Oma’s Soep zoekt groeikapitaal in strijd tegen eenzaamheid
Sociaal - Oma’s Soep, bekend van de verkoop van haar verse soepen en maaltijden, is op zoek naar groeikapitaal. Dit jaar zal de sociale onderneming al zo’n 1 miljoen soepen en 1 miljoen maaltijden verkopen met een winstgevend business model. Door deze verkoop wordt er inmiddels in 10 steden in Nederland activiteiten voor ouderen georganiseerd.
Van de winst die Stichting Oma’s Soep maakt gaat 50% naar de inzet van activiteiten gericht tegen de eenzaamheid onder ouderen. Het bedrijf is de afgelopen jaren hard gegroeid en inmiddels verkrijgbaar bij o.a. Albert Heijn, Spar, Picnic en flitsbezorgers Gorillas, Flink, Getir en Zapp. De komende jaren wilt Oma’s Soep nog harder groeien. Het groeikapitaal dat hiervoor nodig is wil het bedrijf ophalen via sharefunding. Klanten, partners, leveranciers, collega’s en intrinsiek gemotiveerde investeerders worden op die manier mede-eigenaar van Oma’s Soep. Oprichter Max Kranendijk: “Het unieke aan Oma’s Soep is dat we commercieel onze soepen en maaltijden verkopen, en daardoor tegelijkertijd veel sociale impact maken. De afgelopen jaren zijn wij hard gegroeid, in 2020 en 2021 verdrievoudigde wij onze omzet. In 2021 werd afgesloten met 2,3 miljoen euro omzet en een nettowinst van 180 duizend euro. Dankzij deze resultaten hebben wij dit jaar al meer dan 35.000 ontmoetingen met ouderen kunnen realiseren. Door middel van deze investering kunnen wij harder groeien en nog meer sociale impact maken!”
Groeiend probleem
Eenzaamheid onder ouderen is een groot en groeiend probleem. Bijna de helft van alle ouderen in Nederland (1,4 miljoen mensen) voelt zich regelmatig eenzaam. Oma’s Soep lost dit probleem op door met de opbrengsten van haar producten activiteiten voor eenzame ouderen te organiseren. Medeoprichter Martijn Canters: “Wij willen structureel eenzaamheid tegengaan door plezier te maken met ouderen, dat kunnen wij iedereen aanraden. Ouderen maken we blij door wekelijks Oma’s Soep kookdagen en Oma’s Soep-aan-Huis dagen te organiseren. Tijdens de kookdagen gaan ouderen en jongeren in buurthuizen met elkaar koken. Bij de Oma’s-Soep- aan- Huis dagen worden ouderen wekelijks thuis bezocht door onze vrijwilligers, die de ouderen blij maken met een soepje, een kaartje en een cadeautje. Hoe meer soep en maaltijden Oma’s Soep verkoopt, hoe meer ouderen wij wekelijks blij kunnen maken”.
Meer informatie over Oma’s Soep en haar verdere opschaling: www.omassoep.nl/investeren.
Bron: Oma's Soep
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Oma’s Soep lanceert Oma’s Maaltijd aan Huis
Introductie –Oma’s Soep lanceert een nieuw platform omasmaaltijd.nl, waar consumenten rechtstreeks versbereide maaltijden kunnen bestellen en thuis laten bezorgen. In totaal zijn er 24 gerechten beschikbaar, die allemaal zijn bereid volgens authentieke oma-recepten.
Lees berichtOma’s Soep introduceert de ‘Boodschapmand’ met Blue Monday
Actie – Vanaf maandag 15 januari kunnen bezoekers van tien Amsterdamse Albert Heijn filialen bij binnenkomst kiezen tussen de gebruikelijke blauwe mandjes of de speciale groene mandjes van Oma’s Soep. Bij het pakken van de groene mandjes geven bezoekers aan dat ze open staan voor een gesprek met anderen.
Lees berichtPlatform Amigos wil sociale interactie creëren in de horeca
Platform – Social platform Amigos wil samen met lokale horecaondernemers meer interactie creëren tussen mensen tijdens de winterdagen. Amigos is daarom gestart met een nieuw initiatief, genaamd Amigos Spots.
Lees berichtOma’s Soep introduceert twee nieuwe maaltijden
Introductie - Oma’s Soep heeft twee nieuwe maaltijden gelanceerd: Oma’s Tikka Masala en Oma’s Roti. In het maaltijdenconcept tegen eenzaamheid van ouderen zijn nu 4 verse soepsmaken en 5 verschillende Oma’s Maaltijden te verkrijgen.
Lees berichtSociale onderneming Oma’s Soep start in België
Buitenland - Oma’s Soep, de sociale onderneming uit Nederland, die met een gedeelte van de soepopbrengst activiteiten organiseert voor eenzame ouderen, start ook in België.
Lees berichtBrandt & Levie wil internationaal groeien, ook met vegan worst
Sharefunding - Het Amsterdamse biologische worstenmerk Brandt & Levie start een sharefunding campagne om haar internationale- en vegan groeiambities waar te maken. Doel is om ervoor te zorgen dat in 2028 de helft van de worst die in Noordwest-Europese huishoudens wordt gegeten verantwoord is.
Lees bericht