Op de ISM geen product zonder gezondheidsclaims


Beurzen - 70 procent van wat er in Duitsland aan zoetwaren wordt geïntroduceerd, heeft op de een of andere manier een claim. Dat kan glutenvrij zijn, biologisch, fair trade, met minder of helemaal geen suiker; als er maar een claim aan hangt. Is dat goed? Zoetwaren worden op deze manier meer een marketingobject dan een product waarvan je lekker geniet. Het leek op de 49e editie van de ISM in Keulen, de grootste zoetwarenbeurs ter wereld, wel of elke fabrikant had afgesproken om een claim uit te dragen. Zelfs in de lichtreclames boven de stands was al van verre waar te nemen dat het gaat om glutenvrij, vetvrij, suikervrij en geen kleurstoffen. En áls er al iets toegevoegd moet worden, dan is het vooral van belang dat het natuurlijk is. Ook al is er vaak geen verschil met wat er eerst in zat. Het klinkt allemaal vriendelijker, maar wordt daarmee ook meer marketing dan dat het echt een bijdrage levert aan een gezondere levensstijl. Handiger zou zijn wanneer als een product verkocht zou worden met de claim ‘genieten mag, maar altijd met mate’. Beeld Was er iets nieuws te zien op de ISM? Dat is er vrijwel altijd. De ISM is niet alleen het internationale platform waar aanbieders en inkopers elkaar ontmoeten, de beurs geeft ook een beeld waar de zoetwarensector staat. Ook al doen de echt grote internationale A-merkfabrikanten niet meer mee aan de beurs. Vernieuwing zit echter vaak bij de kleinere partijen, dus in dat opzicht is de ISM een absolute graadmeter. Bovendien had de beursorganisatie deze editie extra uitgepakt met het duiden van trends en het tonen van de belangrijkste highlights op de beurs. Maar ook de fabrikanten zelf deden er van alles aan om te laten zien dat zij anders waren. Das Eis bijvoorbeeld, een initiatief van vier vrienden uit Wiesbaden, wilde niet alleen laten zien dat het geweldig ijs maakt in verschillende soorten en met 365 kcal per 500 ml, maar dat het ijs ook een belangrijke bron is voor de voedingswaarde. Op een manier die we gewend zijn van het energieverbruik van elektrische apparaten, lieten zij daarom zien wat Das Eis doet als brandstof voor het lichaam. Positie Verder veel aandacht voor de nieuwe chocoladevariant Ruby. Verschillende aanbieders, vooral in het wat hogere segment, lieten zien wat je met de roze chocolade allemaal kunt doen. Leveranciers die daarop inspeelden met gekleurde melk of witte chocolade waren er natuurlijk ook. Zo kiest iedereen positie in de zoetwarensector. Met een, in eigen ogen, uniek product, zoals Rob de Weert van FruitFunk in Den Bosch. Een bedrijf dat met ‘gezonde snoep’ bij een aantal grote supermarkten ligt en sinds drie jaar bij de ISM op zoek is naar internationale klanten. Of Hoppe Food Group in Tilburg, bekend van de koekjes bij de koffie, die met een leuke inhaker op de Speculoos-koekjes mogelijkheden ziet. Het koekje Speculows is rijk aan vezels, maar met een vriendelijk suikergehalte en dat klinkt mede door de naamgeving gelijk vertrouwd. Vuist Veel aanbod op de ISM was er ook in allerhande ‘gezonde’ bars en fruitrepen. Vaak ook vertegenwoordigd door relatief kleine partijen. Het in Maagdenburg gevestigde PÄX bijvoorbeeld kende diverse gedroogde groenten- en fruitvarianten verpakt als gezonde snacks. Smaakvolle producten, maar door gebrek aan vertegenwoordigers, helaas nog met beperkte distributie. Ook het kleine in Hamburg gevestigde bedrijf Hej Natural, dat met de Zweedse begroeting als handelsnaam met allerlei gezonde en ook smaakvolle producten graag wil groeien, maar moeizaam toegang krijgt tot de grotere afnemers. Soms als gevolg van productiecapaciteit, maar vaak ook omdat de bedrijven, opgestart vanuit een idealisme of overtuiging, onvoldoende een vuist kunnen maken. Zo ook het Russische bedrijf Fortuna Production Compagny dat, volgens eigen zeggen, in lijn met de Russische traditie chips maakt van oud brood. Een prima initiatief tegen verspilling, maar ook als alternatief voor andere, bekendere snacks uitstekend inzetbaar op sommige locaties. Hardlopers Nederlandse bedrijven zijn traditioneel altijd goed vertegenwoordigd op de ISM. Deze editie niet onder de herkenbare oranje omlijsting met tulp, die als herkenbaarheid van landenpaviljoen altijd goed werkte, maar toch veelal redelijk vlakbij elkaar gegroepeerd. De meesten staan er voor de export. Sommige uit gewoonte, of omdat het nog het enige platform is voor zoetwarenfabrikanten. Elke editie zijn er wel weer nieuwigheden. Om reacties te ontvangen of om te laten zien dat bedrijven bezig blijven met innoveren. Wat blijft, zijn uiteindelijk toch de hardlopers, die er altijd al waren. Nieuwkomers die doorbreken zijn schaars over de afgelopen jaren en als ze er al zijn dan zijn het veelal de verpakkingsvarianten die de doorslag gaven bij het succes. Het lijstje met meest succesvolle zoetwaren is al jaren, ook in Nederland, behoorlijk stabiel. Maar dat laat onverbloemd dat elke fabrikant altijd moet blijven vernieuwen, want de verandering van onderaf in de markt zet onverminderd door. Bron: @FoodClicks Beurzen - 70 procent van wat er in Duitsland aan zoetwaren wordt geïntroduceerd, heeft op de een of andere manier een claim. Dat kan glutenvrij zijn, biologisch, fair trade, met minder of helemaal geen suiker; als er maar een claim aan hangt. Is dat goed? Zoetwaren worden op deze manier meer een marketingobject dan een product waarvan je lekker geniet. Het leek op de 49e editie van de ISM in Keulen, de grootste zoetwarenbeurs ter wereld, wel of elke fabrikant had afgesproken om een claim uit te dragen. Zelfs in de lichtreclames boven de stands was al van verre waar te nemen dat het gaat om glutenvrij, vetvrij, suikervrij en geen kleurstoffen. En áls er al iets toegevoegd moet worden, dan is het vooral van belang dat het natuurlijk is. Ook al is er vaak geen verschil met wat er eerst in zat. Het klinkt allemaal vriendelijker, maar wordt daarmee ook meer marketing dan dat het echt een bijdrage levert aan een gezondere levensstijl. Handiger zou zijn wanneer als een product verkocht zou worden met de claim ‘genieten mag, maar altijd met mate’. Beeld Was er iets nieuws te zien op de ISM? Dat is er vrijwel altijd. De ISM is niet alleen het internationale platform waar aanbieders en inkopers elkaar ontmoeten, de beurs geeft ook een beeld waar de zoetwarensector staat. Ook al doen de echt grote internationale A-merkfabrikanten niet meer mee aan de beurs. Vernieuwing zit echter vaak bij de kleinere partijen, dus in dat opzicht is de ISM een absolute graadmeter. Bovendien had de beursorganisatie deze editie extra uitgepakt met het duiden van trends en het tonen van de belangrijkste highlights op de beurs. Maar ook de fabrikanten zelf deden er van alles aan om te laten zien dat zij anders waren. Das Eis bijvoorbeeld, een initiatief van vier vrienden uit Wiesbaden, wilde niet alleen laten zien dat het geweldig ijs maakt in verschillende soorten en met 365 kcal per 500 ml, maar dat het ijs ook een belangrijke bron is voor de voedingswaarde. Op een manier die we gewend zijn van het energieverbruik van elektrische apparaten, lieten zij daarom zien wat Das Eis doet als brandstof voor het lichaam. Positie Verder veel aandacht voor de nieuwe chocoladevariant Ruby. Verschillende aanbieders, vooral in het wat hogere segment, lieten zien wat je met de roze chocolade allemaal kunt doen. Leveranciers die daarop inspeelden met gekleurde melk of witte chocolade waren er natuurlijk ook. Zo kiest iedereen positie in de zoetwarensector. Met een, in eigen ogen, uniek product, zoals Rob de Weert van FruitFunk in Den Bosch. Een bedrijf dat met ‘gezonde snoep’ bij een aantal grote supermarkten ligt en sinds drie jaar bij de ISM op zoek is naar internationale klanten. Of Hoppe Food Group in Tilburg, bekend van de koekjes bij de koffie, die met een leuke inhaker op de Speculoos-koekjes mogelijkheden ziet. Het koekje Speculows is rijk aan vezels, maar met een vriendelijk suikergehalte en dat klinkt mede door de naamgeving gelijk vertrouwd. Vuist Veel aanbod op de ISM was er ook in allerhande ‘gezonde’ bars en fruitrepen. Vaak ook vertegenwoordigd door relatief kleine partijen. Het in Maagdenburg gevestigde PÄX bijvoorbeeld kende diverse gedroogde groenten- en fruitvarianten verpakt als gezonde snacks. Smaakvolle producten, maar door gebrek aan vertegenwoordigers, helaas nog met beperkte distributie. Ook het kleine in Hamburg gevestigde bedrijf Hej Natural, dat met de Zweedse begroeting als handelsnaam met allerlei gezonde en ook smaakvolle producten graag wil groeien, maar moeizaam toegang krijgt tot de grotere afnemers. Soms als gevolg van productiecapaciteit, maar vaak ook omdat de bedrijven, opgestart vanuit een idealisme of overtuiging, onvoldoende een vuist kunnen maken. Zo ook het Russische bedrijf Fortuna Production Compagny dat, volgens eigen zeggen, in lijn met de Russische traditie chips maakt van oud brood. Een prima initiatief tegen verspilling, maar ook als alternatief voor andere, bekendere snacks uitstekend inzetbaar op sommige locaties. Hardlopers Nederlandse bedrijven zijn traditioneel altijd goed vertegenwoordigd op de ISM. Deze editie niet onder de herkenbare oranje omlijsting met tulp, die als herkenbaarheid van landenpaviljoen altijd goed werkte, maar toch veelal redelijk vlakbij elkaar gegroepeerd. De meesten staan er voor de export. Sommige uit gewoonte, of omdat het nog het enige platform is voor zoetwarenfabrikanten. Elke editie zijn er wel weer nieuwigheden. Om reacties te ontvangen of om te laten zien dat bedrijven bezig blijven met innoveren. Wat blijft, zijn uiteindelijk toch de hardlopers, die er altijd al waren. Nieuwkomers die doorbreken zijn schaars over de afgelopen jaren en als ze er al zijn dan zijn het veelal de verpakkingsvarianten die de doorslag gaven bij het succes. Het lijstje met meest succesvolle zoetwaren is al jaren, ook in Nederland, behoorlijk stabiel. Maar dat laat onverbloemd dat elke fabrikant altijd moet blijven vernieuwen, want de verandering van onderaf in de markt zet onverminderd door. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ISM is coronaperiode goed te boven gekomen

Vakbeurzen - De Internationale snack- en zoetwaren beurs ISM, die dit jaar weer in de vertrouwede periode van 28 tot en met 31 januari in Keulen werd gehouden, lijkt de afgelopen coronaperiode goed te hebben doorstaan. Weliswaar was de beurs kleiner dan de edities voor corona, maar deelnemers van de huidige editie waren goed te spreken over het aanbod en de kwaliteit...

Lees bericht



Zoetwarenbeurs ISM 2024 groter en internationaler

Vakbeurzen – 1.350 exposanten uit 70 landen en 35 paviljoens. De aankomende zoetwarenbeurs ISM is daarmee nog grotere en internationaler dan voorheen, zo laat de organisatie weten. Tijdens de snoep- en snackbeurs zijn ook diverse prijzen in de wacht te slepen.

Lees bericht

Napoleon snoepjes voortaan in waspapieren wikkel

Zoetwaren - Snoepproducent Confiserie Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van de traditionele plastic variant. De nieuwe verpakking geldt voor alle 27 smaakvarianten. Met de jaarlijkse verkoop van 360 miljoen snoepjes in Nederland en België bespaart het merk 60.000 kg plastic.

Lees bericht



Uitstel zoetwarenbeurs ISM 2023 zorgt voor meer registraties

Vakbeurzen - Na de aankondiging dat de zoetwarenbeurs ISM werd uitgesteld naar 23 tot en met 25 april heeft de organisatie een groot aantal aanmeldingen kunnen registreren. De beurs voor snoep en snacks, die normaal gesproken eind januari wordt gehouden, heeft voor de editie in 2023 al aanvragen ontvangen uit 56 landen en alle continenten. In standruimte is al 40 procent meer geboekt dan de...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid