Opnieuw forse omzetgroei supermarkten
_1080_720_90.jpg)
Supermarkt – Nederlandse supermarkten weten recordomzetten te realiseren als gevolg van de crisis. De omzet bedroeg in week 12 van dit jaar 933 miljoen euro, een stijging van 22% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, aldus databureau Nielsen.
Hoewel de groei in week 12 lager was dan de stijging in week 11 (31%), is de impact van COVID-19 op de omzet van de supermarkten nog steeds groot, aldus Nielsen. Het bureau schat de impact van COVID-19 tot nu toe op 409 miljoen euro.
Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Connect Benelux ziet wel een verschil met het buitenland. “A ls we kijken naar de ontwikkeling in andere landen, dan lijkt onze bevolking rationeler dan in andere markten.” Hij geeft daarbij aan dat het ook van belang is dat dat zo blijft. “Het is van belang dat de Nederlandse consument zoveel mogelijk probeert vast te houden aan het normale aankooppatroon, zodat retailers de supply chain kunnen reguleren,” zo laat hij weten.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
GS1 maakt zich op voor statiegeld op blikjes
Inzameling - Vanaf 31 december 2022 gaan consumenten statiegeld betalen voor metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder. Het doel van de maatregel is het inzamelen en recyclen van de twee miljard blikjes, waarvan op dit moment een groot deel in de natuur belandt. GS1 treft de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat data over de blikjes kan worden...
Lees berichtCBL: Supermarkten gaan zelf blikjes inzamelen
Inzamelen - Supermarkten gaan vanaf 1 januari 2023 zelf blikjes inzamelen. Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zojuist bekendgemaakt. Op de blikjes komt vijftien cent statiegeld.
Lees berichtStijgende prijzen rem op herstel retailsector
Analyse – Een volumegroei van 1 procent voor de retailsector in 2022 verwacht ABN AMRO. Een belangrijke oorzaak van die matige groei zijn de stijgende prijzen, ook die van de boodschappen. Als andere reden voor de matige groei ziet de bank de verschuivingen in bestedingen naar diensten als reizen en horeca zodra alle beperkende maatregelen zijn opgeheven.
Lees bericht‘Sligro wint marktaandeel in Nederland en België’
Groothandel - “Jaar op jaar vergelijkingen zijn weinigzeggend in tijden van COVID-19, maar over de afgelopen twee jaar zien we dat we zowel in Nederland als België marktaandeel gewonnen hebben. Onze weerbaarheid als organisatie, vanuit een cultuur vol ondernemerschap en daadkracht, bleek ook in 2021 groot”, aldus CEO Koen Slippens bij de presentatie van de jaarcijfers.
Lees berichtSupermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen
Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.
Lees berichtKerst leidt tot hoogste weekomzet supers ooit
Supermarkten – In de week voor kerst rekenden de supermarkten gezamenlijk voor €1.06 miljard af. Dat is een groei van +3.7% ten opzichte van week 51 in 2020. Het betekende de hoogste weekomzet ooit voor supermarkten en de derde keer dat de grens van 1 miljard werd doorbroken.
Lees bericht