‘NS wil andere foodretailers ook stationsruimte bieden’


Treinstations - NS en Albert Heijn verlengen hun samenwerking met vijf jaar, met een optie voor nog eens vijf jaar. Het feit dat NS de AH to go-locaties gaat exploiteren, maakt het voor andere foodretailers met gemaksconcepten niet onmogelijk toegang te verkrijgen tot het stationsgebied. ‘Waar sprake is van toevoeging gaan we dat zeker bekijken’, aldus een NS-woordvoerster.

NS blijft de AH to go-locaties op treinstations exploiteren omdat de winkels in de loop der jaren ‘een belangrijk onderdeel zijn geworden van de reizigersreis’, zo laat de woordvoerster weten. NS exploiteert al meer dan 20 jaar de gemakswinkels van de Zaanse supermarktketen, de eerste was op het treinstation van Den Bosch. “Je kunt je dat niet voorstellen, maar in die beginperiode was het niet gemakkelijk om retailers te vinden die op de stationsgebieden winkels wilden hebben.” Sindsdien hebben de stationsgebieden zich weten te ontwikkelen tot uiterst aantrekkelijke winkel- en werkgebieden.

Geen kerntaak

Het was voormalig minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën die in 2015 het advies meegaf aan de NS om de winkelactiviteiten uit te besteden. Het bakken van hamburgers zag hij niet als kerntaak van NS-medewerkers. Vanaf dat moment is NS volop bezig geweest de exploitatie van de winkellocaties, die NS Stations zelf deed, uit te besteden. Formules als De Broodzaak, Burger King en Smullers werden als gevolg van die beslissing gefaseerd afgestaan. Uitzonderingen werden gemaakt voor de 45 locaties van AH to go en de eigen formules Kiosk, StationsHuiskamer, retailcatering en Julia’s, omdat die formules onderdeel uitmaakten van het serviceaanbod dat NS graag aan de treinreizigers wilde leveren.

Groeimogelijkheden

Het feit dat nu bij de verlening van de samenwerking tussen NS en Albert Heijn wordt gesproken over het onderzoeken van groeimogelijkheden, maakt duidelijk dat andere foodretailpartijen met gemaksconcepten, zoals Jumbo city, Spar city, Boon's Pitstop toegang tot de stationsgebieden niet wordt geweigerd, zo verzekert de woordvoerster van NS. “We kijken welke toevoegingen die partijen bieden.” Van het bieden van exclusiviteit aan groei van AH to go op de stationsgebieden zou geen sprake zijn.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht


‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht

BP Vlamings Dinteloord opent aparte TabakSpeciaalZaak

Tankstation – BP Dinteloord is naar alle waarschijnlijkheid het eerste Nederlandse tankstation dat een eigen TabakSpeciaalZaak heeft geopend. De vestiging ging deze week open en voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving van dit moment. De TabakSpeciaalZaak is in een aparte, afgescheiden ruimte van de tankshop ingericht.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid