Opleider zet speeddaten in tegen personeelstekort Utrechtse horeca


Studenten aan het speeddaten met Utrechtse horecaondernemers / Foto bij: Michiel Ton

Personeel - Net als veel andere hospitalitybedrijven hebben ook de Utrechtse horecabedrijven een nijpend tekort aan koks, bedienend personeel, gastheren en gastvrouwen. Voor ROC Midden Nederland reden om juist nu een grote speeddate te organiseren voor haar eigen studenten en de Utrechtse horeca.

Woensdag 2 februari was het zover en konden Utrechtse horecabedrijven kennismaken met de studenten van het ROC Midden Nederland. “Deze speeddates trekken veel gemotiveerde studenten aan. We worden er zelf enthousiast van als we over ons eigen bedrijf mogen vertellen en hopen even enthousiaste studenten aan te trekken. De stagiairs zorgen ook voor extra handjes,” aldus Betty Piepot van Grand Hotel Karel V.

Openingsweekend

Quarantaineverplichtingen bij huidig personeel en medewerkers die eerder tijdens de pandemie een overstap naar een andere bedrijfstak waagden, zorgden afgelopen ‘openingsweekend’ voor grote kopzorgen bij menig café, restaurant of instelling, signaleerde het ROC Midden Nederland. Sommige bedrijven moesten zelfs de deur dicht houden omdat er gebrek aan personeel was. Dat was voor ROC Midden Nederland reden de speeddate nu te organiseren.

Oriënteren

De interesse voor de speeddate was groot. Maar liefst 240 studenten en 90 bedrijven namen deel. De studenten begrijpen dat de Utrechtse horeca dringend op zoek is naar personeel, maar gebruiken de speeddate ook vooral om zich te oriënteren op een toekomstig werkgever. Iris Zwijnenburg, die de opleiding Manager/Ondernemer Horeca volgt: “De speeddates helpen ech, je kunt lekker rondneuzen bij mooie bedrijven”. Alyssa Pattiselanno, eveneens student aan dezelfde opleiding: “Je krijgt veel informatie over de verschillende kanten van een bedrijf. Zo kun je ook uitzoeken wat bij je past.” Voor Suzanne Staal, directeur van het Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland, zijn deze opmerkingen van ‘haar studenten’ niet nieuw: “Onze studenten leren toch echt het beste in de praktijk en niet in een klaslokaal. Fijn dat ze met open armen worden ontvangen door de horeca-organisaties waar we intensief mee samenwerken. En dat ze bovendien gelijk impact kunnen maken. Er wordt met smacht op hen gewacht!”

Investeren

Ondanks de tekorten in de horeca, zien de deelnemende bedrijven aan de speeddate de ontmoetingen met de studenten niet als het middel om de tekorten in de planning op te lossen. Extra handen worden op prijs gesteld, maar investeren in de toekomst en ontwikkelen van horecatalent zijn het belangrijkst. Piepot: “We doen het vooral om goede mensen op te leiden waar je straks wat aan hebt”. Sander van de Goorbergh van Holland Casino: “Wij willen studenten helpen bij hun opleiding. We hebben ook positieve ervaringen met vorige stagiairs.”

En ging het goed? Julius, student Zelfstandig Werkend Kok: “Ik vond het heel leuk en interessant. Ik ben op zoek naar een leuke stageplek, maar gebruik de speeddates ook vooral om een goed overzicht te krijgen van alle restaurants die er zijn en de verschillen daartussen.”

Bron: ROC/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur

Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.

Lees bericht


ING: Horeca laat gematigd positief beeld zien in 2023

Analyse - De horeca maakt dit jaar een grote inhaalslag met een verwachte volumegroei van rond de 30%. Desondanks is de horeca eind 2022 qua volume nog altijd niet terug op het pre-coronaniveau van eind 2019. De vooruitzichten voor de sector voor 2023 zijn gematigd positief met een volumegroei van circa 5%.

Lees bericht

KHN-leden pakken met Too Good To Go voedselverspilling aan

Voedselverspilling - Ondernemers die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN) worden sinds deze maand actief geïnformeerd over het tegengaan van voedselverspilling. Door een samenwerking met antiverspillingsplatform Too Good To Go, maakt KHN het voor hun leden heel eenvoudig om zich in te zetten tegen voedselverspilling.

Lees bericht

‘Ondanks herstel wacht horeca onzekere winter’

Analyse - Het herstel van de leisure- en horecamarkt sinds corona is groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 wordt zelfs beter gepresteerd, volgens een analyse van de Rabobank. Maar ondanks dit goede herstel moet de sector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten.

Lees bericht



Tour Culinair viert 40-jarig jubileum op Mallorca

Jubileum – Tour Culinair, een horecanetwerkgroep waar ondernemers elkaar al fietsend inspireren, had onlangs het 40-jarig jubileum. Om het te vieren vertrok de groep van 1 tot en met 4 oktober naar het fietseiland Mallorca. Het weekend stond in het teken van bezoeken aan inspirerende horecaconcepten, gecombineerd met twee zware fietsritten op het bergachtige Spaanse eiland.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid