Onverkocht La Place brood wordt Borrelbrood bij Jumbo Foodmarkt

Voedselverspilling – Jumbo introduceert tijdens de Verspillingsweek iets nieuws: Borrelbrood. Het gaat om onverkocht La Place brood van de vorige dag dat wordt belegd in de keukens van Jumbo Foodmarkten en vervolgens alsnog wordt verkocht.
In alle bakkerijen van de Jumbo Foodmarkten is dagelijks vers La Place brood verkrijgbaar. Onverkochte broden zijn de volgende dag echter nog steeds goed om te eten. Daarom bieden de Jumbo Foodmarkten deze broden voortaan aan als Borrelbrood.
De broden zijn er in verschillende varianten en worden ter plekke gesneden en belegd met verse ingrediënten, zoals mozzarella, tomaat en pesto. De broden kunnen door de consument thuis kort in de over worden verwarmd als hartig brood op tafel bij de borrel, tapas, soep of BBQ. Het Borrelbrood is vooralsnog alleen verkrijgbaar bij de tien Jumbo Foodmarkten in Nederland.
Samen Minder Verspillen-schap
Tegelijk breidt Jumbo het Samen Minder Verspillen-schap uit met verschillende productgroepen, waaronder koek, droge worst, vleesconserven, houdbare zuivel, afbakbrood, verse noten, bakproducten, tussendoortjes en verschillende dieetproducten en biologische producten. Het schap werd in 2020 gelanceerd om verse producten met een houdbaarheidsdatum voor dezelfde dag te verkopen voor sterk verlaagde prijzen. Vorig jaar werden er zo 26 miljoen producten verkocht voordat de houdbaarheidsdatum verstreek. Het Samen minder Verspillen-schap is in 2020 geïntroduceerd en inmiddels in meer dan 640 winkels beschikbaar.
Jumbo en voedselverspilling
Jumbo heeft als doelstelling om in 2030 de helft minder voedselverspilling te realiseren ten opzichte van 2015. Derving in winkels en distributiecentra probeert de supermarkt te minimaliseren door slim in te kopen en efficiënt te vervoeren. Ook werkt het bedrijf samen met ketenpartners om voedselverspilling in de toeleveringsketen verder te reduceren.
Bron: Jumbo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jumbo sluit zich aan bij twee internationale inkooppartijen
Inkoop - Jumbo Supermarkten gaat samenwerken op het gebied van inkoop met andere Europese supermarktketens. Jumbo sluit zich hiervoor aan bij Everest en Epic Partners, twee Europese inkooporganisaties. De samenwerking gaat per direct van start en biedt vanaf 2024 voor Jumbo belangrijke schaalvoordelen.
Lees berichtJumbo Eerbeek plaatst eerste bulkfeed emballage-automaat
Statiegeld – Klanten van Jumbo Eerbeek kunnen vanaf woensdag in één keer - tot 100 stuks - zowel PET als blik leegschudden in de emballage-automaat van Tomra. De zogenaamde ‘bulkfeed-automaat’ is de eerste in Nederland. Bovendien vindt de uitbetaling van het statiegeld direct en snel plaats via een Tikkie QR-code.
Lees berichtBikl introduceert kant-en-klaar inmaakzoetzuur
Introductie - Bikl, maker van verse ingemaakte groente, heeft een nieuw product geïntroduceerd: no waste inmaak zoetzuur. Met dit product kunnen horecakeukens eenvoudig hun (rest) groente inmaken.
Lees berichtHoreca verspilt 5,6 miljoen minder voedsel
Voedselverspilling – De Nederlandse horeca verspilde in 2023 9,2% minder voedsel dan in 2019. Ondanks deze daling van 5,6 miljoen kilogram, gooit de sector nog steeds 55,4 miljoen kilo voedsel weg. Dat kost de sector 647 miljoen euro per jaar.
Lees bericht50% minder voedselafval bij Vermaat in 2027 met Orbi’s
Voedselverspilling - Vermaat gaat op grote schaal de strijd aan tegen voedselverspilling. Onderdeel van die aanpak is de inzet van de technologie van Orbisk, de zogenaamde Orbi. De voedsel verspilling moet met deze slimme technologie in 2027 met 50% zijn teruggebracht.
Lees berichtCompass en InstockMarket schalen samenwerking op
Voedselverspilling – Compass Group, 's werelds grootste food- en servicebedrijf met de labels Eurest, ESFM, Famous Flavours, Maison van den Boer en Xandrion, wil meer werk maken van duurzaamheid en schaalt hiervoor de samenwerking met InstockMarket op.
Lees bericht