Out of Home Shopper monitor nieuw initiatief More2Market en @FoodClicks


Onderzoek – Marketing- en onderzoeksbureau More2Market en vakblad @FoodClicks hebben de handen ineen geslagen en starten een nieuw initiatief. De Out of Home Shopper monitor biedt marktinzichten vanuit foodservice, voor versterking van de foodservicebranche met als basis de ketenpartijen zelf. De Out of Home Shopper monitor is ontstaan vanuit de succesvolle formule benchmark monitor. De uitkomsten van dit onderzoek zijn onder meer in december 2015 gepubliceerd in @FoodClicks. Hierop werd door partijen in de foodservicebranche zo positief gereageerd dat More2Market en @FoodClicks besloten het onderzoek voort te zetten en deze een extra verdieping te geven. Hieruit is de Out of Home Shopper monitor ontstaan. “De monitor geeft een vertrekpunt voor het bouwen aan de foodservicepositie, tussen de partijen onderling, maar ook voor de partijen zelf”, vertelt Rien de Koning van More2Market. “Via de uitkomsten van het onderzoek leert men begrijpen welke knoppen het gedrag van de shopper positief beïnvloeden. Verschillende grote spelers in de foodservicebranche hebben daarom al toegezegd aan het initiatief te willen deelnemen.” Shopperperspectief “Door de partijen actief te betrekken bij het onderzoek, wordt kwaliteit en commitment gecreëerd”, zegt Steffen van Beek, uitgever van @FoodClicks. “Het onderzoek stelt de shopper centraal om zo de markt vanuit dit perspectief te volgen. Naar kanaal of segment, naar formule, naar regio en naar productgroep. Zowel vanuit de dag en het tijdstip als vanuit de reden en de evaluatie van het bezoek. Allemaal omgezet naar de shopperprofielen.” Het gaat er niet alleen om waar de shopper komt, of wat hij eet, maar ook waar hij het vandaan haalt. Van Beek: “Dit is belangrijk om het verband te kunnen leggen tussen plaats van bezoek, herkomst van eten en drinken en de functie van het verkooppunt. De kiosk ligt bijvoorbeeld op het station en de koffie wordt gekocht voor in de trein.” Ook het bestellen, onder meer online, en de kruisverbanden tussen foodservice en retail komen op deze manier in beeld. “Dit inzicht in cross selling over kanalen is uniek, want standaard verkoopgegevens brengen dit niet in kaart”, aldus De Koning. Rapportage Over de jaarwisseling heen wordt het onderzoek in de steigers gezet. Het veldwerk start in de eerste maanden van 2017 en loopt door gedurende het jaar. De rapportage volgt per kwartaal en de eerste wordt gepresenteerd is die tot en met juni 2017. Naast het feit dat dit onderzoek in Nederland zal starten, is een dergelijk onderzoek (met support van dezelfde initiatiefnemers als in Nederland) in het tweede kwartaal 2016 ook in België gestart. Weliswaar volledig specifiek voor België, maar wel met alle onderzoekkennis en -mogelijkheden om overkoepelend in de Benelux te werken, aldus de initiatiefnemers. Bron: @FoodClicks Onderzoek – Marketing- en onderzoeksbureau More2Market en vakblad @FoodClicks hebben de handen ineen geslagen en starten een nieuw initiatief. De Out of Home Shopper monitor biedt marktinzichten vanuit foodservice, voor versterking van de foodservicebranche met als basis de ketenpartijen zelf. De Out of Home Shopper monitor is ontstaan vanuit de succesvolle formule benchmark monitor. De uitkomsten van dit onderzoek zijn onder meer in december 2015 gepubliceerd in @FoodClicks. Hierop werd door partijen in de foodservicebranche zo positief gereageerd dat More2Market en @FoodClicks besloten het onderzoek voort te zetten en deze een extra verdieping te geven. Hieruit is de Out of Home Shopper monitor ontstaan. “De monitor geeft een vertrekpunt voor het bouwen aan de foodservicepositie, tussen de partijen onderling, maar ook voor de partijen zelf”, vertelt Rien de Koning van More2Market. “Via de uitkomsten van het onderzoek leert men begrijpen welke knoppen het gedrag van de shopper positief beïnvloeden. Verschillende grote spelers in de foodservicebranche hebben daarom al toegezegd aan het initiatief te willen deelnemen.” Shopperperspectief “Door de partijen actief te betrekken bij het onderzoek, wordt kwaliteit en commitment gecreëerd”, zegt Steffen van Beek, uitgever van @FoodClicks. “Het onderzoek stelt de shopper centraal om zo de markt vanuit dit perspectief te volgen. Naar kanaal of segment, naar formule, naar regio en naar productgroep. Zowel vanuit de dag en het tijdstip als vanuit de reden en de evaluatie van het bezoek. Allemaal omgezet naar de shopperprofielen.” Het gaat er niet alleen om waar de shopper komt, of wat hij eet, maar ook waar hij het vandaan haalt. Van Beek: “Dit is belangrijk om het verband te kunnen leggen tussen plaats van bezoek, herkomst van eten en drinken en de functie van het verkooppunt. De kiosk ligt bijvoorbeeld op het station en de koffie wordt gekocht voor in de trein.” Ook het bestellen, onder meer online, en de kruisverbanden tussen foodservice en retail komen op deze manier in beeld. “Dit inzicht in cross selling over kanalen is uniek, want standaard verkoopgegevens brengen dit niet in kaart”, aldus De Koning. Rapportage Over de jaarwisseling heen wordt het onderzoek in de steigers gezet. Het veldwerk start in de eerste maanden van 2017 en loopt door gedurende het jaar. De rapportage volgt per kwartaal en de eerste wordt gepresenteerd is die tot en met juni 2017. Naast het feit dat dit onderzoek in Nederland zal starten, is een dergelijk onderzoek (met support van dezelfde initiatiefnemers als in Nederland) in het tweede kwartaal 2016 ook in België gestart. Weliswaar volledig specifiek voor België, maar wel met alle onderzoekkennis en -mogelijkheden om overkoepelend in de Benelux te werken, aldus de initiatiefnemers. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodservice trekt aan door toenemend bezoek

Marktanalyse – Nederlanders brengen langzaamaan weer vaker een bezoek buitenshuis, zoals aan detailhandel, horeca, vervoer en werk. In periode 7 (meting vier weken tot en met week 28, midden juli) lag het aantal bezoeken nog maar 7% lager dan dezelfde periode vorig jaar.

Lees bericht


US Foods gaat speciaal werk maken van ‘ghost kitchens’

Buitenland – Het Amerikaanse foodservicebedrijf US Foods gaat een aparte divisie opzetten voor ‘ghosts kitchens’, keukens waar uitsluitend wordt gewerkt voor het bezorgen van maaltijden. Het bedrijf wil er op die manier voor zorgen dat restaurants nog meer werk kunnen maken van hun bezorg- en afhaalmogelijkheden.

Lees bericht

FoodserviceVacatures.nl uitgebreid met vacatures voor Foodretail

Vacaturewebsite - Enkele dagen na de lancering van de vacaturewebsite FoodserviceVacatures.nl heeft Mehmet Eser op veler verzoek zijn platform uitgebreid met vacatures voor foodretail. Het aantal werkzoekenden als gevolg van de coronamaatregelen groeit zodanig dat uitbreiding een logische is om iedereen aan het werk te kunnen houden.

Lees bericht

Omzetverlies foodservice naar 7,1 miljard in 2020

Analyse – Het omzetverlies in foodservice als gevolg van de coronamaatregelen en de consequenties van de daarop volgende 1,5 meter samenleving, komt naar alle waarschijnlijkheid uit op 7,1 miljard. Dat heeft het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) becijferd. Alleen de supermarkten profiteren met een omzetstijging van €1,8 miljard.

Lees bericht



Maagaandeel van buitenshuis ligt op een 14% en groeit gestaag

Analyse – Het maagaandeel, waar marktpartijen graag hun marktposities in uitdrukken, ligt voor de totale buitenhuismarkt op 14 procent en groeit nog gestaag. Van de primaire supermarktklanten kennen Albert Heijn en Coop het hoogste maagaandeel in dit gebruiksmoment. Hiermee wordt de vraag van Ton van Veen, CFO Jumbo, beantwoord die hij tijdens het FSIN congres op de Horecava stelde. Een antwoord dat...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid