‘NS wil andere foodretailers ook stationsruimte bieden’
Treinstations - NS en Albert Heijn verlengen hun samenwerking met vijf jaar, met een optie voor nog eens vijf jaar. Het feit dat NS de AH to go-locaties gaat exploiteren, maakt het voor andere foodretailers met gemaksconcepten niet onmogelijk toegang te verkrijgen tot het stationsgebied. ‘Waar sprake is van toevoeging gaan we dat zeker bekijken’, aldus een NS-woordvoerster.
NS blijft de AH to go-locaties op treinstations exploiteren omdat de winkels in de loop der jaren ‘een belangrijk onderdeel zijn geworden van de reizigersreis’, zo laat de woordvoerster weten. NS exploiteert al meer dan 20 jaar de gemakswinkels van de Zaanse supermarktketen, de eerste was op het treinstation van Den Bosch. “Je kunt je dat niet voorstellen, maar in die beginperiode was het niet gemakkelijk om retailers te vinden die op de stationsgebieden winkels wilden hebben.” Sindsdien hebben de stationsgebieden zich weten te ontwikkelen tot uiterst aantrekkelijke winkel- en werkgebieden.
Geen kerntaak
Het was voormalig minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën die in 2015 het advies meegaf aan de NS om de winkelactiviteiten uit te besteden. Het bakken van hamburgers zag hij niet als kerntaak van NS-medewerkers. Vanaf dat moment is NS volop bezig geweest de exploitatie van de winkellocaties, die NS Stations zelf deed, uit te besteden. Formules als De Broodzaak, Burger King en Smullers werden als gevolg van die beslissing gefaseerd afgestaan. Uitzonderingen werden gemaakt voor de 45 locaties van AH to go en de eigen formules Kiosk, StationsHuiskamer, retailcatering en Julia’s, omdat die formules onderdeel uitmaakten van het serviceaanbod dat NS graag aan de treinreizigers wilde leveren.
Groeimogelijkheden
Het feit dat nu bij de verlening van de samenwerking tussen NS en Albert Heijn wordt gesproken over het onderzoeken van groeimogelijkheden, maakt duidelijk dat andere foodretailpartijen met gemaksconcepten, zoals Jumbo city, Spar city, Boon's Pitstop toegang tot de stationsgebieden niet wordt geweigerd, zo verzekert de woordvoerster van NS. “We kijken welke toevoegingen die partijen bieden.” Van het bieden van exclusiviteit aan groei van AH to go op de stationsgebieden zou geen sprake zijn.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Veel retailers worstelen met onderscheidend vermogen
Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.
Lees berichtKoekjes van Koeckenbackers in de StationsHuiskamer van NS
Samenwerking – De StationsHuiskamer van NS Retail gaat een jaar lang de koecken van Koeckebackers verkopen. De aftrap van de samenwerking is vrijdag van start gegaan op station Driebergen-Zeist. Reizigers kregen daar een gratis koek aangeboden.
Lees berichtAH trapt kerst af met commercial en gerechtentoren
Supermarkten - Albert Heijn is vrijdagochtend de kerstperiode gestart met de bekendmaking van de nieuwe kerstcommercial en door een toelichting te geven op de belangrijkste kerstartikelen. Het kerstnummer ‘Last Christmas van Wham! vormt de basis voor de nieuwe kerstcommercial en als het gaat om het assortiment dan spelen gemaksproducten, die in de gerechtentoren kunnen worden opgenomen een belangrijke rol bij...
Lees berichtAlbert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtGemaksformule AH to go bestaat 25 jaar
Formulenieuws – De gemaksformule AH to go van Albert Heijn bestaat 25 jaar. De winkels zijn inmiddels te vinden op stations, universiteiten, ziekenhuizen, hogescholen, kantoren en tankstations, die gezamenlijk per week zo’n 257.000 kopjes koffie schenken. Verwacht wordt dat ook de komende jaren de AH to go-formule zich verder gaat ontwikkelen en groeien.
Lees bericht