Onbemand rukt op, binnenkort eerste onbemande frietkraam


Shopconcept – Onbemande locaties waar eet- en drinkwaren wordt aangeboden rukken op. Niet alleen als stand alone vendingmachines, maar ook steeds vaker als shopconcept. In Nederland is binnen petrol De Haan Minerale Oliën een voortrekker en Albert Heijn binnen de supermarktsector, maar die dreigt te worden ingehaald door Aldi. Nieuw in Nederland is de Lokettaria, een onbemande frietkraam.

De Lokettaria is een concept van Eyemation, een bedrijf uit Heerhugowaard dat meer dan veertien jaar actief is op het gebied van industriële automatisering van productieprocessen en -machines. Eyemation doet dat voor diverse sectoren, zoals de farmacie, attractiebouw, grondstofverwerking, maar ook de horeca en voedingsmiddelenindustrie. Directeur Jouke Wijdoogen van het bedrijf geeft aan dat het toepassen van producthandlingsystemen in hygiënische productieomgevingen een dagelijkse bezigheid is voor het bedrijf. Vandaar dat ze op het idee van een geautomatiseerd cafetariaconcept zijn gekomen. De automatische snackbar kan 450 producten per uur produceren en is een ideale oplossing voor high traffic-locaties of voor locaties die ’s avonds gesloten zijn, zoals tankstations.

Select & Snack

Volgens Wijdoogen houdt de automaat zelf bij welke producten er als eerste uit moeten. Het systeem werkt dus anders dan bij een trekautomaat waar de klant zelf bepaalt; deze opent het luikje met het juiste product vóór de klant. Als een product te lang ligt wordt het automatisch verwijderd. Eyemation noemt de automatische frietkraam het ‘Select & Snack’ concept. In de ogen van Wijdoogen is de vinding van de geautomatiseerde fastfoodkeuken de toekomst van mening verkooppunt. Ook omdat personeel niet alleen duurder wordt, maar ook schaarser. Hij is overtuigd dat een systeem waarbij de consument selecteert en een machine produceert, het de exploitant is die uiteindelijk profiteert, zolang de consument consumeert. Wanneer de eerste automaat verschijnt, weet Wijdoogen nog niet, maar hij hoopt een locaties deze zomer te openen.

Tony’s Kiosk

Dat onbemande vending steeds vaker als oplossing wordt gezien en ook geaccepteerd wordt door de consument, laat ook het 24/7-concept van Tony’s Kiosk zien. Deze onbemande locatie bij een Haan Express-tankstation in Amsterdam-Noord laat op basis van de eerste resultaten in de eerste weken zien dat de omzet naar tevredenheid is. “Ik ben tevreden”, geeft retail manager Juan Gunsch bij DHMO aan. Weliswaar voorzichtig positief, voegt zij daaraan toe, maar tot nog toe weten de klanten de Tony’s Kiosk wel te vinden. De onbemande Kiosk is samen met Convenience Retail Solutions (CRS), een nieuwe divisie van Lekkerland ontwikkeld. Het shopconcept maakt onderdeel uit van de strategie van DHMO om antwoorden te vinden op de toekomstige ontwikkelingen binnen petrol. Lekkerland maakt deel uit van REWE, die in thuisland Duitsland ook actief is met conveniencestores. Vooralsnog zijn dit locaties waar beperkt personeel aanwezig is, maar ook daar wordt gekeken naar onbemande locaties.

Aldi Shop&Go

De supermarktketen die de stap naar onbemand heeft gezet in navolging van de kassaloze supermarkten van Amazon in Amerika, is Aldi Sud in Londen. Bij de Aldi Shop&Go conceptstore in Greenwich kan de klant shoppen en de winkel verlaten zonder de producten eerst te hoeven scannen. Wie de Aldi Shop&Go-app heeft gedownload kan de winkel binnengaan, de artikelen meenemen en vervolgens weer gewoon naar buiten stappen als alles gepakt is. Zodra een klant de winkel verlaat, worden de aankopen automatisch in rekening gebracht via de geselecteerde betaalmethode en verschijnt er een ontvangstbewijs in de app.

Alcoholverkoop

Het systeem, geleverd door technologieleverancier AiFi, gebruikt speciaal geplaatste camera’s om te detecteren welke producten klanten hebben gepakt. Zodra de klant de winkel verlaat worden deze toegevoegd aan het Aldi Shop&Go-account wanneer de winkel wordt verlaten. Klanten die alcohol willen kopen, kunnen gebruik maken van speciale technologie die de leeftijd van de koper inschat op basis van de gezichtskenmerken. Deze technologie, geleverd door Yoti, bevestigt binnen enkele seconden de leeftijd via de Aldi Shop&Go-app, waardoor autorisatie van de aankoop kan plaatsvinden. Of en wanneer de onbemande locaties in Nederland komen, is onduidelijk. De onbemande Aldi Shop&Go in Londen valt onder Aldi Sud en de discountwinkels in Nederland onder Aldi Nord.

Albert Heijn

Ook Albert Heijn startte eerder met een kassaloze winkel. Deze heeft op een tweetal locaties gestaan: bij het eigen hoofdkantoor en op Schiphol. De vooralsnog dure techniek zou een verdere uitrol in de weg staan. Albert Heijn is wel bezig samen met partner Selecta met onbemande AH to go’s in kantooromgevingen. Daarvan heeft Albert Heijn er inmiddels tientallen.

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in de februari-editie van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Haan kiest eigen weg in food en tabak

Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...

Lees bericht


Lekkerland nieuwe logistieke dienstverlener Kaldi

Distributie – Lekkerland Nederland is sinds kort de nieuwe logistieke partners van Kaldi, de franchiseformule voor koffie- en theespeciaalzaken. Lekkerland verzorgt voortaan de opslag, distributie en levering van het Kaldi private label assortiment en groothandelsproducten.

Lees bericht

Veel retailers worstelen met onderscheidend vermogen

Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.

Lees bericht



AH trapt kerst af met commercial en gerechtentoren

Supermarkten - Albert Heijn is vrijdagochtend de kerstperiode gestart met de bekendmaking van de nieuwe kerstcommercial en door een toelichting te geven op de belangrijkste kerstartikelen. Het kerstnummer ‘Last Christmas van Wham! vormt de basis voor de nieuwe kerstcommercial en als het gaat om het assortiment dan spelen gemaksproducten, die in de gerechtentoren kunnen worden opgenomen een belangrijke rol bij...

Lees bericht

Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering

Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid