Nestlé start cacaoplan tegen kinderarbeid, met inkomensgroei boeren
_(Small).png)
Duurzaamheidsplan - CEO Mark Schneider van Nestlé heeft vandaag een ‘Living Income’ plan aangekondigd om de risico's op kinderarbeid in de cacaoproductie aan te pakken. Doel achter het plan is de inkomensgroei van cacaoboeren versnellen, zodat de levensstandaard van cacaoboeren en hun familie verbetert. Tegelijkertijd wordt in het plan de regeneratieve landbouw en gendergelijkheid bevorderd.
In het plan ontvangen de huishoudens van cacaoboeren rechtstreeks een financiële stimulans voor bepaalde activiteiten, zoals het inschrijven van hun kinderen op school en gebruikmaken van snoeien als landbouwmethode. Het nieuwe ‘Living Income’ plan draagt ook bij aan Nestlé’s wens om de wereldwijde inkoop van cacao volledige traceerbaar te maken. Nestlé blijft de inspanningen op het gebied van duurzaamheid in de cacaosector uitbreiden en is van plan om tegen 2030 in totaal 1,3 miljard Zwitsers franken te investeren in het Living Income programma. Meer dan een verdrievoudiging van de huidige jaarlijkse investering.
Nieuwe aanpak
Het ‘living income accelerator programma’ biedt een nieuwe aanpak om boeren en hun gezinnen te helpen bij de overgang naar een duurzamere cacaoteelt. De beloningen die in het vooruitzicht worden gesteld, moedigen boeren aan om te kiezen voor ander gedrag en landbouwpraktijken die erop zijn gericht om zowel sociale als economische veerkracht op te bouwen. Met de nieuwe aanpak van Nestlé worden cacaoboeren en hun families niet alleen beloond voor de kwantiteit en kwaliteit van de cacaobonen die ze produceren, maar ook voor hun positieve bijdrage aan het milieu en de lokale gemeenschap. Deze incentives komen bovenop de premie die door de regeringen van Ivoorkust en Ghana zijn ingevoerd, en die Nestlé betaalt, en de premies die Nestlé biedt voor gecertificeerde cacao. Deze cacao wordt onafhankelijk getoetst op basis van de Rainforest Alliance Sustainable Agriculture Standard. "Ons doel is om een tastbare, positieve impact te hebben op het leven van een groeiend aantal cacaoboeren en hun families, vooral in gebieden waar armoede wijdverbreid is en middelen schaars zijn. Wij willen hen helpen om de kloof naar een leefbaar inkomen te dichten", aldus Mark Schneider, CEO van Nestlé bij de presentatie van het plan.
Bron: Nestlé/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Tony’s lanceert repen met smaak van Ben & Jerry’s
Introductie – Om te vieren dat Ben & Jerry’s zich heeft aangesloten bij de missie van Tony’s Chocolonely om chocolade 100% slaafvrij te maken, lanceert het chocolademerk twee repen met de smaak van Ben Jerry´s: de Chocolate Fudge Brownie en de Strawberry Cheesecake.
Lees berichtNestlé en Vreugdenhil Dairy Foods willen landbouw verduurzamen
Landbouw - Nestlé en Vreugdenhil Dairy Foods starten een omvangrijk project om de broeigassen binnen de melkveehouderij te reduceren op basis van regeneratieve landbouwprincipes in Nederland. Het project is onderdeel van de Nestlé Global ambitie om tegen 2050 netto-nul emissie te bereiken.
Lees berichtNestlé introduceert met Voie Gras plantaardige foie gras
Introductie - Nestlé heeft in zes maanden tijd een plantaardige foie gras ontwikkeld. Het product is vooralsnog alleen verkrijgbaar in Zwitserland en op een select aantal punten in Spanje. Ook is het product met de naam Voie Gras slechts tijdelijk verkrijgbaar zijn.
Lees berichtNestlé introduceert plantaardige WUNDA Barista
Introductie – Nestlé introduceert WUNDA Barist, een plantaardige alternatief voor melk, op basis van gele spliterwten. De opschuimmelk is naast plantaardig ook eiwitrijk (3,4 gram), laag in suikers en laag in vet.
Lees berichtChocoladehuis Guylian verduurzaamt duty free assortiment
Chocolade - Het Belgische chocolademerk Guylian, bekend van het klassieke zeebanket, lanceert een vernieuwd duty free assortiment. Ook de Master’s Selection is in een geheel nieuw, duurzaam jasje gestoken. De vernieuwde collecties zullen vanaf half oktober verkrijgbaar zijn binnen de travel retail kanalen en duty free shops.
Lees berichtNestlé wil koffieketen verder verduurzamen met plan 2030
Koffie - Nescafé - het grootste koffiemerk van Nestlé en 's werelds meest gedronken koffie - introduceert een omvangrijk programma met de ambitie de wereldwijde koffieteelt te verduurzamen: Nescafé Plan 2030. Het plan stimuleert de regeneratieve landbouw en moet het CO2-gebruik in de koffieketen verminderen.
Lees bericht