Online supermarkt Picnic verwelkomt miljoenste klant

Bezorgsupermarkt – Online supermarkt Picnic heeft gisteren zijn één miljoenste klant verwelkomd. Gelukkige was Sjamke Verdonk en haar gezin uit Wervershoof in Noord-Holland. Picnic bezorgt nu met ruim 1500 elektrische bezorgwagentjes dagelijks vanuit 67 hubs de boodschappen in ruim 170 Nederlandse plaatsen op de 999.999 andere adressen.
Picnic ging na een geheime pilot in Amersfoort eind 2015 in die stad officieel van start met één hub, een paar elektrische bezorgwagentjes en enkele runners (bezorgers). Daarna ging het snel, want op 31 december van dat jaar had de nieuwe websuper al 4300 klanten. Uitbreiding naar Utrecht, Almere en Den Haag volgde snel, waarna het aantal hubs in 2016 groeide naar zes, het aantal bezorgwagentjes naar 78 en het aantal klanten naar meer dan 24.000.
Flinke groei
Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt begin 2019 dat Picnic het snelst groeiende bedrijf van Nederland is. Het aantal banen nam in de drie jaar ervoor met maar liefst 162 procent toe. Het klantenbestand groeide mee, want eind 2018 stond de teller op bijna 250.000. Dagelijks gingen inmiddels 649 bezorgwagentjes de weg op. Dat jaar startte Picnic ook in Duitsland, waar het bedrijf op dit moment ruim 600 bezorgwagentjes heeft, die vanuit 37 hubs de boodschappen bij bijna 350.000 klanten afleveren.
In 2021 gaat Picnic van start in Frankrijk. ‘Meilleurs prix, livrés gratuit’ slaat ook hier aan. Vanuit zes hubs bezorgen honderd bezorgwagentjes vandaag de dag de boodschappen bij bijna 40.000 klanten. In Nederland staat de teller eind dat jaar op 59 hubs, 1274 bezorgwagentjes en ruim 825.000 klanten.
Bezorgnetwerk
Ook in Nederland breidt Picnic het bezorgnetwerk verder uitbreiden. Recent ging het bedrijf van start in Middelburg, Leeuwarden, Drachten, Groningen, Assen, Harderwijk en volgende week in Meppel. “Die één miljoen is nog maar het begin”, aldus medeoprichter van Picnic Michiel Muller. “We breiden nog wekelijks uit in Nederland. Online boodschappen doen is een blijvertje, dat is inmiddels wel duidelijk.”
Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.
Bron: Picnic/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Pieter Pot bespaart 3 miljoen verpakkingen in 2022
Online supermarkt – Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in 2022 ruim 3 miljoen verpakkingen bespaard. Dat is het grootste aantal sinds de oprichting in 2019. Onlangs nog voegde Pieter Pot ook Autodrop en Oldtimers toe aan het verpakkingsvrije assortiment. Voor volgend jaar wil het bedrijf verdubbelen, onder andere door gekoelde producten in circulaire verpakking mee te nemen.
Lees berichtPlantaardige zuiveldrinks het meest populair bij Gorillas
Vegan - Tijdens World Vegan Day wordt de veganistische leefstijl in het zonnetje gezet. Bij bezorgdienst Gorillas zien ze niet alleen het plantaardige aanbod fors toenemen, maar ook de vraag. Uit eigen onderzoek onder 100.000 bezorgingen blijken de plantaardige zuivelproducten het meest populair.
Lees berichtDeliveroo stopt activiteiten op de Nederlandse markt
Bezorgdienst - Deliveroo heeft woensdag bekend gemaakt dat het de activiteiten in Nederland gaat beëindigen. De aankondiging om met de Nederlandse activiteiten te stoppen werd al op 10 augustus gemeld, alleen wilde het bezorgbedrijf toen nog alle opties bekijken. Dat proces heeft nu geleid om alle operationele Nederlandse activiteiten op 30 november 2022 te beëindigen.
Lees bericht‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’
Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.
Lees berichtPicnic start pilot met inzamelen potten en flessen voor hergebruik
Online supermarkt – Picnic start op 27 september in de regio Alphen aan den Rijn met het inzamelen van glazen verpakkingen voor hergebruik. De online supermarkt haalt de glazen potten en flessen waar geen statiegeld op zit zelf op bij de klanten thuis. Het gaat om een pilot van tien weken, waarin de bezorgsupermarkt samenwerkt met de Nederlandse startup PAKT.
Lees berichtDeliveroo gaat wellicht vertrekken uit Nederland
Bezorgdienst - Deliveroo heeft woensdag bekend gemaakt dat het voorbereidingen treft om Nederland te verlaten. Het bezorgbedrijf wil zich concentreren op de markten waar het een sterkere marktpositie heeft.
Lees bericht