Nog eens zeven dagattracties starten met gezonder aanbod


Leisure - ARTIS, Madurodam, het Openluchtmuseum, Rijksmuseum Boerhaave, Dinoland, Steinerbos en Ballorig hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend, meldt het JOGG. Met het initiatief Gezond Uit werkt JOGG samen met dagattracties, die hun bezoek een gezonder voedingsaanbod willen aanbieden tijdens een dagje uit.

Afgelopen jaar committeerden zich al elf dagattracties aan het gezonder maken van hun voedingsaanbod in hun parken. In totaal zijn er nu 18 dagattracties aangesloten bij het initiatief Gezond Uit. Met de heropening van de dagattracties maken zij allemaal een start met het gezondere aanbod.

Het aantal van zeven is zeker gezien alle ontwikkelingen en gedwongen sluitingen rondom corona een mooie uitbreiding. Met het ondertekenen van de Ambitie committeren de dagattracties zich toe te werken naar een steeds gezonder en duurzamer voedingsaanbod. De Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum is hiervoor de basis. Marc Bossers, directeur Steinerbos waardeert de samenwerking met het team van Gezond Uit: “Samen met Gezond Uit heb ik de checklist Eetomgevingen van het Voedingscentrum ingevuld en hebben we creatieve én economisch aantrekkelijke vervolgstappen verkend. Mooi om zo samen te werken.”

Vegetarisch

“Door het sluiten van onze poorten tijdens de lockdown hebben we tijd gehad om ons voedingsaanbod kritisch onder de loep te nemen”, vertelt Jan-Willem Mulder, horecamanager bij Madurodam. “We hebben onder andere ons vegetarisch aanbod uitgebreid en we voegen geen zout meer toe aan de friet.” Met de heropening van de Nederlandse dagattracties laten de bij Gezond Uit aangesloten organisaties graag zien dat er naast hamburgers en saucijzenbroodjes ook veel gezonde alternatieven zijn. Rijksmuseum Boerhaave biedt bezoekers onder meer groentenwraps en verse salades aan. “De bezoeker is klaar voor een gezonder aanbod,” vertelt Nikele Hubers, afdelingshoofd in het Openluchtmuseum. De aanpassingen in de maaltijdsalades, waarin minder vlees en meer groente en noten aan zijn toegevoegd, zijn positief ontvangen en worden goed verkocht. Ook ARTIS zet de afgelopen jaren forse stappen naar een gezonder en duurzamer aanbod. Zo worden bijvoorbeeld de gezonde producten voordeliger geprijsd t.o.v. ongezonde producten en heeft ARTIS al het vlees (op één snack na) vervangen door een vegetarische optie. 

Inspiratiebron

Ook Dinoland wil de verkoop van gezonde dranken stimuleren, door bijvoorbeeld water goedkoper aan te bieden dan de suikerhoudende frisdranken en door deze vooraan in de looproute te plaatsen. Inspiratie en kennis voor de volgende stappen heeft Betty-Carien van den Esker, procesmanager bij Dinoland, tijdens de bijeenkomsten van Gezond Uit opgedaan: “Je leert van andere horecamanagers hoe zij omgaan met bepaalde uitdagingen.” Daarnaast doet Dinoland zelf ook onderzoek naar de eetwensen van haar bezoekers. Ook Ballorig, een binnenspeeltuin met 37 vestigingen, is bezig met een gezonder aanbod. Jeroen Horbach, managing director: “Bij Ballorig bieden we kinderen een veilige en gezonde omgeving waar zij kunnen spelen en bewegen. Daar hoort gezondere voeding ook bij.”

Gezond Uit

Gezond Uit is een onderdeel van JOGG, dat de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder wil maken. Daarom wordt ook samengewerkt met dagattracties. Dit is een van de manieren waarmee zij invulling geven aan het Nationaal Preventieakkoord. Het doel is dat eind 2025 minimaal honderd dagattracties zijn aangesloten bij Gezond Uit.

Bron: JOGG/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Aldi haalt doelstelling CO2-reductie ruimschoots

Formulenieuws  – ALDI heeft de eigen uitstoot van broeikasgassen (CO₂) met 48.3 procent verlaagd ten opzichte van 2015. Daarmee werd de gestelde klimaatdoelstelling voor 2021 ruimschoots behaald. De discounter publiceert de resultaten in het internationale Duurzaamheidsverslag over 2021.

Lees bericht



Eetomgeving in ziekenhuizen wordt steeds gezonder

Zorg – Een twintigtal ziekenhuizen, dat de intentieverklaring ‘Goede Zorg Proef Je’ had getekend en werk ging maken van een gezonde eetomgeving, is daarin geslaagd. Het aanbod dat binnen de Schijf van Vijf valt, is in anderhalf jaar tijd van minder dan 50% naar boven de 70% gegaan. Het project wordt nu verder uitgebreid. Bestuurders van nog eens 20 ziekenhuizen en zorginstellingen tekenden vandaag...

Lees bericht

Landelijke Week voor de Gezonde Jeugd van start

Actieweek – Vandaag, dinsdag 7 juni, is de landelijke Week voor de Gezonde Jeugd van start gegaan. Tijdens deze week vraagt het JOGG-werknet bestaande uit meer dan 200 gemeenten en een honderdtal maatschappelijke organisaties en bedrijven, extra aandacht voor een gezondere samenleving voor de jeugd.

Lees bericht


‘Beter Eten Festival laat zien waar nu AH staat’

Festival – Albert Heijn organiseerde vrijdag 29 en zaterdag 30 april het eerste Beter Eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Ruim 13.000 betalende bezoekers brachten een bezoek aan het festival. AH wilde met het event laten zien dat gezond eten nu al toegankelijker en beschikbaar is. CEO Marit van Egmond van AH daarover: “Maar om het eten echt gezond te maken hebben we nog een...

Lees bericht

Aldi en JOGG rollen pilot ‘Groenteboxjes’ verder uit

Kinderdagverblijven – Het gezamenlijke initiatief ‘Groenteboxjes’ van Aldi en JOGG blijkt in de praktijk goed te werken. Dat heeft onderzoek van Universiteit van Maastricht uitgewezen. ALDI en JOGG werken sinds 2018 samen om een gezonde leefstijl onder gezinnen met jonge kinderen te bevorderen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid