Ondanks corona meer aandacht voor verduurzaming


Foto bij: HAK

Rapport - In de voedingsmiddelensector laten 105 bedrijven hun vorderingen zien op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de vorige periode, blijkt uit de jaarrapportage 2019 - 2020 van het Convenant Voedingsmiddelen. Ondanks de coronacrisis hebben meer bedrijven er werk van gemaakt om risico’s in hun ketens te identificeren en aan te pakken.

Het Convenant vertegenwoordigt ruim 80 procent van de levensmiddelenindustrie en ruim 95 procent van alle supermarkten. Het is de tweede keer dat het rapport wordt uitgebracht. Het monitoringsinstrument voor bedrijven is hierin uitgebreid met een eenvoudiger variant voor MKB-bedrijven. In het eerste jaar deelden 48 bedrijven hun vorderingen. Het tweede jaar is dit gegroeid naar 105 (van de circa 600) bedrijven. “We zien heel duidelijk dat internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen in toenemende mate leeft, ondanks de impact die corona op het convenant heeft gehad en nog steeds heeft. Zowel binnen grote als in kleinere bedrijven staat het op de agenda,” zegt Ewald Wermuth, onafhankelijk voorzitter van het Convenant.

De jaarlijkse monitoring laat zien dat met name MKB-bedrijven in de levensmiddelenindustrie het afgelopen jaar meer aandacht aan MVO schonken. Het aandeel MKB-bedrijven aangesloten bij de FNLI dat het monitoringsinstrument heeft ingevuld is gegroeid van 15 naar 53.

Verbetering

Het Convenant Voedingsmiddelen is in 2018 ondertekend door brancheorganisaties, maatschappelijke organisaties, vakbonden en de rijksoverheid. De betrokken brancheorganisaties (CBL, FNLI en KNSV) committeren al hun leden aan het convenant. Het marktaandeel van de branches wordt ingeschat op 80 tot 98 procent. Het convenant wil verbetering bereiken voor groepen die negatieve effecten ervaren van internationale activiteiten binnen de voedingsmiddelenketen. Van individuele bedrijven wordt gevraagd om internationaal MVO-risicomanagement (due diligence) in te richten in lijn met de OESO-richtlijnen. Daarnaast pakken partijen gezamenlijk projecten op rond complexe thema’s. De SER faciliteert deze multi-stakeholder samenwerking.

Bron: SER/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies

Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Lees bericht


Makro staakt tijdelijke verkoop niet-food gerelateerde non-food

Groothandel – Makro heeft vandaag zelf besloten om tijdelijk te stoppen met de verkoop van non-food artikelen die niet-food gerelateerd zijn. De groothandel geeft aan kennis te hebben genomen van het publieke debat en wil zich solidair tonen met ondernemend Nederland. De zogenaamde ‘essentiële producten’ blijft Makro wel verkopen.

Lees bericht

Groothandels herkennen zich totaal niet in beeld veiligheidscoördinator Bruls

Groothandels – De levensmiddelengroothandels hebben met verbazing kennisgenomen van het beeld dat veiligheidscoördinator Hubert Bruls, namens de 25 burgemeesters van het Veiligheidsberaad,  heeft geschetst van de extreme drukte bij de groothandelslocaties door winkelende consumenten. Zij herkennen zich totaal niet in zijn oproep aan minister Fred Grapperhaus van Justitie en Veiligheid om in te grijpen.

Lees bericht

FNLI-monitor: ‘COVID-19 forse klap voor out of home-leveranciers’

Analyse – De jaarlijkse ‘Monitor Levensmiddelenindustrie’ van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) laat een onverminderd groot belang zien van de sector voor de economie van Nederland. Maar dat is 2019. Het jaar 2020 geeft een heel ander beeld. Vooral leveranciers in de out-of-homemarkt krijgen forse klappen.

Lees bericht



FNLI signaleert ‘stevige pijn’ bij horeca- en cateringproducenten

Onderzoek -  Voedselproducenten  die aan de horeca of andere out of home-kanalen leveren, zoals de cateringsector, hebben hun omzet tot wel 70% zien dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een enquête onder leden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en aangesloten brancheorganisaties.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid