‘Oplossingsgericht werken’ levert Lekkerland omzetgroei op


Jaarcijfers – ‘Door de consumententrends op het gebied van on-the-go-consumptie nauwlettend te volgen en deze te vertalen naar oplossingen voor zijn klanten, slaagde Lekkerland Nederland er in 2018 – in een zeer concurrerende omgeving – opnieuw in zijn omzet te vergroten en nieuwe klanten binnen te halen.’ Dat schrijft de Duitse groothandel, waarvan Lekkerland Nederland uit Son onderdeel van uitmaakt, in haar jaarrapport. Nederland is na Duitsland de belangrijkste markt. Nationaal groeide de omzet met zo’n 3,5 procent naar bijna €2,5 miljard euro (€2,4835 miljard, red.), terwijl de omzet van het moederconcern licht daalde, van 12,8 miljard euro in 2017 naar 12,4 miljard euro vorig jaar. Dit reslutaat was voor een belangrijk deel te wijten aan het gefaseerd afbouwen van een vetrokken klant. Pragmatisch In Nederland lijkt de groothandel met een veel pragmatische aanpak, de stijgende lijn te pakken te hebben. Door dichter op de huid te werken van de klanten en in gezamenlijkheid innovatieve oplossingen te bedenken, wil Lekkerland Nederland ook invulling geven aan de eigen visie van de groothandel als “Your most convenient partner”. Internationaal Een visie die zowel internationaal als nationaal wordt uitgedragen. Afgelopen jaar spraken veel klanten hun vertrouwen uit in deze benadering door hun contracten met Lekkerland te verlengen. Onder hen waren de Westfalen Groep in Duitsland en de Nederlandse dochteronderneming van bakkerij backWERK. Een van de belangrijkste nieuwe klanten is de Canadese fastfoodketen Tim Hortons, van wie de volledige leveringsketen in Spanje wordt beheerd door Lekkerland dochter Conway. Oplossingen op maat Maar Lekkerland ontwikkelde ook andere oplossingen. Om klanten meer te laten profiteren van de groeiende vraag naar snacks en dranken voor onderweg bijvoorbeeld, breidde de groothandel het assortiment fors uit en bedacht het nieuwe logistieke oplossingen op maat. In Duitsland werden in dat kader vorig jaar nog eens vier testwinkels geopend van het “Frischwerk” winkelconcept. Een full-serviceoplossing waarbij Lekkerland alle zaken regelt: vanaf het ontwerp en de inrichting tot de keuze van het productassortiment en marketing. Gemak In 2018 introduceerde Lekkerland snackconcepten voor nacho’s, pizza en wokspecialiteiten, en Smart Choice: een speciaal assortiment bestaande uit gezonde snacks en biologische producten. “Onze foodserviceoplossingen op maat vormen een perfect voorbeeld van de wijze waarop we invulling geven aan onze visie om “Your most convenient partner” voor onze klanten te worden”, aldus countrymanager Freek van Beek van Lekkerland Nederland. Op de Horecava en de eigen beurs Convenience in Actie liet Lekkerland deze gemaksconcepten ook zien. Nieuwe klanten Met de nieuwe aanpak is Lekkerland erin geslaagd nieuwe grote klanten binnen te halen en contracten met bestaande opdrachtgevers te verlengen. Uniek is de samenwerking met Jutter Speijs, aanbieder van onbemande 24/7-foodmarkets die niet alleen door Lekkerland worden bevoorraad maar waar een Lekkerland medewerker ook zorgdraagt voor het stapelen van de producten en het bijhouden van de schappen. Daarnaast is het bedrijf begonnen met het leveren van verse en diepvriesartikelen en non-foodproducten aan The Tosticlub (in het kader van een driejarige overeenkomst). En Lekkerland heeft contracten kunnen afsluiten dan wel verlengen met backWERK en Bakker Bart. Lekkerland is daarnaast logistiek dienstverlener voor diverse grotere organisaties als NS Stations, Hema en Shell. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Verbruggen Food Group verhuist naar nieuw DC in Cuijk

Groothandel - Verbruggen Food Group betrekt medio april 2021 een nieuw distributiecentrum van 60.000 m2 op Businesspark Laarakker langs de A73 bij Cuijk. Voor Verbruggen Food Group is de verhuizing noodzakelijk wegens de groei die de groothandel momenteel ondergaat.

Lees bericht

Taco Mundo en Lekkerland gaan meerjarige samenwerking aan

Samenwerking - Mexicaanse restaurantformule Taco Mundo (Mexican Delivery) en convenience groothandel Lekkerland gaan een meerjarige overeenkomst aan. Lekkerland gaat vanaf 1 maart 2020 de totale logistieke dienstverlening verzorgen van het food- en non-foodassortiment van de inmiddels bijna 30 Taco Mundo vestigingen in Nederland. Tom Filippini, oprichter van Taco Mundo: “Wij zochten een logistieke partner voor de lange termijn die kon voldoen aan onze...

Lees bericht

Eerste backWERK met take-out in Apeldoorn

Formulenieuws – BackWerk opende deze week de achtentwintigste vestiging. Bijzonder aan de locatie in Apeldoorn is de aparte take-out. Het is de eerste in Nederland van de bakery-café formule. BackWERK is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2009 werd de eerste Nederlandse vestiging geopend in Nijmegen. Sindsdien zijn er 27 geopend en nu recent in Apeldoorn. Deze locatie heeft een aparte take-out. Een...

Lees bericht

Chefs Culinar breidt uit en wil nog twee grote locaties bouwen

Groothandel – Dat de Duitse groothandel Chefs Culinar grootse plannen heeft in Nederland is bekend. Maar in welk tempo exact niet. Sinds de komst in 2014 neemt het levensmiddelenbedrijf de tijd voor expansie. Nu de uitbreiding van de locatie in Nijmegen in volle gang is, wil directeur Eric Boeijen wel kwijt dat hij in Nederland op termijn nog een tweetal grote locaties...

Lees bericht


Lekkerland zet fors in op gezond en duurzaamheid

Beurzen – Lekkerland wil meer inspelen op de gezondheid van de on-the-go-reiziger en ook meer aandacht schenken aan duurzaamheid. De groothandel uit Son is daarvoor een samenwerking gestart met Boerschappen en Soupalicious. Op de aanstaande TankstationVakbeurs op woensdag 6 en donderdag 7 november in Houten laat Lekkerland de mogelijkheden zien waarmee het bedrijf wil inspelen op de consumentenbehoefte naar duurzaamheid en gezond eten....

Lees bericht

Sligro ondervindt hinder van markt en Heineken-groothandel integratie

Groothandel - Groothandelsbedrijf Sligro heeft het derde kwartaal van het jaar weliswaar afgesloten met een klein plus, maar de vergelijkbare omzet met een jaar eerder lag lager. De huidige marktomstandigheden en problemen bij het nakomen van de beloftes aan de Heineken-klanten zijn hier de belangrijkste redenen voor het resultaat. De omzet van Sligro over de eerste drie kwartalen kwam uit...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid