Onbemand rukt op, binnenkort eerste onbemande frietkraam


Shopconcept – Onbemande locaties waar eet- en drinkwaren wordt aangeboden rukken op. Niet alleen als stand alone vendingmachines, maar ook steeds vaker als shopconcept. In Nederland is binnen petrol De Haan Minerale Oliën een voortrekker en Albert Heijn binnen de supermarktsector, maar die dreigt te worden ingehaald door Aldi. Nieuw in Nederland is de Lokettaria, een onbemande frietkraam.

De Lokettaria is een concept van Eyemation, een bedrijf uit Heerhugowaard dat meer dan veertien jaar actief is op het gebied van industriële automatisering van productieprocessen en -machines. Eyemation doet dat voor diverse sectoren, zoals de farmacie, attractiebouw, grondstofverwerking, maar ook de horeca en voedingsmiddelenindustrie. Directeur Jouke Wijdoogen van het bedrijf geeft aan dat het toepassen van producthandlingsystemen in hygiënische productieomgevingen een dagelijkse bezigheid is voor het bedrijf. Vandaar dat ze op het idee van een geautomatiseerd cafetariaconcept zijn gekomen. De automatische snackbar kan 450 producten per uur produceren en is een ideale oplossing voor high traffic-locaties of voor locaties die ’s avonds gesloten zijn, zoals tankstations.

Select & Snack

Volgens Wijdoogen houdt de automaat zelf bij welke producten er als eerste uit moeten. Het systeem werkt dus anders dan bij een trekautomaat waar de klant zelf bepaalt; deze opent het luikje met het juiste product vóór de klant. Als een product te lang ligt wordt het automatisch verwijderd. Eyemation noemt de automatische frietkraam het ‘Select & Snack’ concept. In de ogen van Wijdoogen is de vinding van de geautomatiseerde fastfoodkeuken de toekomst van mening verkooppunt. Ook omdat personeel niet alleen duurder wordt, maar ook schaarser. Hij is overtuigd dat een systeem waarbij de consument selecteert en een machine produceert, het de exploitant is die uiteindelijk profiteert, zolang de consument consumeert. Wanneer de eerste automaat verschijnt, weet Wijdoogen nog niet, maar hij hoopt een locaties deze zomer te openen.

Tony’s Kiosk

Dat onbemande vending steeds vaker als oplossing wordt gezien en ook geaccepteerd wordt door de consument, laat ook het 24/7-concept van Tony’s Kiosk zien. Deze onbemande locatie bij een Haan Express-tankstation in Amsterdam-Noord laat op basis van de eerste resultaten in de eerste weken zien dat de omzet naar tevredenheid is. “Ik ben tevreden”, geeft retail manager Juan Gunsch bij DHMO aan. Weliswaar voorzichtig positief, voegt zij daaraan toe, maar tot nog toe weten de klanten de Tony’s Kiosk wel te vinden. De onbemande Kiosk is samen met Convenience Retail Solutions (CRS), een nieuwe divisie van Lekkerland ontwikkeld. Het shopconcept maakt onderdeel uit van de strategie van DHMO om antwoorden te vinden op de toekomstige ontwikkelingen binnen petrol. Lekkerland maakt deel uit van REWE, die in thuisland Duitsland ook actief is met conveniencestores. Vooralsnog zijn dit locaties waar beperkt personeel aanwezig is, maar ook daar wordt gekeken naar onbemande locaties.

Aldi Shop&Go

De supermarktketen die de stap naar onbemand heeft gezet in navolging van de kassaloze supermarkten van Amazon in Amerika, is Aldi Sud in Londen. Bij de Aldi Shop&Go conceptstore in Greenwich kan de klant shoppen en de winkel verlaten zonder de producten eerst te hoeven scannen. Wie de Aldi Shop&Go-app heeft gedownload kan de winkel binnengaan, de artikelen meenemen en vervolgens weer gewoon naar buiten stappen als alles gepakt is. Zodra een klant de winkel verlaat, worden de aankopen automatisch in rekening gebracht via de geselecteerde betaalmethode en verschijnt er een ontvangstbewijs in de app.

Alcoholverkoop

Het systeem, geleverd door technologieleverancier AiFi, gebruikt speciaal geplaatste camera’s om te detecteren welke producten klanten hebben gepakt. Zodra de klant de winkel verlaat worden deze toegevoegd aan het Aldi Shop&Go-account wanneer de winkel wordt verlaten. Klanten die alcohol willen kopen, kunnen gebruik maken van speciale technologie die de leeftijd van de koper inschat op basis van de gezichtskenmerken. Deze technologie, geleverd door Yoti, bevestigt binnen enkele seconden de leeftijd via de Aldi Shop&Go-app, waardoor autorisatie van de aankoop kan plaatsvinden. Of en wanneer de onbemande locaties in Nederland komen, is onduidelijk. De onbemande Aldi Shop&Go in Londen valt onder Aldi Sud en de discountwinkels in Nederland onder Aldi Nord.

Albert Heijn

Ook Albert Heijn startte eerder met een kassaloze winkel. Deze heeft op een tweetal locaties gestaan: bij het eigen hoofdkantoor en op Schiphol. De vooralsnog dure techniek zou een verdere uitrol in de weg staan. Albert Heijn is wel bezig samen met partner Selecta met onbemande AH to go’s in kantooromgevingen. Daarvan heeft Albert Heijn er inmiddels tientallen.

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in de februari-editie van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AH gaat ‘persoonsgerichte maaltijden’ leveren

Formulenieuws  - Albert Heijn start een nieuwe maaltijdservice. Binnenkort verschijnen de eerste bezorgbusjes in het straatbeeld met de tekst ‘Maaltijd Thuis. Met aandacht bereid, met liefde gebracht.’ Het gaat om ‘persoonsgerichte’ maaltijden voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken in de keuken, of op zoek zijn naar gemak, aldus AH.

Lees bericht


AH gaat meer werk maken van gezonde voeding

Formulenieuws – Meer gezonde producten bij de kassa, een apart schap met gezondere tussendoortjes in de winkel en opname van de sportvoeding van de merken Body & Fit en Barebells. Albert Heijn wil meer werk maken van een gezondere leefstijl en past daarom een aantal zaken vanaf maandag aan.

Lees bericht

‘Beter Eten Festival laat zien waar nu AH staat’

Festival – Albert Heijn organiseerde vrijdag 29 en zaterdag 30 april het eerste Beter Eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Ruim 13.000 betalende bezoekers brachten een bezoek aan het festival. AH wilde met het event laten zien dat gezond eten nu al toegankelijker en beschikbaar is. CEO Marit van Egmond van AH daarover: “Maar om het eten echt gezond te maken hebben we nog een...

Lees bericht



AH start met verpakkingsvrij boodschappen doen

Formulenieuws  - Albert Heijn lanceert een nieuw zelftapconcept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen verpakken. Klanten vullen hun van huis meegenomen pot of zak, of ter plekke gekochte verpakking, namelijk zelf af. Het gaat om producten zoals muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten.

Lees bericht

REWE ontwikkelt en test vier to go-shopformats

Buitenland – REWE, moedermaatschappij van groothandel Lekkerland in Nederland, heeft een viertal shopconcepten ontwikkeld, die momenteel in Duitsland worden getest. Het gaat om shopconcepten voor hightraffic-locaties, als treinstations en luchthaven en universiteiten, kantoren en ziekenhuizen. De vier ontwikkelde concepten verschillen in productaanbod en gebruikte techniek.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid