Nieuwe vezeltechnologie Schouten in plantaardige schnitzel
Introductie – Schouten Europe heeft een nieuwe, zelfontwikkelde vezeltechnologie toegepast ter vervanging voor getextureerde eiwitten in de plantaardige schnitzel. Naast een betere textuur voor vleeslijkende producten zorgt de innovatie ook voor een lagere milieu-impact.
Het Brabantse familiebedrijf Schouten is een van de eerste bedrijven geweest die zich bezig hield met vleesvervangers. “We zijn verheugd om Schouten’s NewTextures te introduceren”, aldus Niek-Jan Schouten, CEO van Schouten Europe. "Deze nieuwe sublijn binnen onze Classics lijn is het resultaat van jaren van onderzoek en ontwikkeling.
De afgelopen jaren was er regelmatig kritiek op vleesvervangers vanwege onder andere het texturatieproces dat nodig is om de vezelachtige structuur van vlees na te bootsen, laat Schouten weten, omdat het proces relatief veel energie kost en door sommigen als onnodige bewerking wordt gezien. Daarnaast worden de meeste texturaten in het buitenland gemaakt.
Mycoproteïne
De nieuwe vezeltechnologie van Schouten is minder milieubelastend, maar geeft het product ook een sappige bite en een witte kleur die kenmerkend is voor kip. Tijdens de Week zonder Vlees en Zuivel eerder dit jaar, kondigde Schouten ook al de introductie aan van haar producten op basis van Mycoproteïne. “Ook met die introductie willen we producten vermarkten die een lage voetafdruk hebben en minder bewerkt zijn”, aldus Schouten.
Variations
Naast haar Classics producten die vleesproducten vervangen, heeft Schouten ook een lijn met Variations: producten die niet op vlees lijken. “Uiteindelijk geloven wij dat vleesvervangers niet altijd vlees hoeven na te bootsen”, aldus Schouten. “Met peulvruchten en groenten zijn uitstekende eiwitrijke producten te ontwikkelen die geen vlees-equivalent hebben.
Bron: Schouten Europe/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Boermarke lanceert ‘Vairy’ en start in foodservice
Introductie - Na een succesvolle start in supermarkten introduceert Boermarke nu het volledige plantaardige assortiment in de foodservicesector, onder de naam ‘Vairy’. Boermarke verkoopt plantaardige kaas, yoghurt en ijs bij supermarkten in 24 Europese landen. Nu komen daar bedrijven uit de foodservicebranche bij.
Lees bericht‘Klant koopt meer vleesvervangers bij vleespilot Lidl’
Supermarkt – Supermarktketen Lidl heeft in samenwerking met Wageningen Universiteit en het World Resources Institute een half jaar lang in 70 winkels getest wat er gebeurt als enkele vleesvervangers direct naast het vlees worden gepresenteerd in het vleesschap. De afgelopen maanden heeft Wageningen Universiteit de cijfers geanalyseerd. De resultaten zijn positief: Lidl verkocht maar liefst gemiddeld 7% meer vleesvervangers gedurende de pilot.
Lees berichtDe Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger
Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?
Lees berichtHAK kiest voor kartonnenverpakking van SIG
Introductie - HAK heeft als eerste groenteproducent gekozen voor SIG Terra Forest-based polymeren. De nieuwe kartonnenverpakkingen van HAK is duurzaam en speelt in op de algemene wens naar meer duurzamere verpakkingen.
Lees berichtBOON stopt met vleesvervangers voor retail
Vleesvervangers - BOON stopt met de vleesvervangers voor retail. Vanaf week 8 ligt het merk niet meer in de schappen van de supermarkten. Het merk zegt zich niet meer te willen mengen in de strijd tegen huismerken en merken met ‘diepere zakken’.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees bericht