Nieuwe commerciële aanpak Jumbo werpt vruchten af
Supermarkt - Jumbo Supermarkten heeft in de eerste helft van 2025 duidelijk de weg omhoog gevonden. Dankzij een aangescherpte commerciële strategie zag de supermarktketen het aantal klanten stijgen, nam de klanttevredenheid toe en groeiden zowel omzet als marktaandeel. In totaal behaalde Jumbo een concernomzet van €5,8 miljard, een toename van 3,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het marktaandeel staat inmiddels op 20,1%.
De sterke groei is vooral zichtbaar sinds het tweede kwartaal, waarin Jumbo zijn strategie herijkte en nadruk legde op drie pijlers: klantgerichtheid, winkelervaring en een scherp, kwalitatief assortiment. Die focus vertaalt zich in meer winkelbezoek, hogere waardering en betere prestaties.
Klant centraal
“Het draait bij ons weer volledig om de klant,” aldus interim-CEO Tom Heidman. “We combineren vaste lage prijzen met tijdelijke aanbiedingen, verbeterde schappen en een persoonlijke winkelbeleving. Dat werkt: klanten komen terug en zijn tevredener dan ooit.” In België groeide de omzet zelfs met 25%, onder meer dankzij nieuwe winkelopeningen en de succesvolle Foodmarkt in Gent.
Investeren in kwaliteit
Jumbo blijft daarnaast investeren in assortiment en innovatie. Het eigen merk ‘Jumbo’s’ werd uitgebreid met duurzame producten zoals chocolade met Tony’s Open Chain-certificering en vernieuwende vleesvervangers. Via het platform ‘(H)eerlijk van Dichtbij’ krijgen lokale leveranciers een podium en vinden klanten inspiratie en recepten.
Vooruitblik
Met inmiddels 731 winkels in Nederland en België en meerdere nieuwe locaties in aantocht, blijft Jumbo inzetten op groei. CFO Peter van Erp benadrukt dat kostenbesparingen en efficiëntere inkoop ruimte geven om concurrerende prijzen te bieden. “Ondanks prijsdruk blijven we boodschappen betaalbaar houden.”
CEO
De zoektocht naar een nieuwe CEO en een lid voor de Raad van Commissarissen (RvC) is in volle gang. Met de komst van Edwin Bouwman als nieuw lid van de RvC is al een belangrijke stap gezet. Volgens RvC-voorzitter Colette Cloosterman-van Eerd is het vertrouwen groot dat Jumbo de stijgende lijn voortzet: “We hebben met elkaar de stijgende lijn hervat. Dat geeft energie voor de rest van 2025.”
Bron: Jumbo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Onno Brokke verkozen tot ‘FoodManager van het Jaar’
Verkiezing - Wijlen Onno Brokke, algemeen directeur van GranFood, is tot FoodManager van het Jaar verkozen. Het betreft een postume erkenning. Onno Brokke is in mei jl. overleden.
Lees berichtJumbo beëindigt samenwerking met Everest en Epic Partners
Supermarkten - Jumbo Supermarkten stopt per eind 2025 met de samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners voor A-merkproducten. Hoewel de retailer terugkijkt op een waardevolle periode, kiest Jumbo voor een nieuwe koers waarbij de inkoop van A-merken dichter bij de organisatie zelf wordt georganiseerd.
Lees berichtBen & Jerry’s en Aldi winnaars bij VriesVers Prijzen 2025
Verkiezing - In Theater De Speeldoos in Baarn zijn de prestigieuze VriesVers Prijzen van het Jaar 2025 uitgereikt tijdens het VriesVers WinnaarsEvent “Colden Globes”. Ben & Jerry’s werd bekroond tot VriesVers Merk van het Jaar 2025, gevolgd door Crosta & Mollica en Ola.
Lees berichtJesper Højer wordt nieuwe CEO van Jumbo Supermarkten
Benoeming - Jumbo Supermarkten maakt bekend dat de Deen Jesper Højer per 1 januari 2026 de functie van CEO op zich neemt. Højer brengt uitgebreide retailervaring mee en past met zijn persoonlijkheid en familiebedrijfservaring bij de cultuur van Jumbo, volgens de supermarktketen.
Lees berichtColruyt lanceert eerste zelfscannende ‘Smart Cart’ in België
Buitenland - Colruyt Laagste Prijzen introduceert in zijn winkel in Halle een zelf ontwikkelde, slimme winkelkar die klanten helpt om efficiënter boodschappen te doen. Met deze primeur is Colruyt Group de eerste retailer in België die een zelfscannende winkelkar op basis van AI en slimme sensoren inzet.
Lees berichtNieuwe joint venture voor dagverse brood Jumbo
Joint venture - Bakker Goedhart, Bakkerij BACU en Bakkerij Visser bundelen hun krachten in een nieuwe joint venture die zich richt op de landelijke levering van dagvers brood aan de ruim 700 Jumbo-supermarkten in Nederland. De samenwerking gaat officieel van start in januari 2026.
Lees bericht