Omzet supers gaat dalen in 2024 door verlies tabaksomzet
_1080_720_90.jpeg)
Analyse - De omzet van supermarkten gaat in 2024 met ruim 1,5 miljard euro dalen als gevolg van het verbod op tabaksverkoop dat per 1 juli ingaat. Naar verwachting verschuift 35% van die tabaksomzet van supermarkten naar tabaks- en gemakszaken. Dat meldt ING Research.
Het zal de eerste krimp worden voor de supermarkten in 20 jaar zo geeft de bank aan. Doordat de tabaks- en gemakszaken statistisch wel tot voedingsspeciaalzaken worden gerekend, stijgt de omzet in de branche met bijna 10%. Daarnaast gaat er omzet verschuiven naar tankstations en winkels in het buitenland, als gevolg van de prijsverschillen in tabak, maar ook in andere levensmiddelen.
Exclusief de afzet van tabak voorziet ING Research bij supermarkten wel een licht herstel van de verkoopvolumes na twee jaar van forse krimp. Daarnaast verwacht de bank dat de prijzen in de supermarkt dit jaar minder hard stijgen; verwacht wordt zo’n 1%. De verhoging zou vooral te maken hebben met de hogere lonen.
Krimp
Bij supermarkten zorgde de hoge inflatie voor een sterke stijging van de omzet in 2022 en 2023. In 2023 nam de omzet nog toe met ruim 8%, maar in 2024 gaat de omzet van supermarkten voor het eerst in 20 jaar dalen met zo’n 1,5%. Die krimp zou alles te maken hebben met het verbod op tabaksproducten. Tabak en tabaksproducten zijn volgens ING Research goed voor 6 tot 7 procent van de totale supermarktomzet, wat neer komt op zo’n 3,2 miljard euro op jaarbasis. Door het verkoopverbod zal deze omzet verschuiven naar shops van tankstations, tabaks- en gemakswinkels en winkels in het buitenland. “Die omzetdaling in supermarkten wordt vooral zichtbaar in de tweede helft van 2024 doordat de meeste supermarkten, op Lidl en het merendeel van de Albert Heijn winkels na, in de eerste helft van 2024 nog wel tabak verkopen. Door de invoering per 1 juli zal het verbod de omzetgroei van supermarkten ook in 2025 nog flink drukken”, aldus Thijs Geijer, Sectoreconoom Food bij ING.
Prijsontwikkeling normaliseert
ING Reseach verwacht in hun vooruitzicht Food Retail dat vanaf september de consumentenprijzen van veel voedingsmiddelen zich min of meer stabiliseren, maar wel op een hoog niveau. ‘Onze verwachting is dat de prijsstijging in supermarkten in heel 2024 rond de 1% uitkomt mede vanwege hogere loonkosten en toenemende kosten voor het bevoorraden van winkels,’ aldus de analyse. Omzetverschuivingen bij speciaalzaken
Sterke stijging
Voor de voedingsspeciaalzaken voorziet de bank in 2024 een sterke omzetstijging door de verschuiving van tabaksomzet naar speciaalzaken. ‘Onze inschatting is dat zo’n 35% van de omzet die supermarkten kwijtraken uiteindelijk bij tabaksspeciaalzaken terechtkomt. Echter los daarvan verwachten we voor het gros van de speciaalzaken zoals bakkers, slagers, groentespeciaalzaken en viswinkels dat hun verkoopvolumes en omzet in 2024 onder druk blijven staan’. Die krimp volgt op twee jaar waarin het aantal verkochte producten al flinke daalde als gevolg van sterke prijsstijgingen.
Bron: ING Research/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Voedselverspilling in supermarkten stabiliseert
Voedselverspilling - Voor het eerst sinds 2018 is de voedselverspilling in Nederlandse supermarkten niet verder gedaald. De verspilling bleef in 2024 vrijwel gelijk, van 0,92% van het totale inkoopvolume tegenover 0,89% in 2023.
Lees berichtNielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland
Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.
Lees berichtZoektocht naar Grootste Gezonde Impactmakers 2025
Verkiezing - Na vijf succesvolle edities van de Gezonde Innovatie Awards slaan Foodlog, FoodPersonality en Supermarkt.team dit jaar een nieuwe richting in. De 2025-editie focust niet langer op individuele producten of initiatieven, maar op de bedrijven die structureel bijdragen aan een gezonder Nederland.
Lees berichtZoetwaren groeit in omzet, maar de consumptie daalt
Zoetwaren – De Nederlandse markt voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten laat in de afgelopen vijf jaar een omzetgroei zien van bijna 19%. Tegelijkertijd is de consumptie per persoon gedaald met 3,4%. Dat blijkt uit de derde editie van het branchecijferboekje van branchevereniging VBZ, dat deze week is verschenen.
Lees berichtJumbo opent eerste Foodmarkt in Limburg
Formulenieuws - Jumbo Foodmarkt heeft haar eerste vestiging in Limburg geopend. De winkel opende in het smalste deel van Limburg, in Echt. Deze dertiende Jumbo Foodmarkt speelt in op de specifieke behoeften van het grensgebied met België en Duitsland.
Lees berichtBioMarktMeter biedt inzicht in biologische markt
Biologisch – Deze week is de BioMarktMeter gelanceerd: een nieuwe monitor die de ontwikkelingen in de Nederlandse markt voor biologische producten structureel in kaart brengt. Het initiatief van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research WUR) en is onderdeel van het Actieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022–2030.
Lees bericht