Omzet foodservice in de lift; rendement onder druk
_(27_of_64)_(Medium)_1080_720_90.jpg)
Foodservice - Foodservice zit in de lift. Over periode 13, week 49 t/m 52, (5 december 2022 t/m 1 januari 2023) laat de foodservicemonitor een stijging zien van 109 procent in de toelevering van eten en drinken in foodservice ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. YTD is de groei van Foodservice 36,8 procent. Echter, het rendement staat wel onder druk door stijgende inkoopprijzen.
Dit blijkt uit nieuwe cijfers & insights vanuit Foodstep, Datlinq & Food Inspiration. De segmenten horeca en leisure laten in periode 13 een groei zien van 154,5 procent, in P13 2021 was er een lichte daling van 0,1 procent. Catering laat in periode 13 een stijging van 43,8 procent zien, tegen 5,5 procent in P13 2021. Bij on-the-go is de groei eveneens stevig in periode 13, een stijging van 47,9 procent (in periode 13 2021 was de stijging 35 procent). De YTD-cijfers laten ook groei zien; horeca en leisure stegen met 40,8 procent, catering van bedrijven, onderwijs en zorg stegen met 30,9 procent en foodservice onderweg steeg met 18,7 procent.
Hogere kosten
In een toelichting zeggen Foodstep, Datlinq & Food Inspiration dat ondernemers naast hogere kosten (energiekosten, inkoopkosten, loonkosten) het afgelopen jaar ook te maken kregen met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten. “De koopkracht van consumenten ging in 2022 flink onderuit. Volgend jaar neemt de koopkracht naar verwachting wel iets toe in verband met compensatie door loongroei, de stijging van het minimumloon, het prijsplafond op energie en andere maatregelen die op Prinsjesdag zijn genomen. Maar per saldo krijgt de koopkracht in deze twee jaren flinke klappen”, aldus de onderzoekers. Dit heeft volgens hen gevolgen voor vrijetijdsbestedingen, die in tegenstelling tot uitgaven aan boodschappen en energie, worden gezien als niet-essentieel en luxe. “Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Dynata blijkt dat ‘baby boomers’ 70 procent minder uit zeggen te geven aan de bioscoop, theater, kleding, restaurants en reizen dan aan het begin van het jaar. Voor Generatie Z ligt dit percentage rond de 45 procent, stelt ABN Amro.” Een andere ontwikkeling die de onderzoekers signaleren zijn de stijgende inkoopprijzen. “Die stijgen inmiddels harder dan de verkoopprijzen in de horecasector. Het verschil tussen handelsprijs en verkoopprijs is nu -4,2 procentpunt. Dat betekent dat de rendementen aanzienlijk onder druk staan.”
Bron: Foodstep/@FoodClicks
Auteur: M.Louws
Gerelateerd nieuws
Sligro ziet omzet en winst stijgen, maar ook de kosten plussen fors
Groothandel - Sligro Food Group heeft in 2022 zowel de omzet als de winst ten opzichte van een jaar eerder zien toenemen. Maar ook de kosten stegen aanzienlijk, vooral door schaarste aan medewerkers en transport. Hierdoor viel de nettowinst lager uit dan verwacht.
Lees berichtAnne&Max wil 1 miljoen euro groeikapitaal ophalen
Formulenieuws - Franchiseketen Anne&Max lanceert haar eerste sharefunding campagne om 1 miljoen euro aan groeikapitaal op te halen. De opgehaalde investering gaat Anne&Max inzetten om de groei te versnellen en zich verder te ontwikkelen naar een (inter)nationale keten van ‘planeetaardige’ huiskamers.
Lees berichtJeroen van Vliet nieuwe country director CCEP Nederland
Personalia - Jeroen van Vliet is vanaf 1 maart 2023 de nieuwe country director Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Nederland. Hij volgt Jaap Wassink op, die binnen de organisatie de internationale stap maakt naar de rol van group VP sales execution & route to market voor CCEP.
Lees berichtBijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur
Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.
Lees berichtSligro groeit derde kwartaal autonoom met 17,1%
Groothandel - De omzet nam in het derde kwartaal van 2022 met 17,1% toe ten opzichte van vorig jaar. Deze toename was volledig autonoom. Cumulatief nam de omzet over de eerste drie kwartalen van 2022 toe met 32,5%.
Lees berichtFoodservicesector laat stevige groei zien
Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...
Lees bericht