Online boodschappen naar 10% inkoopwaarde Foodservice


Analyse – Online boodschappen zit fors in de lift, dat is bekend, maar nu blijkt uit een analyse dat het online plaatsen van boodschappen dit jaar naar een inkoopwaarde gaat van 10% van de Foodservicemarkt. Binnen Foodretail maakt het online boodschappen doen inmiddels zo’n 7% uit. Dat blijkt uit een analyse van data-analist Rien de Koning van More2Market, die de cijfers destilleerde uit verschillende bronnen. 

Afbeelding 1

(zie hier afbeelding 2)

Top 4 online

Uit de verzamelde gegevens blijkt dat de online boodschappen binnen Foodretail van zo’n 3 miljard euro in 2020, zijn uitgegroeid van een belang van 1% van Foodretail in 2020 naar 7% nu. Dit percentage is wel berekend op basis van de top-4 Foodretailformules in online, te weten Albert Heijn, Jumbo, Picnic en Plus (excl. COOP). Deze gegevens zijn op basis van de Twinkle top-100 doorgerekend naar 2021 en 2022 op basis van de groei van de markt en de ontwikkeling van het marktaandeel van de formule.

FSIN hoger

Hierbij dient opgemerkt te worden dat het omzettotaal van deze top-4 een 10% boven de online omzet zit die IRI aangeeft, een -12,5% onder het totaal dat GfK aangeeft en een 37,5% onder het totaal dat FSIN aangeeft. De top-4 is dus ongeveer het midden tussen GfK en IRI, waarbij GfK meet vanuit wat de consument besteedt, en IRI van hetgeen de kassa registreert. Feitelijk zou het verschil dus eerder andersom moeten liggen. Dat FSIN nog hoger ligt valt deels te verklaren uit de andere onlinespelers die meegenomen worden zoals een HelloFresh en Nespresso met resp. ongeveer een 10% en een 5% van de onlineboodschappenmarkt.

Jumbo en Gorillas

Tot en met 2020 zijn Albert Heijn en Picnic de trekkers in de markt, waarbij nu met de flitsbezorgers op komst er mogelijk weer een behoorlijke ontwikkeling komt in de markt vanaf m.n. 2022. In de onderstaande tabel is deze ontwikkeling van flitsbezorging nog niet meegenomen. Wel blijkt dat Albert Heijn zo’n 50% boven z’n supermarkt fair share ligt, Jumbo een -20% eronder, en Plus op fair share. Dit zou ook kunnen verklaren waarom juist Jumbo met Gorilla’s in zee gaat. Het marktaandeel binnen online voor Picnic lijkt te stabiliseren (N.B. voor Picnic zijn de eigen cijfers uit de jaarverslagen de basis).

Wanneer we de online omzet van de top-4 even als uitgangspunt nemen met 2,25 mrd. Euro in 2020, dan is er door het verschil in groei van boodschappers (consumenten) met de groei van de online boodschappenomzet het zakelijk deel van de onlineboodschappenmarkt ingeschat en geverifieerd aan de cijfers in het Sligro jaarverslag.

De resultaten van de berekening zijn weergegeven in de onderstaande grafiek. In 2020 is de zakelijke markt van online boodschappen 208 mln. Euro groot. Oftewel dit is de inkoop van Foodservice bij de supermarkt.

Deze omzet kunnen we zowel bekijken ten opzichte van de totale omzet aan online boodschappen als ten opzichte van de inkoopwaarde van de Foodservicemarkt.

Als we naar het % kijken van de online boodschappen dan is dit in 2020 een 9% (met een dip gezien het Corona-effect op Foodservice). Als we kijken naar een % van de inkoopwaarde van Foodservice dan is dit in 2020 5%, ruim hoger dan in 2019. Naar 2022 zou dit percentage naar verwachting ergens tussen de 8% en de 11% kunnen uitkomen. Nogal een aardverschuiving voor de groothandel die daarmee 5% van haar omzet naar Food Retail ziet uitstromen en zo pakt Food Retail dus toch via de achterdeur een behoorlijk stuk mee van wat Foodservice met thuisbezorging van maaltijden van Food Retail afsnoept.

Overigens komt de bandbreedte in 2021 tussen de 6,3% en de 6,8% goed overeen met de cijfers uit het Sligro jaarverslag met een aandeel van 6,4% voor levering via retailers, echter de groei van online komt in deze cijfers minder naar voren doordat online het overneemt van fysiek winkelen/bestellen. Ook komt in de cijfers de mogelijke groei van 50% van het marktaandeel nog niet tot uiting (immers het gaat hier om het jaarverslag van 2022).

Wel is de daling van de positie van grossiers zichtbaar van 91% naar 86%, n.b. tegelijkertijd met Corona. Nu de opleving in 2022 van start gaat zal het herstel voor een groot deel ook naar online Food Retail weglekken, naast het feit dat een belangrijk deel van het herstel op het conto van thuisbezorging maaltijden en fastservice is te schrijven.

Binnen de groep grossiers valt dan het volgende beeld op. Het is de drankengroothandel die daalt (mede door de overgang van Heineken naar Sligro). Andere posities zijn redelijk stabiel (overname Zegro door Bidfood is nog niet hierin verwerkt). De aandelen tellen op tot het subtotaal grossiers.

Voor cijfers of meer achtergrond: rien@more2market.nl, 06-29563296.

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


{if '1' == '1'}

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

{if '2' == '1'}

Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht

{if '3' == '1'}

Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben

Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...

Lees bericht


FSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

Lees bericht

Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid