Opnieuw sterke stijging weekomzet supermarkten met +14,2%
Supermarkt – De combinatie van mooi weer en een feestdag droeg vorige week bij aan een sterke stijging in de verkoop van de supermarkten. Voor de week die eindigde op 24 mei (week 21) steeg de omzet van de Nederlandse supermarkten met 14,2% ten opzichte van het jaar ervoor, aldus analysebureau Nielsen.
"Met de sluiting van de horeca vieren veel Nederlandse shoppers het mooie weer en de vrije dagen door hun favoriete artikelen in de supermarkt te kopen - wat vorige week resulteerde in een omzet van 901 miljoen euro", aldus Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect. "We zien deze trend ook in heel Europa, want verschillende alcoholische drankencategorieën, waaronder gin, rum, tequila, vermout, sherry en natuurlijk bier, zijn de afgelopen weken vrij snel gegroeid”. Verwacht wordt dat de stijgende trend van alcoholische dranken geleidelijk zal afvlakken als de horeca op 1 juni weer opengaat.
De supermarktketens profiteren al weken van de sluiting of beperkte opening van tal van foodservicebdrijven.niet alleen in de winkels worden hogere omzetten geboekte ook bij het bezorgen van de dagelijkse boodschappen.
Bron: Nielsen/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
SNACKWITHBENEFITS kleurt vriesvak groen bij Sligro
Actie – SNACKWITHBENEFITS kleurt op duurzame dinsdag 5 september het vriesvak van Sligro groen met het eerste compleet duurzame vriesvak. Niet alleen in eigen producten, maar ook andere producten die de wereld beter maken. De groene vriezer staat tot en met 30 september bij de Sligro in Rotterdam Zuid.
Lees berichtNettorama en Boni samen verder als Nettorama
Fusie - Nettorama en Boni gaan fuseren, zo hebben de bedrijven vandaag bekend gemaakt. Boni verdwijnt als supermarktformule en alle winkels worden omgebouwd naar de formule van merkendiscounter Nettorama. Gezamenlijk hebben Nettorama en Boni circa 80 supermarkten en zo’n 6.800 medewerkers.
Lees berichtHalfjaaromzet Jumbo groeit met 8,8%, die van La Place 36%
Analyse – De consumentenomzet van Koninklijke Jumbo Food Groep is in het eerste halfjaar van 2023 gegroeid met 8,8 procent naar €5,96 miljard. Ook de omzet van La Place groeide. Deze nam toe met 36% naar €69 miljoen euro in de eerste zes maanden.
Lees berichtVrumona neemt ‘Butcha Kombucha’ over
Overname - Vrumona is eigenaar geworden van het Kombucha-merk Butcha, nadat het al jaren exclusief distributeur was onder haar innovatie-label ‘Sir Joe’. Het frisdrankenbedrijf neemt het merk over van de grondleggers Siewerd Nicolai, Jiri Brandt & Samuel Levie. Vrumona wil met het merk groeien en introduceert het op korte termijn ook bij supermarkten.
Lees berichtJumbo test nieuwe servicebalie zonder tabaksverkoop
Supermarkten - Jumbo start in een viertal supermarkten een nieuwe servicebalie, die een antwoord moet geven op het verkoopverbod van tabak in supermarkten volgend jaar. De servicebalie is daarvoor ook op een andere plek geplaatst in de winkel en zit nu voor de kassagroep. Feit is wel dat er geen tabak meer wordt verkocht.
Lees berichtWinnaars FoodAwards 2023 bekend gemaakt
Verkiezing - Op kasteel Amerongen zijn woensdagavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 12 introducties uit 2022 werden door de jury beloond met een FoodAward. De uitverkiezing van de FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality en vond voor de 25e keer plaats.
Lees bericht