Omzet foodservice nog steeds op -2,5%, horeca op -2,1%


Marktcijfers - Over 2013 blijft de ontwikkeling van foodservice in waarde op -2,5% (tot en met P11) uitkomen. Vooral doordat na een relatief goede zomer de markt in september en oktober weer terugzakt naar een daling tussen de -2% en -4% (afhankelijk van de periode). Vanwege een gematigde voorspelling voor de kerstdagen is er geen reden te verwachten dat foodservice in 2013 gunstiger uitkomt dan 2,5%. De cijfers zijn zwaar in tegenspraak met de CBS-cijfers. Een situatie die al jarenlang aan de gang is en weinig duidelijkheid geeft aan de sector. (Elders op deze site vindt u de cijfers van het CBS, red.) Het 3e kwartaal is met -1,9% in omzet net iets ongunstiger dan het 2e kwartaal met -1,6%, maar beduidend beter dan het 1e kwartaal met -4,5%. Zorg (instellingen), restaurants en de cafés zijn de sectoren die in het 3e kwartaal het minst presteren. Vooral de zorg zit aanhoudend onder de -4% waar restaurants en cafés wel de markttrend volgen en met een gemiddeld -2% in het 3e kwartaal een 3% hoger zitten dan in het 1e kwartaal. Horeca volgt dit beeld vrijwel volledig, waar juist de horeca bij vervoer, bij detailhandel, bij recreatie en bij sport zich steeds positiever gaat ontwikkelen en nu boven de +2% zit. Naast deze horeca “bij” vertoont ook het restauratieve deel bij de bedrijven een positieve tendens (+2%). 2,4% minder dan 2012 Het beeld in P11 is sterk vergelijkbaar met het 3e kwartaal. Alleen de fastservice valt met zo’n -2,5% iets harder terug dan horeca gemiddeld. Het positieve sentiment in de economie met een economische groei net boven de 0%, een zich herstellend consumentenvertrouwen en stijgende huizenverkopen vertalen zich nog niet in meer foodservice omzet. Naar verwachting zal 2014 nog met moeite de nullijn benaderen. Harde verkoopcijfers Alle cijfers zijn afkomstig van Foodstep. De cijfers hebben betrekking op de ontwikkeling tot en met periode 11, 2013 vergeleken met de voorgaande jaren. De grondslag voor deze ontwikkelingen zijn de harde inkoopcijfers van een kleine 10.000 verkooppunten volledig gespreid over foodservice, eigen cijfers van een aantal grote ketenorganisaties, een 40.000 interviews met consumenten en 40.000 interviews met inkoopverantwoordelijken bij verkooppunten. Alle gegevens worden continu gestaafd met maatgevende partijen in de keten van foodservice. Bron: Foodstep/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid