OOH Shopper Monitor: ‘Zelfstandige uitbaters hoogst gewaardeerd’


Onderzoek - Gasten geven de zelfstandige ondernemers in horeca en catering de beste beoordeling. Dat blijkt uit onderzoek van bureau More2Market, in samenwerking met dit vakblad, @FoodClicks. In het onderzoek Out-of-Home Shopper Monitor opvallende stijgers en dalers in de foodservicemarkt. Gemakssupermarkt AH to go heeft de toekomst en lijkt aan een opmars bezig in de voorkeur van de gast/consument. Burger King was het afgelopen jaar juist bezig aan een duikvlucht. Ook cateraar Eurest doet het niet zo goed bij de gasten. Met een NPS van -5% is hun waardering nog lager dan die van werknemers die het helemaal zonder catering bij de baas moeten stellen (-4%). NPS, de Net Promoter Score, is het saldo van aanbevelingen (waardering van 9 of 10) min de ‘detractors’: 6 en lager. De NPS van AH to go steeg van 4% in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 29% in Q2 van 2019: 24%punt hoger. De keten met 84 vestigingen op locaties met veel passanten, waaronder 39 NS-stations, schrijft die verbetering zelf toe aan innovatie. Blijkbaar speelt de formule steeds beter in op de wensen van de gehaaste jonge consument. 47% van de klanten is jonger dan 30 jaar. Anders stijgers zijn Bakker Bart (+5%punten) en Ikea (+4%punten). Burger King liet de grootste teruggang zien: de waardering daalde in deze periode met 29%punt tot -13%. Gasten werd ook gevraagd naar hun oordeel over sfeer – nummer 1 tapasketen La Cubanita, service – top Subway en Starbucks, prijs – die van Ikea is de beste en tenslotte het oordeel over kwaliteit – opnieuw Starbucks en Subway aan de leiding. De Out-Of-Home Shopper Monitor meet de consumentenaankopen voor foodproducten die buitenhuis worden geconsumeerd. Daarnaast wordt de waardering van gasten voor aanbieders in de foodservicemarkt gemeten. Meer cijfers en ontwikkelingen zijn te vinden in de @FoodClicks-uitgave die afgelopen zaterdag is verschenen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Kwart Nederlanders nuttigde niets in lockdown buitenhuis’

Onderzoek - Gedurende de lockdown periode heeft bijna een kwart van de Nederlanders geen enkele buitenshuislocatie (catering, supermarkt, horeca, sportkantine, treinstation, winkel, zorglocatie, etc.) bezocht om iets te nuttigen. Dat is het dubbele aantal van eerdere jaren. Met name mannen en ook jongeren kwamen verhoudingsgewijs minder vaak op een buitenshuislocatie.

Lees bericht

1 op de 12 avondmaaltijden wordt nu afgehaald of bezorgd

Analyse – Het bezorgen en afhalen neemt een gigantische vlucht. In de afgelopen weken van de lockdown werden er maar liefst drie keer zoveel maaltijden thuisbezorgd, terwijl het afhalen van maaltijden lijkt af te vlakken. Afhalen en bezorgen van maaltijden is daarmee een fenomeen dat ook na heropening van de horeca een definitieve plek gaat veroveren in het consumentengedrag.

Lees bericht

Afhalen en bezorgen groeien fors tijdens coronacrises

Analyse – Dat de lockdown enorme gevolgen heeft voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoonten van de Nederlandse consument mag duidelijk zijn. Terwijl de supermarkten de druk niet aankunnen, moeten de buitenshuislocaties zien te overleven met afhalen en bezorgen. En dat wordt met veel verve gedaan. De afhaal- en bezorgmomenten zijn respectievelijk gestegen met 25 en 75 procent.

Lees bericht

Maagaandeel van buitenshuis ligt op een 14% en groeit gestaag

Analyse – Het maagaandeel, waar marktpartijen graag hun marktposities in uitdrukken, ligt voor de totale buitenhuismarkt op 14 procent en groeit nog gestaag. Van de primaire supermarktklanten kennen Albert Heijn en Coop het hoogste maagaandeel in dit gebruiksmoment. Hiermee wordt de vraag van Ton van Veen, CFO Jumbo, beantwoord die hij tijdens het FSIN congres op de Horecava stelde. Een antwoord dat...

Lees bericht


‘Fastservice, toerisme en thuisbezorging drivers achter foodservicegroei’

Marktonderzoek - De drivers achter de groei van foodservice zijn fastservice, toerisme en thuisbezorging. Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor van More2market van Rien de Koning en Uitgeverij Footprint, de uitgeverij van @FoodClicks. Tijdens een omlangs gehouden presentatie blijkt dat de fastservicesector voornamelijk wordt getrokken door twee formules, te weten restaurantketen McDonald’s en pizzaketen Domino’s. Beide...

Lees bericht

Bolletje zet stappen in out-of-homekanaal met nieuw assortiment

Ontbijt – Maar liefst 83 procent van de Nederlanders ontbijt. Van de niet-ontbijters eet bijna een kwart vervolgens later in de ochtend op het werk, in een out-of-homelocatie of tussendoor/onderweg. Consumenten vinden het lastig in het out-of-homekanaal een gezonde keuze te maken. Consumenten eten hun ontbijt minder vaak aan de eigen keukentafel, maar meer en meer onderweg of op het werk....

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid