NS Stations stapt over op pergamijn als duurzame verpakking


De nieuwe pergamijn verpakking van Kiosk / Foto bij: Dirk Groot/Zwerfinator

Formulenieuws – Kiosk en Stationshuiskamer, formules van NS Stations, introduceren landelijk een nieuw verpakkingsmateriaal voor al haar onverpakte producten. Het gaat om pergamijn- of glassinepapierverpakking.

Met deze stap wil NS het gebruik van plastic verder terugdringen, bevestigt woordvoerder Sonja Paauw van NS. Het alternatief – een vet- en vochtbestendig papier dat recyclebaar en biologisch afbreekbaar is – vervangt de traditionele plastic verpakking.

Later dit jaar wordt ook getest of de nieuwe papieren verpakking geschikt is voor voorverpakte producten. De maatregel is onderdeel van de bredere duurzaamheidsambitie van NS. Sinds juli 2023 geldt al een wettelijk verplichte toeslag op plastic houdende wegwerpverpakkingen, zoals koffiebekers.

Schaalvoordeel

Hoewel het nieuwe materiaal momenteel duurder is dan plastic, hoopt NS dat andere bedrijven het voorbeeld volgen, zodat kosten op termijn dalen door schaalvoordeel. Volgens Paauw reageren klanten positief op de nieuwe verpakking, wat erop wijst dat duurzame keuzes ook commercieel gedragen worden.

De overstap maakt deel uit van de groeiende trend richting circulaire verpakkingsoplossingen binnen de foodservicemarkt.

Bron: NS Stations/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

BioMarktMeter biedt inzicht in biologische markt

Biologisch – Deze week is de BioMarktMeter gelanceerd: een nieuwe monitor die de ontwikkelingen in de Nederlandse markt voor biologische producten structureel in kaart brengt. Het initiatief van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research WUR) en is onderdeel van het Actieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022–2030.

Lees bericht


BuroBio zet biologisch op de kaart bij PLMA

Biologisch - Om biologisch op de kaart te zetten van retailers en foodservicebedrijven was BuroBio met een eigen stand aanwezig op de internationale vakbeurs voor private labelproducten (PLMA). Het BuroBio deed dat voor het eerst in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN).

Lees bericht

Private labelbeurs PLMA toont opmars huismerken

Vakbeurzen - Dat huismerken in de lift zitten, was duidelijk te merken op de Private Label Manufacturers Association (PLMA), de grootste private labelbeurs ter wereld. Het was ook de grootste editie ooit in de RAI in Amsterdam. De beurs telde meer dan 30.000 bezoekers en 3.100 exposanten uit meer dan 70 landen. Belangrijkste trend? Toegevoegde proteïne. Geen product nieuw op de markt...

Lees bericht

Peter van Mourik (Maxxam) ziet nog veel verborgen ketenkosten

Interview - Anderhalf jaar zit Peter van Mourik nu bij de grootste inkooporganisatie binnen foodservice. Het eerste half jaar nog samen met de inmiddels vertrokken directeur Peter de Ries en de laatste maanden samen met zijn nieuwe Maxxam-team. Een organisatie die vaak wordt bekritiseerd door fabrikanten. En dat vindt Van Mourik onterecht.

Lees bericht



Nieuwe koers La Place gericht op jongeren en duurzaamheid

Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe koers ingezet. Die nieuwe koers is gericht op een jongere doelgroep, maar kent ook ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Zo wil het bedrijf tot 2027 50% minder voedselverspilling en 80% plant-based ingrediënten realiseren.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid