‘Pepernoten het meest gemist na de feestdagen’


Analyse - Dit jaar viert 50% van de Nederlanders Sinterklaas. Dat zijn iets meer dan 8 miljoen huishoudens. Van de zoetigheden die met het kinderfeest worden gegeten zijn de pepernoot en de chocoladeletter zijn het meest populair. De pepernoten worden ook het meest gemist na de feestdagen.

De gegevens zijn afkomstig van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, die Peil.nl opdracht heeft gegeven een peil te houden naar de meest populaire lekkernijen tijdens Sinterklaas. Hieruit kwam naar voren dat de pepernoot en de chocoladeletter het meest populair zijn, met de traditionele amandelstaaf als opvallende derde. Nog voor het gevulde speculaas. Ook in de schoentjes zijn pepernoten en chocolade de favoriet, maar 58% van de huishoudens zegt geen schoencadeautjes te kopen. Als straks de feestdagen voorbij zijn, zijn de pepernoten de meest gemiste lekkernij. 14% van de Nederlanders zegt de pepernoten te gaan missen. Bij jongeren van 18-24 jaar is dat bijna 1 op de 3. Gevulde speculaas is de nummer 2 meest-gemiste lekkers, waar we een jaar op moeten wachten.

€4 miljard

VBZ is de Nederlandse branchevereniging voor ondernemingen in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten en behartigt de belangen van ruim 100 bedrijven in deze sector, variërend van MKB tot multinationals. De leden van de VBZ zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor meer dan 90% van de totale Nederlandse verkoop ter waarde van €4 miljard in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.

Bron: VBZ/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

DSEA neemt taken over van zoetwarenorganisatie VBZ

Samenwerking - VBZ, de brancheorganisatie voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten en de Dutch Sweets Export Association (DSEA) hebben een 5 jarige samenwerkingsovereenkomst ondertekend. DSEA neemt alle exportactiviteiten van VBZ voor koek, snoep en chocolade over met ingang van 1  januari 2022.

Lees bericht




‘Nederlanders gek op chocolade, chips en zoutjes’

Onderzoek - Nederlanders trakteerden zichzelf tijdens het afgelopen coronajaar vooral op chocolade, chips en zoutjes. Dit blijkt uit een onderzoek van de Branchevereniging VBZ voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, uitgevoerd door Peil.nl. Bij mannen staan chips of zoutjes bovenaan. Bij vrouwen staat chocolade op nummer één.

Lees bericht


Mondelēz wil recyclen van plastics verder stimuleren

Duurzaamheid - Mondelēz International wil het recyclen van plastics verder stimuleren en roept op tot meer samenwerking in de gehele sector om efficiënte programma’s rond Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) uit te werken en te implementeren. De samenwerking moet uiteindelijk leiden tot een meer circulaire economie.

Lees bericht

Food2Smile met suikervrij snoep klaar voor de volgende stap

Zoetwaren - Snoepgoed uitbannen is een utopie, maar gezonder snoepen kan wel. Daarom verkoopt het bedrijf Food2Smile lekker en suikervrij snoepgoed. Het bedrijf bestaat nu 5 jaar en viert dit door niet alleen de verpakkingen te re-branden, maar ook de distributie uit te breiden naar retail en foodservice.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid