NielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland
Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.
Volgens cijfers van NIQ bedroeg de omzet van Koreaanse voedingsproducten (exclusief vers) in de Nederlandse supermarktsector ruim €21,5 miljoen (MAT week 20/2025). De groei in Koreaans blijft ook indrukwekkend hoog. Nu een plus van 87% ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de stijging toen zelfs +97% bedroeg.
Snacks
In de beginfase lag de focus vooral op instant noodles (80% aandeel), met kimchi als runner-up (12%). Inmiddels is het assortiment flink verbreed. Diepvriesproducten, zoals Koreaanse snacks en gyoza’s, maken nu zo’n 35% van de omzet uit. Ook zijn er meer merken op de markt: van 12 in 2023 naar 22 nu. Toch is de markt geconcentreerd: de top 5 merken (waaronder NongShim, Bibigo, Sempio en Kesbeke) nemen samen 85% van de omzet voor hun rekening, aldus de analist.
Kimchi
Opvallend is de rol van Kesbeke, dat met een Nederlandse variant van kimchi marktleider is geworden binnen het segment. De fabrikant laat zien dat lokale productie en internationale trends hand in hand kunnen gaan.
Toerisme
De belangstelling voor de Koreaanse keuken en restaurants wordt versterkt door stijgend toerisme naar het land. In 2024 bezochten 55.000 Nederlanders Zuid-Korea (+12% vs. 2023).
Bron: NielsenIQ/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Horecava en Wine Professional bundelen opnieuw de krachten
Vakbeurzen - Tijdens Horecava 2026 slaan Horecava en Wine Professional opnieuw de handen ineen. De grootste horecabeurs van Nederland en de vooraanstaande wijnbeurs van de Benelux presenteren samen Taste of Wine Professional met een programma dat wijn laat aansluiten bij het thema van dit jaar: Betaalbare luxe.
Lees berichtNieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk
Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.
Lees berichtTobias Camman en Camiel Kesbeke lanceren Dikke Pickle bij Crisp
Actie - Een blokje kaas en een stukje leverworst? Dat kan beter, dachten wijnliefhebber Tobias Camman en augurkenmaker Camiel Kesbeke. Samen met Crisp introduceren ze de Dikke Pickle: een augurk met de finesse van een Elzaswijn.
Lees berichtFoodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtHorecava 2026 draait om betaalbare luxe
Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.
Lees berichtFrietHoes haalt in recordtempo €300.000 op voor uitbreiding
Crowdfunding - De Haarlemse frietproducent FrietHoes heeft binnen een week €300.000 opgehaald via crowdfundingplatform CrowdAboutNow. Met het bedrag wil het bedrijf investeren in een nieuwe baklijn en koelstraat voor de fabriek in Nieuw-Vennep.
Lees bericht