‘Ondanks herstel wacht horeca onzekere winter’


ING Research verwacht gematigde volumegroei van 5% voor de horeca in 2023

Analyse - Het herstel van de leisure- en horecamarkt sinds corona is groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 wordt zelfs beter gepresteerd, volgens een analyse van de Rabobank. Maar ondanks dit goede herstel moet de sector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten.

De horecasector kende een uitstekend tweede kwartaal dit jaar, stelt Jos Klerx, Sectormanager Horeca, Recreatie en Toerisme van de Rabobank. In totaal kwam de omzet zelfs boven de gerealiseerde omzet van het pre-corona jaar 2019 uit. Ook de zomerperiode lijkt goed te zijn geweest. Al hebben de relatief warme en zonnige zomermaanden wel voor tegenvallers gezorgd bij leisure bedrijven die meer afhankelijk zijn van hun ‘binnen’ omzet.

Consumentenvertrouwen

Toch ziet de bank een cocktail aan bedreigingen op de sectoren afkomen, waardoor ook het consumentenvertrouwen afneemt. Sterker nog, het consumentenvertrouwen is sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer zo laag geweest, signaleert het CBS. Volgens Klerx kan het niet anders dan dat dit zich aan het einde van 2022 en het begin van 2023 gaat vertalen in lagere consumentenuitgaven. De bank schat in dat de consumentenuitgaven een procentpunt elk kwartaal gaat afnemen.

Effecten

De effecten van het negatieve consumentenvertrouwen en de economische vooruitzichten zullen niet door alle sectoren even zwaar worden gevoeld, maar voor de horeca ligt dat anders. Historisch gezien wordt de horecasector altijd relatief hard geraakt bij economische tegenslag, laat de Rabobank weten. ‘In 2009 kromp de Nederlandse economie met 3,9%. De horeca verging het met een krimp van 5,3% slechter’. De effecten zijn ook niet voor alle horecaonderdelen even groot. In vergelijking met voorgaande tijden waarin consumenten minder gingen besteden werden de cafés het hardst geraakt. Ook restaurants waren gevoelig voor teruglopende bestedingen. Uit cijfers blijkt dat de fastfoodrestaurants het meest crisisbestendig zijn van alle branches binnen de horecasector.

Bron: Rabobank/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodhelden uit Food100-lijst 2022 bekendgemaakt

Bekendmaking - In de Verspillingsfabriek in Veghel zijn vandaag de Foodhelden van 2022 bekendgemaakt. Het gaat om 6 van de meest impactvolle voedselveranderaars van Nederland. Zij werden door de vakjury gekozen uit de Food100-lijst van 2022 vanwege hun bijzondere en grote inzet om ons voedselsysteem beter en eerlijker te maken.

Lees bericht


Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur

Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.

Lees bericht

ING: Horeca laat gematigd positief beeld zien in 2023

Analyse - De horeca maakt dit jaar een grote inhaalslag met een verwachte volumegroei van rond de 30%. Desondanks is de horeca eind 2022 qua volume nog altijd niet terug op het pre-coronaniveau van eind 2019. De vooruitzichten voor de sector voor 2023 zijn gematigd positief met een volumegroei van circa 5%.

Lees bericht

KHN-leden pakken met Too Good To Go voedselverspilling aan

Voedselverspilling - Ondernemers die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN) worden sinds deze maand actief geïnformeerd over het tegengaan van voedselverspilling. Door een samenwerking met antiverspillingsplatform Too Good To Go, maakt KHN het voor hun leden heel eenvoudig om zich in te zetten tegen voedselverspilling.

Lees bericht



Tour Culinair viert 40-jarig jubileum op Mallorca

Jubileum – Tour Culinair, een horecanetwerkgroep waar ondernemers elkaar al fietsend inspireren, had onlangs het 40-jarig jubileum. Om het te vieren vertrok de groep van 1 tot en met 4 oktober naar het fietseiland Mallorca. Het weekend stond in het teken van bezoeken aan inspirerende horecaconcepten, gecombineerd met twee zware fietsritten op het bergachtige Spaanse eiland.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid