Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019


Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

De scenario’s zijn gemaakt op basis van de omzetcijfers van vorig jaar en de omzetcijfers van het eerste kwartaal dit jaar. Bij het -meest reële- midden-scenario komt de horeca dit jaar mogelijk 10% hoger uit dan in 2019. Het gaat dan bij het FSIN om de gecorrigeerde cijfers over 2021. Het kennisinstituut voor de foodservicemarkt had vorig jaar al een inschatting gemaakt van de omzetcijfers, maar stelde deze in februari van dit jaar op basis van de eerste kwartaalcijfers van 2022 naar beneden bij. De totale foodserviceomzet over 2021 werd bijgesteld van 14,7 miljard euro naar 13,3 miljard en voor de horeca werd deze gecorrigeerd van 7,8 miljard euro naar 6,9 miljard euro. De horeca kende begin dit jaar nog steeds enige beperking. Zo mocht per 25 januari van dit jaar de horeca van 05.00 uur tot 22.00 uur open zijn en vanaf 18 februari tot 01.00 uur ’s nachts met een bijzondere situatie voor de locaties met vijfhonderd of meer bezoekers. Pas vanaf 15 maart werd alles weer vrijgegeven. Voor de index van het CBS is hiermee rekening gehouden zodat 2022 met voorgaande jaren te vergelijken is. De uitkomst geeft +9,8% voor totaal horeca ten opzichte van 2019 en +45% ten opzichte van 2021. In deze berekeningen wordt de definitie horeca van het CBS gehanteerd, dat is inclusief fastservice en leisure. En ook de hele omzet in thuisbezorging.

Scenario’s Horeca 2022

De drie verschillende scenario’s en de uitwerking daarvan per sector worden in tabel 1 geschetst. Het midden-scenario komt uit op een plus van 9,8% op basis van de cijfers van het CBS tot en met het eerste kwartaal 2022. Wat daar opvalt, is dat vooral de drankensector structureel blijft dalen. Ook het herstel van logies blijft in 2022 achter, met name door het nog niet terugkeren van het buitenlands toerisme. De geschetste scenario’s laten wel een gunstig beeld zien van de restaurants. En ook fastservice zet een forse stap voorwaarts vooral door de populariteit van thuisbezorging.

Thuisbezorging

Doordat thuisbezorging dit jaar van 2 miljard euro (2019) met 1,5 miljard naar 3,5 miljard (2022) gaat groeien, vertekent dit de feitelijke ontwikkeling binnen horeca. De ontwikkeling van restaurants en van fastservice wordt door deze sterke groei positief beïnvloed. Zonder thuisbezorging zou de omzet van de horeca in 2022 namelijk nog steeds net iets lager liggen ten opzichte van 2019. De groei in beide sectoren is dan ook volledig aan thuisbezorging te danken. Zonder thuisbezorging zou de omzet in 2022 op hetzelfde niveau uitkomen als in 2019. Dat betekent voor de thuisbezorgspelers dus een forse groei. Sterke spelers in het bezorgsegment zijn onder meer Domino's, New York Pizza, Spare Rib Express en De Beren. Ook de grote fastfoodrestaurants, die steeds meer op online inspelen, en de dark kitchens laten positieve resultaten zien.

(Dit artikel verschijnt ook in de aankomende uitgave van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht


Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid