Nieuw jaarrecord: €4,2 miljard betaald via Tikkie in 2021


Betalingen - In totaal is er dit jaar voor ruim €4,2 miljard aan Tikkies verrekend. Daarmee blijft de populariteit van betaalapp Tikkie stijgen. Het record van vorig jaar, 3,4 miljard euro, is daarmee in 2021 ruim gesneuveld.

Het totale bedrag dat in de afgelopen 5,5 jaar via Tikkie is betaald, komt met het recordbedrag uit op ruim €11 miljard. En niet alleen het totaal bedrag loopt op, ook de gemiddelde waarde van een Tikkie. Deze liep met drie euro op tot €38,74 in vergelijking met een jaar eerder.

Een Tikkie wordt vooral verstuurd om eten en boodschappen te verrekenen. Dit zijn dan ook de twee meest voorkomende omschrijvingen via Tikkie.

De drukste Tikkie-dagen van dit jaar waren maandag 28 juni (bijna 471K betaalde Tikkies) en vrijdag 25 juni (467K). Dit heeft volgens ABN AMRO te maken met de versoepelingen van de maatregelen die in dit weekend werden doorgevoerd. Ook speelde het Nederlands elftal op 27 juni hun achtste finale op het EK.

Vrijdag

Op een gemiddelde dag worden 300K Tikkies verrekend. Vrijdag is de populairste Tikkie dag: van de 5 drukste dagen uit 2021, zijn er 4 een vrijdag. Ook worden Tikkies in 2021 nog steeds heel snel betaald: 65% van de Tikkies al binnen een uur. Daarvan wordt 37% binnen 5 minuten en 20% zelfs binnen een minuut betaald.

Opvallende dalers in 2021 ten opzichte van het jaar ervoor bij de omschrijvingen voor een Tikkie zijn ‘carnaval’ en ‘wintersport’. In 2020 konden veel mensen nog net voor de corona-uitbraak op wintersport en kon ook carnaval op de valreep gevierd worden. Helaas was dit een jaar later compleet anders en zijn deze omschrijvingen in 2021 grotendeels verdwenen.

Zakelijk gebruik stijgt

“Waar Tikkie in de beginjaren gericht was op betalingen tussen consumenten, wordt Tikkie nu ook zakelijk veel gebruikt. Inmiddels gebruiken 20.000 bedrijven Tikkie en is het aantal zakelijke gebruikers sinds de zomer gegroeid met meer dan 40%. In 2021 werd voor zo’n €400 miljoen betaald aan zakelijke Tikkies. Dit is een groei van circa 70% ten opzichte van 2020,” aldus Moreno Kensmil, hoofd Marketing van Tikkie. “Ook Tikkie Terug, onze cashback propositie, groeide hard. Met Tikkie Terug kunnen consumenten hun geld terug ontvangen na aankoop van een product. Dit maakt geldterugacties makkelijker en toegankelijk, omdat consumenten geen papieren kassabon meer hoeven te versturen en niet meer hoeven te wachten op hun geld.”

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Transparante Food&i toont opdrachtgevers de eigen winst

Catering - Het cateringconcept Food&i startte bij het begin van de coronauitbraak als een nieuwe manier van serviceverlening. Niet alleen flexibel, maar vooral ook inzetbaar op een gezondere en duurzame manier van cateren. Daarnaast ook nog eens heel transparant in alles, omdat de opdrachtgever precies weet wat de cateraar verdient. De eigenaren van Facilicom geloofden erin en durfden het...

Lees bericht


Stijgende prijzen rem op herstel retailsector

Analyse – Een volumegroei van 1 procent voor de retailsector in 2022 verwacht ABN AMRO. Een belangrijke oorzaak van die matige groei zijn de stijgende prijzen, ook die van de boodschappen. Als andere reden voor de matige groei ziet de bank de verschuivingen in bestedingen naar diensten als reizen en horeca zodra alle beperkende maatregelen zijn opgeheven.

Lees bericht

Lockdown kost horeca 200 miljoen omzet per week

Analyse – Elke week in harde lockdown kost de horeca circa 200 miljoen euro omzet, zo blijkt uit berekeningen van ABN AMRO. De horeca kampt bovendien met enorme personeelstekorten, waarbij de uitstroom van gekwalificeerd horecapersoneel – als gevolg van de nieuwe gedwongen sluiting – alleen maar groter wordt.

Lees bericht

‘Belastingschuld bij horecabedrijven fors opgelopen’

Analyse - Bedrijven hebben de belastingschuld de afgelopen coronaperiode flink zien oplopen.  Volgens onderzoek van ABN AMRO is de belastingschuld tot en met augustus opgelopen tot 18,3 miljard euro. Een toename van 2,4 miljard ten opzichte van de eerdere peildatum in februari. Vooral horecabedrijven behoren tot de bedrijven die een behoorlijke belastingschuld hebben opgebouwd.

Lees bericht



ABN AMRO verwacht dit jaar herstel vrijetijdseconomie

Leisure – De vrijetijdseconomie heeft een ongekend zwaar jaar achter de rug, maar vanaf de tweede helft van dit jaar treedt herstel op. Die verwachting noteert ABN AMRO in Sectorprognose Leisure 2021/2022. Maar zo waarschuwt de bank, het herstel verloopt moeizaam.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid