‘Ondanks min 2 miljard euro omzet in Q2 kan 2020 nog wat worden’
Analyse – In tweede kwartaal bedroeg de totale omzetdaling in de foodsevicesector ruim 2 miljard euro. Dat betekent dat slechts de helft van de normale bestedingen in horeca, catering en gemak hebben plaatsgevonden. Maar lichtpuntje is dat mocht de omzet in het tweede en derde kwartaal op hetzelfde niveau uitkomen als in 2019 dan komt de totale omzet van alle sectoren uit op 80% van de omzet 2019 en blijft de coronaschade beperkt tot 20%.
Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor, het grootste onafhankelijk consumentenonderzoek in Nederland van bureau Datlinq, dat elke vier weken rapporteert over de omzetgevolgen tijdens de coronaperiode.
Opvallend in de resultaten is de zeer geringe daling in omzet voor het gemakskanaal van slechts 5%, daar waar catering bijna 50% daalt en horeca zelfs bijna 70%. Door deze geringe daling bereikt gemak met 1,1 miljard euro aan bestedingen nog altijd een aandeel van 56% in buitenshuisbestedingen. Daar waar horeca daalt met 36%, van een omzet van ruim 2 miljard naar een 700 miljoen euro. De oorzaak van die daling ligt vanzelfsprekend volledig in het feit dat bezoek in de horeca en catering eerst niet en later beperkt mogelijk was. Pluspuntje voor catering en gemak is dat er sprake is van een hogere besteding is per persoon per bezoek. Dat is in de horeca niet het geval, omdat er meer is afgehaald en bezorgd en de bestellingen vaak goedkoper waren. Omdat het aantal dinergangen minder was en de drank ontbrak.
Jongeren belangrijker
Catering blijft het structureel lastig hebben, omdat kantoren - met name in het grootbedrijf – structureel een lagere bezetting kennen. De horeca kent als gevolg van een versoepeling wel weer meer bezoek maar zit nog niet op het oude niveau. De daling is evenredig over het aantal kanalen en alle leeftijdsgroepen. Dat is vooral te merken bij het avondeten. Opvallend is dat de groep jonger dan 30 jaar relatief belangrijker worden in de bestedingen omdat onder die groep de daling minder hard gaat.
Coronaproof
Het gemakskanaal is in vergelijking met alle andere kanalen het meest coronaproof en vormt in dat opzicht een positieve uitzondering op alle cijfers. Vooral benzinestations en fastservice deden het verhoudingsgewijs goed, waarbij wel is op te merken dat de groep boven de 65 jaar is afgehaakt. Catering kent een verdeling in drie segmenten, waarbij zorg stabiel is, onderwijs en werk op een omzet zit van -50% en inflight als gevolg van het niet vliegen op -70% staat. De totale cateringsector komt daarmee uit op -35% .
Voor de rest zorgt corona voor de nodige verschuivingen in wat er wordt genuttigd buitenshuis. Zo daalt de lunch, maar stijgt het ontbijt; worden de warme maaltijden veelal ingeruild voor de broodproducten, die nog enigszins standhouden en plussen juist in deze tijden de tussendoortjes. Verder valt op dat de alcoholische dranken over de hele linie terugvallen. Deels wordt dat gecompenseerd door het thuisgebruik, maar niet volledig. Buitenhuis vergroten koude dranken relatief hun positie, zo blijkt uit de cijfers. Zo is water binnen drinken het sterkste product, waar ijsthee en ook cola trouwens in momenten thuis en buitenshuis samen genomen, gewoon groeien. Totaal koude dranken met 8% in momenten.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Tabaksverkoop vertoont dalende trend bij petrolkanaal
Analyse - Omzet rookwaren bij tankstations stijgt fors ten opzichte van vorig jaar, maar vertoont de laatste maanden de dalende trend zoals we die van de afgelopen jaren kennen. Ook de verkoop van fris in combinatie met tabak daalt met de trend mee, net zoals andere items dat door de tabaksklant wordt verkocht.
Lees berichtGrote bedrijfscateraars gaan voor 60% over op plant-based
Catering - ISS, Leo Catering en Sodexo committeren zich aan de doelstelling van Wakker Dier om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plant-based. Daarmee hebben alle grotere bedrijfscateraars gehoor gegeven aan de wens van Wakker Dier.
Lees bericht‘Mooie resultaten nieuwe bestelzuilen en snackmuren Arena’
Voetbalstadion - De Johan Cruijf Arena test sinds dit jaar een snackmuur en bestelzuilen voor biertjes. Doel is de doorloop snelheid van eten en drinken rondom de wedstrijd versnellen. Onlangs deelde het Amsterdamse voetbalstation zelf de verkoopcijfers.
Lees berichtAd Schaap en Kaj Gorgels starten samen Drippy’s
Horecaconcept - Kaj Gorgels, bekend van YouTube en tv-presentator, start samen met horecaondernemer en CEO van De Beren Ad Schaap en culinair influencer Colin Knopper hamburgerrestaurant Drippy’s. Het horecabedrijf is gevestigd aan het Stadhuisplein in Rotterdam.
Lees berichtVakprijs voor Restaurant Spetters in Breskens
Verkiezing - Restaurant Spetters in Breskens is uitgeroepen tot Restaurant van het Jaar door restaurantvereniging JRE-Nederland. Het Zeeuwse restaurant van topkok Laurent Smallegange kreeg de vakprijs toegekend tijdens het Eindejaarsdiner van JRE-Nederland in Maastricht.
Lees berichtOvername Albron en Hutten succesvol afgerond
Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.
Lees bericht