‘Ondanks slechte coronacijfers, toch versoepelingen’


Aantal horeca zaken blijft fors doorgroeien

Coronamaatregelen - Geen gok, maar wel een besluit met risico’s. Dat is de kern van de versoepelingen zoals die door het kabinet vanavond bekend zijn gemaakt. Want terwijl de coronacijfers vandaag niet gunstig zijn qua ziekenhuis- en ic-opnames, ziet het kabinet toch voldoende lichtpuntjes om enkele maatregelen te versoepelen.

Zo kunnen de horecaondernemers vanaf 28 april de terrassen weer openen. Wel met de restricties dat de terrassen uitsluitend open mogen tussen 12.00 en 18.00 uur en met maximaal vijftig gasten per terras. Bovendien moet voor een terrasbezoek een reservering gemaakt worden en moeten gasten geregistreerd worden, maar dat mag ook ter plekke. Verder mogen aan een tafeltje maximaal twee personen plaatsnemen, behalve als ze uit één huishouden komen. Daarnaast blijft de anderhalvemeterregel tussen tafeltjes gelden tenzij er kuchschermen worden geplaatst.

KHN steekt vlag niet uit

KHN reageerde direct dat de versoepeling geen reden voor de horeca is om de vlag uit te steken. Het tijdstip van 18.00 uur vindt de belangenvereniging te vroeg, omdat de meeste horecagelegenheden de omzet vooral ’s avonds realiseren. Het kabinet heeft het sluitingstijdstip echter bewust gekozen. Om te voorkomen dat mensen op de terrassen blijven plakken. “Zo schrap je de bitterbal en de avondmaaltijd,” aldus premier Mark Rutte.

Nonfood

Naast versoepelingen voor de horeca werden ook een aantal andere maatregelen genomen. Belangrijkste is de afschaffing van de avondklok, maar verder ook meer ruimte voor de nonfood winkels en het HBO-onderwijs. Zo mogen de winkels open voor mensen zonder dat er vooraf een afspraak is gemaakt en gaat de sluitingstijd voor niet-essentiële gaat naar 20.00 uur. Het dragen van een mondkapje blijft verplicht. Verder geldt een maximum voor het aantal klanten dat tegelijk binnen mag zijn – afhankelijk van de grootte van de winkel - en moeten medewerkers het winkelend publiek aanwijzingen geven.

Verantwoordelijkheid

Rutte wees er nadrukkelijk op dat ondernemers en belangenverenigingen zich bewust moeten zijn dat naleving van de regels van groot belang is. Hij wees er op dat handhaving van de regels niet alleen een taak is van BOA’s en politie. Ook is het van belang dat mensen zelf zich verantwoordelijk gedragen. Of dat nu thuis is, waar de meeste besmettingen plaatsvinden en waar er nu één persoon extra mag komen, of op de terrassen en in de winkels. Handen wassen, anderhalvemeter afstand en testen zijn en blijven de belangrijkste regels.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht

Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht



KHN en Curaçao Restaurant Association gaan samenwerken

Samenwerking - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Curaçao Restaurant Association (CRA) zijn een samenwerking aangegaan, waarbij Curaçao een nieuwe KHN-afdeling wordt. Dit betekent dat horecaondernemers op Curaçao binnenkort kunnen profiteren van de diensten van het KHN-lidmaatschap.

Lees bericht

Sligro ziet omzet en resultaat verder herstellen

Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid