Neuromarketing kan ondernemer en marketeer helpen


Diverse inzichten voor directe toepasbaarheid bij de bijeenkomst van Trema Foodnetwerk

Bijeenkomst - Neuromarketing is het vakgebied waarbij inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Hiermee kan je gebruik maken van het onbewuste in het menselijk brein. Tijdens een onlangs gehouden bijeenkomst over (on)bewuste beïnvloeding van Trema Foodnetwerk leerden Tim Zuidgeest en Elles van der Vleuten de aanwezigen met welke handige toepassingen we, in ons werk als marketeer, het verschil kunnen maken in food retail en foodservice.

Tim Zuidgeest, oprichter van Unravel Neuromarketing Research, is consumentenpsycholoog met een passie voor de online wereld. Middels het meten van hersenactiviteit (EEG) en eye tracking (bril), wordt het onbewuste inzichtelijk. Zo wordt 70% van de aankoopbeslissingen beïnvloed in de winkel. Maar ook zorgt ‘eye level’ niet voor een ‘buy level’, daarvoor is de grijphoogte veel meer leidend voor de consument.

Tips voor de horeca

Ook werd dieper ingegaan op neuromarketing in de horeca. Dit onderdeel werd verzorgd door Elles van der Vleuten, oprichtster van Rocket Science Horeca. Ook binnen de horeca is onbewuste beïnvloeding een belangrijk thema. Hoe zetten we neurowetenschap en psychologie in om de omzet te verhogen? Van der Vleuten deelde een aantal toepasbare tips:

- Hoe speel je direct in op de zintuigen van jouw gast? De snelheid van achtergrondmuziek is van directe invloed op de snelheid van het bestellen. Al is het maar net waar je je focus op legt, zo blijkt langzame muziek ervoor te zorgen dat gasten gemiddeld drie extra drankjes bestellen. Het zal weinig verbazen dat ook verlichting van belang is. Wanneer de horecazaak donker verlicht is, ontstaat een emotionele mindset waarin men langer blijft én meer bestelt. Tijdens de sessie zaten de aanwezigen op zachte stoelen, en dat was maar goed ook: zachte stoelen blijken ervoor te zorgen dat je degene voor je als een zachter persoon ervaart.

- Wist jij dat wanneer je bredere wijnglazen gebruikt, dit de beleving ten opzichte van smalle wijnglazen vergroot waardoor jouw gast eerder zal kiezen voor de duurdere wijnen op de kaart? Of dat de zwaarte van het bestek direct van invloed is op een hogere gastenbesteding? Gasten blijken maar liefst 15% meer te betalen voor gerechten in restaurants waar zwaarder bestek wordt gebruikt. Een ander toepasbaar trucje is het gebruik van krijtborden of andere visual cues. Gasten aan een tafel in de buurt van zo’n visual cue bestellen meer!

- Dat het niet alleen relevant is om te kijken naar omzet verhogende toepassingen, bleek toen Van der Vleuten de nummer 1 ‘verkoopkiller’ deelde. Onzekerheid ten aanzien van het uitspreken van de juiste naam van het product op de kaart of in de winkel, is dejouw gast of consument een struikelblok. Een beschrijvende naam geven aan het moeilijk uit te spreken product, kan hierin de oplossing bieden!

Bron: Trema Foodnetwerk /@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X

Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.

Lees bericht


Top Bakkers Groep kan voortaan elke vraag aan

Bakkerij – Na de aankondiging van de overname van Bakkers Brigade door Top Bakkers en de vorming van de Top Bakkers Coöperatie is het bedrijf klaar voor de volgende stappen onder de naam Top Bakkers Groep.  Er is een unieke samenwerking ontstaan tussen een netwerk van lokale ambachtelijke bakkers en een landelijk opererende bakkerij met een logistiek netwerk, ondersteund door...

Lees bericht

Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers

Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.

Lees bericht

Horeca moet scherper kijken naar logistieke kosten

Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.

Lees bericht


Horecava 2025 met 700 exposanten het grootste horeca event

Vakbeurzen - Maandag 13 januari openen de deuren van Nederlandse grootse horecavakbeurs de Horecava in de Rai in Amsterdam. Vierdagen lang wordt dit de ontmoetingsplaats van de foodprofessionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis verblijven. En – hoewel minder dan voorheen – nog altijd de oriëntatieplaats voor trends, ontwikkelingen en nieuwe producten.

Lees bericht

ING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO

Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid