Opleider zet speeddaten in tegen personeelstekort Utrechtse horeca
Personeel - Net als veel andere hospitalitybedrijven hebben ook de Utrechtse horecabedrijven een nijpend tekort aan koks, bedienend personeel, gastheren en gastvrouwen. Voor ROC Midden Nederland reden om juist nu een grote speeddate te organiseren voor haar eigen studenten en de Utrechtse horeca.
Woensdag 2 februari was het zover en konden Utrechtse horecabedrijven kennismaken met de studenten van het ROC Midden Nederland. “Deze speeddates trekken veel gemotiveerde studenten aan. We worden er zelf enthousiast van als we over ons eigen bedrijf mogen vertellen en hopen even enthousiaste studenten aan te trekken. De stagiairs zorgen ook voor extra handjes,” aldus Betty Piepot van Grand Hotel Karel V.
Openingsweekend
Quarantaineverplichtingen bij huidig personeel en medewerkers die eerder tijdens de pandemie een overstap naar een andere bedrijfstak waagden, zorgden afgelopen ‘openingsweekend’ voor grote kopzorgen bij menig café, restaurant of instelling, signaleerde het ROC Midden Nederland. Sommige bedrijven moesten zelfs de deur dicht houden omdat er gebrek aan personeel was. Dat was voor ROC Midden Nederland reden de speeddate nu te organiseren.
Oriënteren
De interesse voor de speeddate was groot. Maar liefst 240 studenten en 90 bedrijven namen deel. De studenten begrijpen dat de Utrechtse horeca dringend op zoek is naar personeel, maar gebruiken de speeddate ook vooral om zich te oriënteren op een toekomstig werkgever. Iris Zwijnenburg, die de opleiding Manager/Ondernemer Horeca volgt: “De speeddates helpen ech, je kunt lekker rondneuzen bij mooie bedrijven”. Alyssa Pattiselanno, eveneens student aan dezelfde opleiding: “Je krijgt veel informatie over de verschillende kanten van een bedrijf. Zo kun je ook uitzoeken wat bij je past.” Voor Suzanne Staal, directeur van het Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland, zijn deze opmerkingen van ‘haar studenten’ niet nieuw: “Onze studenten leren toch echt het beste in de praktijk en niet in een klaslokaal. Fijn dat ze met open armen worden ontvangen door de horeca-organisaties waar we intensief mee samenwerken. En dat ze bovendien gelijk impact kunnen maken. Er wordt met smacht op hen gewacht!”
Investeren
Ondanks de tekorten in de horeca, zien de deelnemende bedrijven aan de speeddate de ontmoetingen met de studenten niet als het middel om de tekorten in de planning op te lossen. Extra handen worden op prijs gesteld, maar investeren in de toekomst en ontwikkelen van horecatalent zijn het belangrijkst. Piepot: “We doen het vooral om goede mensen op te leiden waar je straks wat aan hebt”. Sander van de Goorbergh van Holland Casino: “Wij willen studenten helpen bij hun opleiding. We hebben ook positieve ervaringen met vorige stagiairs.”
En ging het goed? Julius, student Zelfstandig Werkend Kok: “Ik vond het heel leuk en interessant. Ik ben op zoek naar een leuke stageplek, maar gebruik de speeddates ook vooral om een goed overzicht te krijgen van alle restaurants die er zijn en de verschillen daartussen.”
Bron: ROC/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
HAK en Turff gaan studenten inspireren zelf te koken
Studenten – Afhaalmaaltijden zijn in trek bij uitwonende studenten. Zo’n 40 procent bestelt minimaal een keer per week eten. Het gaat dan vaak om pizza, sushi of een kapsalon. Ook geeft 35 procent van de studenten meer uit aan kant-en-klaarmaaltijden. Omdat deze maaltijden vaak te weinig groenten bevatten, slaan HAK en studenten-startup Turff de handen ineen om studenten vaker een maaltijd zelf...
Lees berichtPannenkoekenrestaurants doen het goed
Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.
Lees berichtDineren met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw
Horecaconcept – Amsterdam is een nieuw culinair concept rijker met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw. Deze unieke dinershow combineert culinaire hoogstandjes met een verfijnde 3D-cinema. Na shows in onder andere Parijs, Londen en New York, is Amsterdam de volgende locatie waar mensen de show kunnen gaan zien.
Lees berichtING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’
Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...
Lees berichtVerkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld
Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.
Lees berichtVan Gelder sluit groentespeciaalzaak de Versmarkt
Versmarkt - Na bijna 50 jaar sluit Van Gelder de eigen groentespeciaalzaak de Versmarkt in Ridderkerk. De sluiting markeert het einde van een tijdperk voor dé groentezaak. Dankzij de groentezaak kon Van Gelder een halve eeuw geleden beginnen met het leveren aan een drietal horecaklanten.
Lees bericht