Omzetherstel horeca in 2021 gaat voor krimp bij supers zorgen
_720_480_90.jpg)
Analyse – In 2020 stijgt de omzet van supermarkten met 8 procent en van speciaalzaken met 7 procent. Van die groei hangt ongeveer 5 tot 6 procentpunt samen met de corona-uitbraak. Afhankelijk van het tijdstip waarop de horeca weer meer ruimte krijgt zal de omzet van supermarkten in 2021 met 2% en van speciaalzaken met 3% dalen.
Die voorspelling doet het ING Economisch Bureau, maar sector- en regio econoom Thijs Geijer geeft daarbij wel aan dat de onzekerheden rondom de ramingen als gevolg van de coronamaatregelen groter zijn dan gebruikelijk.
Volgens ING krijgen de verkopen in de foodretail door de lockdown in de eerste maanden van 2021 nog wel een impuls, maar krimpt de omzet over heel 2021. Dit komt omdat januari en februari voor de jaaromzet relatief wat minder zwaar wegen en het er naar uit ziet dat de ‘horeca-omzet’ daarna geleidelijk terug gaat schuiven. In algemene zin geldt wel dat hoe langer het versoepelen van coronamaatregelen op zich laat wachten, hoe langer supermarkten en speciaalzaken bovengemiddelde omzetten draaien en hoe kleiner de krimp in 2021 uitvalt.
Minder kleine boodschappentrips
De corona-uitbraak heeft tot gevolg dat klanten minder boodschappentrips maken en per bezoek meer besteden, aldus de ING-analyse. Sinds maart liggen de gemiddelde pinbedragen tussen de 15 en 20 procent boven de gebruikelijke niveaus. Zolang de kans op besmetting aanwezig blijft en veel mensen nog niet gevaccineerd zijn, zal de grotere boodschappentrip bovengemiddeld populair blijven.
Online
Online komen de omzetten in de supermarkten in 2020 uit op tussen de 5 en 6 procent. Het aantal huishoudens dat wel eens online bestelt, is flink gegroeid. Die toename leidde tot ‘besteldrukte’ bij vrijwel alle partijen. En ondanks het feit dat Albert Heijn, Jumbo en Picnic eerder geplande e-commerce investeringen naar voren hebben gehaald, had de jaar-op-jaar groei (naar schatting +50 procent in 2020) nog hoger kunnen zijn als er meer capaciteit was geweest.
Bron : @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
20% van de Nederlandse restaurants vreest voorbestaan
Horeca – Eén op de vijf restaurants in Nederland verwacht nooit meer de deuren te kunnen openen. De horecabedrijven vrezen voor hun voortbestaan als gevolg van de coronamaatregelen. Dat blijkt uit onderzoek van WijnSpijs onder 1200 restaurants.
Lees berichtHTC Advies en Atir voegen INPROVE toe aan holding
Overname - De holding van HTC Advies en Atir neemt INPROVE over. INPROVE is expert op het gebied van het meten en verbeteren van de klantbeleving, onder meer door mystery shopping.
Lees berichtWouter Verkerk wordt brandambassadeur bij Horeko
Samenwerking – Horecaspreker Wouter Verkerk gaat in de rol van brandambassadeur samenwerken met softwareleverancier Horeka. Samen hebben de partijen de ambitie om de horeca verder te professionaliseren.
Lees berichtCampina levert pakketten aan 1.000 families die het financieel moeilijk hebben
Actie - In samenwerking met de LINDA.foundation bezorgt Campina vandaag voedingspakketten aan 1.000 families die het financieel zwaar hebben in Nederland. Het zuivelmerk wil juist aan het begin van het jaar iets betekenen voor mensen die een klein gebaar kunnen gebruiken.
Lees bericht