‘Ondanks min 2 miljard euro omzet in Q2 kan 2020 nog wat worden’


Analyse – In tweede kwartaal bedroeg de totale omzetdaling in de foodsevicesector ruim 2 miljard euro. Dat betekent dat slechts de helft van de normale bestedingen in horeca, catering en gemak hebben plaatsgevonden. Maar lichtpuntje is dat mocht de omzet in het tweede en derde kwartaal op hetzelfde niveau uitkomen als in 2019 dan komt de totale omzet van alle sectoren uit op 80% van de omzet 2019 en blijft de coronaschade beperkt tot 20%.

Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor, het grootste onafhankelijk consumentenonderzoek in Nederland van bureau Datlinq, dat elke vier weken rapporteert over de omzetgevolgen tijdens de coronaperiode.

Opvallend in de resultaten is de zeer geringe daling in omzet voor het gemakskanaal van slechts 5%, daar waar catering bijna 50% daalt en horeca zelfs bijna 70%. Door deze geringe daling bereikt gemak met 1,1 miljard euro aan bestedingen nog altijd een aandeel van 56% in buitenshuisbestedingen. Daar waar horeca daalt met 36%, van een omzet van ruim 2 miljard naar een 700 miljoen euro. De oorzaak van die daling ligt vanzelfsprekend volledig in het feit dat bezoek in de horeca en catering eerst niet en later beperkt mogelijk was. Pluspuntje voor catering en gemak is dat er sprake is van een hogere besteding is per persoon per bezoek. Dat is in de horeca niet het geval, omdat er meer is afgehaald en bezorgd en de bestellingen vaak goedkoper waren. Omdat het aantal dinergangen minder was en de drank ontbrak.

Jongeren belangrijker

Catering blijft het structureel lastig hebben, omdat kantoren - met name in het grootbedrijf – structureel een lagere bezetting kennen. De horeca kent als gevolg van een versoepeling wel weer meer bezoek maar zit nog niet op het oude niveau. De daling is evenredig over het aantal kanalen en alle leeftijdsgroepen. Dat is vooral te merken bij het avondeten. Opvallend is dat de groep jonger dan 30 jaar relatief belangrijker worden in de bestedingen omdat onder die groep de daling minder hard gaat.

Coronaproof

Het gemakskanaal is in vergelijking met alle andere kanalen het meest coronaproof en vormt in dat opzicht een positieve uitzondering op alle cijfers. Vooral benzinestations en fastservice deden het verhoudingsgewijs goed, waarbij wel is op te merken dat de groep boven de 65 jaar is afgehaakt. Catering kent een verdeling in drie segmenten, waarbij zorg stabiel is, onderwijs en werk op een omzet zit van -50% en inflight  als gevolg van het niet vliegen op -70% staat. De totale cateringsector komt daarmee uit op -35% .

Voor de rest zorgt corona voor de nodige verschuivingen in wat er wordt genuttigd buitenshuis. Zo daalt de lunch, maar stijgt het ontbijt; worden de warme maaltijden veelal ingeruild voor de broodproducten, die nog enigszins standhouden en plussen juist in deze tijden de tussendoortjes. Verder valt op dat de alcoholische dranken over de hele linie terugvallen. Deels wordt dat gecompenseerd door het thuisgebruik, maar niet volledig. Buitenhuis vergroten koude dranken relatief hun positie, zo blijkt uit de cijfers. Zo is water binnen drinken het sterkste product, waar ijsthee en ook cola trouwens in momenten thuis en buitenshuis samen genomen, gewoon groeien. Totaal koude dranken met 8% in momenten.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Artiesten vieren heropening horeca met variant op Hazes-lied

Actie – De artiesten Diggy Dex, Nick Schilder en Roel van Velzen vieren met een nieuwe uitvoering van de Hazes-hit ‘Het Laatste Rondje’ de heropening horeca. In de nieuwe versie draait het niet om de laatste minuten waarin een café open is, maar juist om de eerste minuten dat deze weer opengaat.

Lees bericht

OMT adviseert heropening horeca met sluiting om 20.00 uur

Advies - Het Outbreak Management Team (OMT) heeft geadviseerd de horeca- en cultuursector te openen tot 20.00 uur. Het adviesteam acht het op basis van de huidige besmettingscijfers en redelijk stabiele ziekenhuisopnames het verantwoord een aantal maatregelen te versoepelen en de horeca te heropenen tot 20.00 uur.

Lees bericht

Studenten organiseren Colourfull Lunch voor de horeca

Actie – Studenten van het Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland hebben met een lunch aandacht gevraagd voor de problemen in de horeca. Met de Colourfull Lunch wilden zij de aandacht vestigen op het werken in de horeca in het algemeen en het tekort aan personeel en de horeca-opleidingen in het bijzonder.

Lees bericht


KHN wil deze week duidelijkheid heropening horeca

Heropening - Nu er steeds meer geluiden komen vanuit gemeenten en maatschappij over de mogelijkheden de horeca te heropenen, roept Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het kabinet op om nog deze week de horecasector duidelijkheid te geven over heropening.

Lees bericht

Supermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen

Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid