Online boodschappen naar 10% inkoopwaarde Foodservice

Analyse – Online boodschappen zit fors in de lift, dat is bekend, maar nu blijkt uit een analyse dat het online plaatsen van boodschappen dit jaar naar een inkoopwaarde gaat van 10% van de Foodservicemarkt. Binnen Foodretail maakt het online boodschappen doen inmiddels zo’n 7% uit. Dat blijkt uit een analyse van data-analist Rien de Koning van More2Market, die de cijfers destilleerde uit verschillende bronnen.
Afbeelding 1
(zie hier afbeelding 2)
Top 4 online
Uit de verzamelde gegevens blijkt dat de online boodschappen binnen Foodretail van zo’n 3 miljard euro in 2020, zijn uitgegroeid van een belang van 1% van Foodretail in 2020 naar 7% nu. Dit percentage is wel berekend op basis van de top-4 Foodretailformules in online, te weten Albert Heijn, Jumbo, Picnic en Plus (excl. COOP). Deze gegevens zijn op basis van de Twinkle top-100 doorgerekend naar 2021 en 2022 op basis van de groei van de markt en de ontwikkeling van het marktaandeel van de formule.
FSIN hoger
Hierbij dient opgemerkt te worden dat het omzettotaal van deze top-4 een 10% boven de online omzet zit die IRI aangeeft, een -12,5% onder het totaal dat GfK aangeeft en een 37,5% onder het totaal dat FSIN aangeeft. De top-4 is dus ongeveer het midden tussen GfK en IRI, waarbij GfK meet vanuit wat de consument besteedt, en IRI van hetgeen de kassa registreert. Feitelijk zou het verschil dus eerder andersom moeten liggen. Dat FSIN nog hoger ligt valt deels te verklaren uit de andere onlinespelers die meegenomen worden zoals een HelloFresh en Nespresso met resp. ongeveer een 10% en een 5% van de onlineboodschappenmarkt.
Jumbo en Gorillas
Tot en met 2020 zijn Albert Heijn en Picnic de trekkers in de markt, waarbij nu met de flitsbezorgers op komst er mogelijk weer een behoorlijke ontwikkeling komt in de markt vanaf m.n. 2022. In de onderstaande tabel is deze ontwikkeling van flitsbezorging nog niet meegenomen. Wel blijkt dat Albert Heijn zo’n 50% boven z’n supermarkt fair share ligt, Jumbo een -20% eronder, en Plus op fair share. Dit zou ook kunnen verklaren waarom juist Jumbo met Gorilla’s in zee gaat. Het marktaandeel binnen online voor Picnic lijkt te stabiliseren (N.B. voor Picnic zijn de eigen cijfers uit de jaarverslagen de basis).
Wanneer we de online omzet van de top-4 even als uitgangspunt nemen met 2,25 mrd. Euro in 2020, dan is er door het verschil in groei van boodschappers (consumenten) met de groei van de online boodschappenomzet het zakelijk deel van de onlineboodschappenmarkt ingeschat en geverifieerd aan de cijfers in het Sligro jaarverslag.
De resultaten van de berekening zijn weergegeven in de onderstaande grafiek. In 2020 is de zakelijke markt van online boodschappen 208 mln. Euro groot. Oftewel dit is de inkoop van Foodservice bij de supermarkt.
Deze omzet kunnen we zowel bekijken ten opzichte van de totale omzet aan online boodschappen als ten opzichte van de inkoopwaarde van de Foodservicemarkt.
Als we naar het % kijken van de online boodschappen dan is dit in 2020 een 9% (met een dip gezien het Corona-effect op Foodservice). Als we kijken naar een % van de inkoopwaarde van Foodservice dan is dit in 2020 5%, ruim hoger dan in 2019. Naar 2022 zou dit percentage naar verwachting ergens tussen de 8% en de 11% kunnen uitkomen. Nogal een aardverschuiving voor de groothandel die daarmee 5% van haar omzet naar Food Retail ziet uitstromen en zo pakt Food Retail dus toch via de achterdeur een behoorlijk stuk mee van wat Foodservice met thuisbezorging van maaltijden van Food Retail afsnoept.
Overigens komt de bandbreedte in 2021 tussen de 6,3% en de 6,8% goed overeen met de cijfers uit het Sligro jaarverslag met een aandeel van 6,4% voor levering via retailers, echter de groei van online komt in deze cijfers minder naar voren doordat online het overneemt van fysiek winkelen/bestellen. Ook komt in de cijfers de mogelijke groei van 50% van het marktaandeel nog niet tot uiting (immers het gaat hier om het jaarverslag van 2022).
Wel is de daling van de positie van grossiers zichtbaar van 91% naar 86%, n.b. tegelijkertijd met Corona. Nu de opleving in 2022 van start gaat zal het herstel voor een groot deel ook naar online Food Retail weglekken, naast het feit dat een belangrijk deel van het herstel op het conto van thuisbezorging maaltijden en fastservice is te schrijven.
Binnen de groep grossiers valt dan het volgende beeld op. Het is de drankengroothandel die daalt (mede door de overgang van Heineken naar Sligro). Andere posities zijn redelijk stabiel (overname Zegro door Bidfood is nog niet hierin verwerkt). De aandelen tellen op tot het subtotaal grossiers.
Voor cijfers of meer achtergrond: rien@more2market.nl, 06-29563296.
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Swijtink (McDonald’s) en Slootweg (Bidfood) in bestuur FSIN
Benoeming - Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft twee nieuwe bestuursleden benoemd in het bestuur. Het zijn Annemarie Swijtink van McDonald’s Nederland en Dick Slootweg van Bidfood. Zij vervangen de vertrokken bestuursleden Henri Froeling (Vital Food Group) en Freek van Beek (Lekkerland Nederland). Het bestuur onder leiding van voorzitter Walter Seib van HMSHost is nu weer voltallig.
Lees berichtFSIN: ‘Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken’
Analyse - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die...
Lees berichtColruyt introduceert Spar For You gericht op B2B-klanten
Buitenland – De Belgische Colruyt Group introduceert ‘Spar For You’, een nieuw foodserviceconcept gericht op de B2B-klanten van de retailgroep. Het gaat om een 24/7 cateringconcept dat volgens de retailorganisatie past bij de tegenwoordige manier van consumeren binnen een bedrijf met uitdagingen, zoals flexibel werken, werken in shiften en de ‘on-the-go’ consumptie.
Lees berichtFoodservice gaat meer pijn voelen dan supermarkt
De druk op de koopkracht van consumenten zal meer gaan worden gevoeld bij horeca, foodservice en voedingsspeciaalzaken dan bij de supermarkten. Dit voorspelt ING Research in een speciaal schrijven richting de groothandels in Nederland.
Lees bericht‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’
Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige visfilet
Introductie – Het Nederlandse Schouten Europe introduceert deze maand een plantaardige visfilet. Vervangers voor vis zijn sterk in opkomst. Het aantal introducties in supermarkten in West-Europa is de laatste twee jaar sterk gegroeid. Het Giessense familiebedrijf biedt haar innovatie niet alleen aan binnen de retailmarkt, maar ook binnen het out-of-home kanaal.
Lees bericht