Opnieuw forse omzetgroei supermarkten


Wie snel iets wil halen voor ontbijt of lunch onderweg kan terecht in de bakkerij

Supermarkt – Nederlandse supermarkten weten recordomzetten te realiseren als gevolg van de crisis. De omzet bedroeg in week 12 van dit jaar 933 miljoen euro, een stijging van 22% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, aldus databureau Nielsen.

Hoewel de groei in week 12 lager was dan de stijging in week 11 (31%), is de impact van COVID-19 op de omzet van de supermarkten nog steeds groot, aldus Nielsen. Het bureau schat de impact van COVID-19 tot nu toe op 409 miljoen euro.

Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Connect Benelux ziet wel een verschil met het buitenland. “A ls we kijken naar de ontwikkeling in andere landen, dan lijkt onze bevolking rationeler dan in andere markten.” Hij geeft daarbij aan dat het ook van belang is dat dat zo blijft. “Het is van belang dat de Nederlandse consument zoveel mogelijk probeert vast te houden aan het normale aankooppatroon, zodat retailers de supply chain kunnen reguleren,” zo laat hij weten.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Supermarkten realiseren een na hoogste weekomzet

Marktanalyse - De Nederlandse supermarkten realiseerden vorig week (week 11) een omzet van 998 miljoen euro. Dit is een stijging van ruim 31% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. De omzet was de op een na hoogste weekomzet die werd gerealiseerd, aldus onderzoeksbureau Nielsen.

Lees bericht




Jumbo groeit het hardst in marktaandeel

Supermarkten – Van alle supermarkten in Nederland groeit Jumbo het hardst. Voor een belangrijk deel wordt die groei gerealiseerd door overnames. Opvallende dalers zijn de discounters Aldi en Lidl. Jaarlijks maakt onderzoekbureau Nielsen de marktaandelen bekend. Albert Heijn is nog steeds met afstand de grootste supermarktketen. Vorig jaar liet Albert Heijn voor het eerst een daling ziien. In het overzicht laat...

Lees bericht

‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid