Online supermarkt Picnic gaat volgende groeifase in en robotiseert dc


Online - Websuper Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro opgehaald en start in Utrecht met de bouw en inrichting van een vrijwel volledig gerobotiseerd distributiecentrum. Met die mededeling kwam de directie van het bedrijf woensdag naar buiten. De 250 miljoen euro komt voor een belangrijk deel bij alle bestaande aandeelhouders vandaan. Daarnaast verstrekt ABN AMRO het bedrijf een lening. Het bedrag zorgt er voor dat Picnic fors door kan groeien. Niet alleen in Nederland, maar wellicht nog harder in Duitsland. Het nieuwe Nederlandse distributiecentrum op industrieterrein Lage Weide bij Utrecht is al gebouwd en moet over een kleine twee jaar in gebruik zijn. Het dc is volledig geautomatiseerd en gerobotiseerd en kent een drietal productstromen: vers, gekoeld en diepvries. Picnic ontwikkelt de software in eigen beheer, ook omdat het project uniek is in Europa en wellicht in de wereld, aldus medeoprichter Michiel Muller. Grootste Het centrum is in zijn soort een van de grootste ter wereld en bevat onder meer honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld. Voor de order picking is het van belang dat de fabrikanten de producten in kratten en ook single gaan aanleveren. Deze werkwijze zorgt voor een aanzienlijke besparing op verpakkingsmateriaal, maar ook op het afval. Het dc zal werk bieden aan zo’n 1000 medewerkers. Het dc moet een belangrijke rol gaan spelen in de verdere uitbouw van het netwerk aan bezorggebieden in Nederland. De vraag naar de bezorgdiensten van Picnic is groot. In veel gemeenten zijn wachtlijsten. Deels worden deze wachtlijsten zelf gecreëerd om efficiënte rondes te kunnen rijden met de elektrische bezorgwagentjes. Maar voor een belangrijk deel zien mensen ook het gemak van Picnic in. “Klanten die meer dan vijf keer bij Picnic hebben besteld, blijven klant”, zegt Muller. “Bovendien geven die klanten het bedrijf gemiddeld een 8,5.” Mogelijkheden Steden die bovengemiddeld groeien in aantal huishoudens die gebruik maken van de diensten van Picnic zijn Enschede en Haarlem. Picnic bezorgt momenteel vanuit zeven distributiecentra de boodschappen in meer dan 100 plaatsen. De uitbreidingskansen in Nederland staan in geen vergelijk met die in Duitsland. De mogelijkheden zijn daar nog vele malen groter. De groep klanten die z’n interesse heeft uitgesproken in de bezorgdiensten van Picnic overtreft alle verwachtingen en strekt zich uit over heel Duitsland. Picnic heeft de bezorgdienst vooralsnog beperkt tot een aantal steden in het Ruhrgebied. Met de nieuwe financieringsronde kan de aandacht nu ook meer gericht worden op groei bij de oosterburen. Ook daar zal een nieuw dc komen, zoals in Utrecht voorzien met dezelfde technologie. Recordjaar 2019 zal een recordjaar worden voor Picnic met driehonderdduizend nieuwe klanten in Nederland en Duitsland. Bijna drie jaar geleden investeerden vier familiefondsen gezamenlijk 100 miljoen euro in de toenmalige start-up Picnic. Deze vier familiefondsen zijn NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg van de familie Hoyer, de Hoge Dennen van de familie De Rijcke van drogisterijketen Kruidvat en Finci, bekend van Boni. Door de nieuwe financieringsronde vergroten zij hun aandeel in Picnic. Bron: @FoodClicks Online - Websuper Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro opgehaald en start in Utrecht met de bouw en inrichting van een vrijwel volledig gerobotiseerd distributiecentrum. Met die mededeling kwam de directie van het bedrijf woensdag naar buiten. De 250 miljoen euro komt voor een belangrijk deel bij alle bestaande aandeelhouders vandaan. Daarnaast verstrekt ABN AMRO het bedrijf een lening. Het bedrag zorgt er voor dat Picnic fors door kan groeien. Niet alleen in Nederland, maar wellicht nog harder in Duitsland. Het nieuwe Nederlandse distributiecentrum op industrieterrein Lage Weide bij Utrecht is al gebouwd en moet over een kleine twee jaar in gebruik zijn. Het dc is volledig geautomatiseerd en gerobotiseerd en kent een drietal productstromen: vers, gekoeld en diepvries. Picnic ontwikkelt de software in eigen beheer, ook omdat het project uniek is in Europa en wellicht in de wereld, aldus medeoprichter Michiel Muller. Grootste Het centrum is in zijn soort een van de grootste ter wereld en bevat onder meer honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld. Voor de order picking is het van belang dat de fabrikanten de producten in kratten en ook single gaan aanleveren. Deze werkwijze zorgt voor een aanzienlijke besparing op verpakkingsmateriaal, maar ook op het afval. Het dc zal werk bieden aan zo’n 1000 medewerkers. Het dc moet een belangrijke rol gaan spelen in de verdere uitbouw van het netwerk aan bezorggebieden in Nederland. De vraag naar de bezorgdiensten van Picnic is groot. In veel gemeenten zijn wachtlijsten. Deels worden deze wachtlijsten zelf gecreëerd om efficiënte rondes te kunnen rijden met de elektrische bezorgwagentjes. Maar voor een belangrijk deel zien mensen ook het gemak van Picnic in. “Klanten die meer dan vijf keer bij Picnic hebben besteld, blijven klant”, zegt Muller. “Bovendien geven die klanten het bedrijf gemiddeld een 8,5.” Mogelijkheden Steden die bovengemiddeld groeien in aantal huishoudens die gebruik maken van de diensten van Picnic zijn Enschede en Haarlem. Picnic bezorgt momenteel vanuit zeven distributiecentra de boodschappen in meer dan 100 plaatsen. De uitbreidingskansen in Nederland staan in geen vergelijk met die in Duitsland. De mogelijkheden zijn daar nog vele malen groter. De groep klanten die z’n interesse heeft uitgesproken in de bezorgdiensten van Picnic overtreft alle verwachtingen en strekt zich uit over heel Duitsland. Picnic heeft de bezorgdienst vooralsnog beperkt tot een aantal steden in het Ruhrgebied. Met de nieuwe financieringsronde kan de aandacht nu ook meer gericht worden op groei bij de oosterburen. Ook daar zal een nieuw dc komen, zoals in Utrecht voorzien met dezelfde technologie. Recordjaar 2019 zal een recordjaar worden voor Picnic met driehonderdduizend nieuwe klanten in Nederland en Duitsland. Bijna drie jaar geleden investeerden vier familiefondsen gezamenlijk 100 miljoen euro in de toenmalige start-up Picnic. Deze vier familiefondsen zijn NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg van de familie Hoyer, de Hoge Dennen van de familie De Rijcke van drogisterijketen Kruidvat en Finci, bekend van Boni. Door de nieuwe financieringsronde vergroten zij hun aandeel in Picnic. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’

Analyse  – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.

Lees bericht

Verlies Picnic bijna verdubbeld door investeringen

Bezorging – Onlinesupermarkt Picnic heeft vorig jaar zijn verlies bijna verdubbeld. Het verlies van is vorig jaar gestegen van €114,7 mln naar €208,7 mln. Dat is vooral het gevolg van investeringen in de toekomstige groei van het bedrijf, zegt directeur Michiel Muller.

Lees bericht

Assortiment Foodello inmiddels op 1000 producten

Online supermarkt - Een nieuwe mijlpaal voor online supermarkt Foodello. Hun assortiment omvat inmiddels 1000 restproducten die nog prima in orde zijn op het gebied van kwaliteit en veiligheid, om te verkopen aan consumenten. Foodello heeft als missie het verminderen van voedselverspilling.

Lees bericht


Pieter Pot bespaart 3 miljoen verpakkingen in 2022

Online supermarkt – Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in 2022 ruim 3 miljoen verpakkingen bespaard. Dat is het grootste aantal sinds de oprichting in 2019. Onlangs nog voegde Pieter Pot ook Autodrop en Oldtimers toe aan het verpakkingsvrije assortiment. Voor volgend jaar wil het bedrijf verdubbelen, onder andere door gekoelde producten in circulaire verpakking mee te nemen.

Lees bericht

‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’

Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid