‘Ondanks herstel wacht horeca onzekere winter’


ING Research verwacht gematigde volumegroei van 5% voor de horeca in 2023

Analyse - Het herstel van de leisure- en horecamarkt sinds corona is groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 wordt zelfs beter gepresteerd, volgens een analyse van de Rabobank. Maar ondanks dit goede herstel moet de sector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten.

De horecasector kende een uitstekend tweede kwartaal dit jaar, stelt Jos Klerx, Sectormanager Horeca, Recreatie en Toerisme van de Rabobank. In totaal kwam de omzet zelfs boven de gerealiseerde omzet van het pre-corona jaar 2019 uit. Ook de zomerperiode lijkt goed te zijn geweest. Al hebben de relatief warme en zonnige zomermaanden wel voor tegenvallers gezorgd bij leisure bedrijven die meer afhankelijk zijn van hun ‘binnen’ omzet.

Consumentenvertrouwen

Toch ziet de bank een cocktail aan bedreigingen op de sectoren afkomen, waardoor ook het consumentenvertrouwen afneemt. Sterker nog, het consumentenvertrouwen is sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer zo laag geweest, signaleert het CBS. Volgens Klerx kan het niet anders dan dat dit zich aan het einde van 2022 en het begin van 2023 gaat vertalen in lagere consumentenuitgaven. De bank schat in dat de consumentenuitgaven een procentpunt elk kwartaal gaat afnemen.

Effecten

De effecten van het negatieve consumentenvertrouwen en de economische vooruitzichten zullen niet door alle sectoren even zwaar worden gevoeld, maar voor de horeca ligt dat anders. Historisch gezien wordt de horecasector altijd relatief hard geraakt bij economische tegenslag, laat de Rabobank weten. ‘In 2009 kromp de Nederlandse economie met 3,9%. De horeca verging het met een krimp van 5,3% slechter’. De effecten zijn ook niet voor alle horecaonderdelen even groot. In vergelijking met voorgaande tijden waarin consumenten minder gingen besteden werden de cafés het hardst geraakt. Ook restaurants waren gevoelig voor teruglopende bestedingen. Uit cijfers blijkt dat de fastfoodrestaurants het meest crisisbestendig zijn van alle branches binnen de horecasector.

Bron: Rabobank/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

McCain Foods zet in op regeneratieve landbouw

Duurzaamheid - McCain Foods heeft een nieuw programma voor regeneratieve landbouw in Nederland gelanceerd. McCain, inclusief zusterbedrijf CêlaVíta, ondersteunt hiermee Nederlandse aardappeltelers in de transitie naar duurzamere landbouwpraktijken met technische, commerciële en financiële steun (dat laatste in samenwerking met Rabobank).

Lees bericht


Horeca gaat speeddaten met talenten

Horeca – Horecabedrijven gaan woensdag speeddaten met talenten. Vanwege het enorme aantal horecavacatures in Utrecht is het voor leerbedrijven van belang zichzelf op de juiste wijze in de kijker te spelen. En dat is precies wat de vertegenwoordigers van ruim 70 horecabedrijven uit de regio Utrecht aanstaande woensdag tijdens de jaarlijkse speeddate op het Horeca & Toerisme College in Nieuwegein zullen proberen

Lees bericht


11.100 horecabedrijven moeten definitieve NOW berekening nog aanvragen

Financieel - Werkgevers in de horeca- en cateringsector, die in de vier aanvraagperiodes tussen oktober 2020 en september 2021 gebruikmaakten van de NOW-regeling hebben in veel gevallen nog geen definitieve berekening van de NOW-regelingen aangevraagd. Het gaat om de NOW-aanvragen NOW 3.1, 3.2, 3.3 en 4. Zo’n 11.100 bedrijven hebben daarvoor nog een kleine maand de tijd. Om de bedrijven daarop te wijzen komt het UWV,...

Lees bericht






© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid