Online platforms vooral populair vanwege bestellen maaltijden


maaltijdbezorgers onder de 16 jaar wellicht straks verboden

Analyse - Van de Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft 58 procent in 2019 wel eens gebruik gemaakt van online platforms om goederen of diensten te bestellen of uit te wisselen. Het vaakst bestelden mensen maaltijden, kochten tweedehands goederen of boekten een accommodatie via zo’n online platform.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van een analyse naar het ICT-gebruik van huishoudens en personen 2019. Uit de gegevens blijkt dat bijna 3 op de 5 Nederlanders gebruik maakte in 2019 van online platforms.

Naast een toename in gebruik blijkt ook dat platforms steeds beter in staat zijn vraag en aanbod bij elkaar te brengen. En dan niet alleen tussen particulieren onderling, maar ook als intermediair tussen bedrijven en consumenten.

Particulieren maken volgens het CBS het meest gebruikt van de digitale platforms om bijvoorbeeld maaltijden te bestellen. In 2019 heeft 35 procent van de Nederlanders via een digitaal platform zoals Thuisbezorgd of Deliveroo maaltijden besteld bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Daarnaast kocht 32 procent tweedehands goederen via een app of website zoals Marktplaats. Een op de vijf heeft een accommodatie via een online platform geboekt.

Wie actief op online platforms

In 2019 maakte 80 procent van de 25- tot 45-jarigen gebruik van een of meerdere online platforms. Van de 12- tot 25-jarigen en 45- tot 65-jarigen deed respectievelijk 64 en 57 procent dit. Onder 65-plussers is het gebruik van digitale platforms het minst populair; 23 procent maakte hier gebruik van.

Daarnaast gebruiken laagopgeleiden minder vaak digitale platforms dan hoogopgeleiden; 37 tegen 74 procent. Mannen en vrouwen verschillen ook in het gebruik van online platforms. Van de mannen was 61 procent actief op online platforms tegenover 54 procent van de vrouwen.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecasector zwaar getroffen in eerste kwartaal 2020

Omzetcijfers - De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De omzetdaling was de eerste in zeven jaar tijd. Dat meldt het CBS.

Lees bericht


Bouwmarkten en supers plussen fors in omzet

Analyse – Bouwmarkten en supermarkten zijn de bedrijven die sterk profiteren van de coronamaatregelen. De bouwmarkten hebben in de derde week van maart zelfs meer dan 50 procent meer omgezet gedraaid dan een jaar eerder. Ook de omzet bij supermarkten blijft onverminderd hoog.

Lees bericht

Kwalitaria en Délifrance starten kaartenactie tegen eenzaamheid

Formulenieuws - Kwalitaria en Délifrance starten gezamenlijk een kaartenactie tegen eenzaamheid. Met deze actie hopen de fastservice- en broodformules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Bovendien blijken Nederlanders zich volgens de vandaag gepresenteerde CBS-cijfers sowieso al eenzaam te voelen.

Lees bericht


CBS meet 1,6% omzetgroei voor horeca in vierde kwartaal

Marktcijfers - De horecaomzet steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, terwijl het volume met 1,4 procent toenam. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Al bijna zeven jaar neemt de omzet van de horeca ieder kwartaal toe.

Lees bericht

Belang kantineomzet groot bij voetbalclubs

Sportkantine - Voetbalkantines halen zo’n veertig procent van hun inkomsten uit de kantine. Bij alle andere Nederlandse sportverenigingen ligt dat percentage fors lager. De inkomsten van sportclubs bedroegen in 2018 ruim 1,2 miljard euro. Meer dan de helft van die inkomsten zijn contributies, les- en entreegelden en dat aandeel neemt toe, zo onderzocht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid