OOH Shopper Monitor: ‘Zelfstandige uitbaters hoogst gewaardeerd’


Onderzoek - Gasten geven de zelfstandige ondernemers in horeca en catering de beste beoordeling. Dat blijkt uit onderzoek van bureau More2Market, in samenwerking met dit vakblad, @FoodClicks. In het onderzoek Out-of-Home Shopper Monitor opvallende stijgers en dalers in de foodservicemarkt. Gemakssupermarkt AH to go heeft de toekomst en lijkt aan een opmars bezig in de voorkeur van de gast/consument. Burger King was het afgelopen jaar juist bezig aan een duikvlucht. Ook cateraar Eurest doet het niet zo goed bij de gasten. Met een NPS van -5% is hun waardering nog lager dan die van werknemers die het helemaal zonder catering bij de baas moeten stellen (-4%). NPS, de Net Promoter Score, is het saldo van aanbevelingen (waardering van 9 of 10) min de ‘detractors’: 6 en lager. De NPS van AH to go steeg van 4% in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 29% in Q2 van 2019: 24%punt hoger. De keten met 84 vestigingen op locaties met veel passanten, waaronder 39 NS-stations, schrijft die verbetering zelf toe aan innovatie. Blijkbaar speelt de formule steeds beter in op de wensen van de gehaaste jonge consument. 47% van de klanten is jonger dan 30 jaar. Anders stijgers zijn Bakker Bart (+5%punten) en Ikea (+4%punten). Burger King liet de grootste teruggang zien: de waardering daalde in deze periode met 29%punt tot -13%. Gasten werd ook gevraagd naar hun oordeel over sfeer – nummer 1 tapasketen La Cubanita, service – top Subway en Starbucks, prijs – die van Ikea is de beste en tenslotte het oordeel over kwaliteit – opnieuw Starbucks en Subway aan de leiding. De Out-Of-Home Shopper Monitor meet de consumentenaankopen voor foodproducten die buitenhuis worden geconsumeerd. Daarnaast wordt de waardering van gasten voor aanbieders in de foodservicemarkt gemeten. Meer cijfers en ontwikkelingen zijn te vinden in de @FoodClicks-uitgave die afgelopen zaterdag is verschenen. Bron: @FoodClicks Onderzoek - Gasten geven de zelfstandige ondernemers in horeca en catering de beste beoordeling. Dat blijkt uit onderzoek van bureau More2Market, in samenwerking met dit vakblad, @FoodClicks. In het onderzoek Out-of-Home Shopper Monitor opvallende stijgers en dalers in de foodservicemarkt. Gemakssupermarkt AH to go heeft de toekomst en lijkt aan een opmars bezig in de voorkeur van de gast/consument. Burger King was het afgelopen jaar juist bezig aan een duikvlucht. Ook cateraar Eurest doet het niet zo goed bij de gasten. Met een NPS van -5% is hun waardering nog lager dan die van werknemers die het helemaal zonder catering bij de baas moeten stellen (-4%). NPS, de Net Promoter Score, is het saldo van aanbevelingen (waardering van 9 of 10) min de ‘detractors’: 6 en lager. De NPS van AH to go steeg van 4% in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 29% in Q2 van 2019: 24%punt hoger. De keten met 84 vestigingen op locaties met veel passanten, waaronder 39 NS-stations, schrijft die verbetering zelf toe aan innovatie. Blijkbaar speelt de formule steeds beter in op de wensen van de gehaaste jonge consument. 47% van de klanten is jonger dan 30 jaar. Anders stijgers zijn Bakker Bart (+5%punten) en Ikea (+4%punten). Burger King liet de grootste teruggang zien: de waardering daalde in deze periode met 29%punt tot -13%. Gasten werd ook gevraagd naar hun oordeel over sfeer – nummer 1 tapasketen La Cubanita, service – top Subway en Starbucks, prijs – die van Ikea is de beste en tenslotte het oordeel over kwaliteit – opnieuw Starbucks en Subway aan de leiding. De Out-Of-Home Shopper Monitor meet de consumentenaankopen voor foodproducten die buitenhuis worden geconsumeerd. Daarnaast wordt de waardering van gasten voor aanbieders in de foodservicemarkt gemeten. Meer cijfers en ontwikkelingen zijn te vinden in de @FoodClicks-uitgave die afgelopen zaterdag is verschenen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Online boodschappen naar 10% inkoopwaarde Foodservice

Analyse – Online boodschappen zit fors in de lift, dat is bekend, maar nu blijkt uit een analyse dat het online plaatsen van boodschappen dit jaar naar een inkoopwaarde gaat van 10% van de Foodservicemarkt. Binnen Foodretail maakt het online boodschappen doen inmiddels zo’n 7% uit. Dat blijkt uit een analyse van data-analist Rien de Koning van More2Market, die de cijfers...

Lees bericht


Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice

Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...

Lees bericht


Scale-up Roamler koopt Nederlandse dataverzamelaar Datlinq

Overname – Roamler neemt het Rotterdamse bedrijf Datlinq over, een bedrijf gespecialiseerd in foodservice- en foodretail-data. De bedrijven gaan in de nieuwe combinatie de krachten op het gebied van dataverzameling, het creëren van inzichten en crowd-based activaties in winkels bundelen. Merken hebben door het samengaan straks voor de eerste keer de mogelijkheid om volledig te automatiseren en realtime inzicht te...

Lees bericht


Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Lees bericht

Datlinq komt met sterk verbeterde OOH Shopper Monitor

Onderzoek – Het Rotterdamse bedrijf Datlinq heeft de eigen vestigingsdata gekoppeld aan het Out-of-Home Shopper Monitor-onderzoek. Hiermee is een krachtig analysemodel ontwikkeld dat snel in kaart kan brengen wat de actuele ontwikkelingen zijn in de bestedingen op locatie in de markt van buitenhuisconsumptie. Het model is al werkzaam, maar verschijnt begin januari 2021 in zijn definitieve vorm.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid