PepsiCo start Unwasted-box en gaat direct aan consument verkopen


Voedselverspilling – PepsiCo, het bedrijf achter diverse A-merken, start vandaag een initiatief tegen voedselverspilling met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en gaat deze rechtstreeks leveren aan de consument. Het gaat om snacks en ontbijtgranen, zoals Duyvis, Lay’s en Quaker, die in een zogenaamde Unwasted-box worden aangeboden.

Het is voor het eerst dat PepsiCo in de Benelux direct aan de consument gaat verkopen zonder tussenkomst van een distributeur. Consumenten kunnen de Unwasted-box tegen een lage prijs bestellen. Het is een verrassing voor de consument wat er in de doos zit.

Het gaat om snackproducten  die korter dan 5 weken houdbaar zijn en die niet meer geschikt zijn om aan supermarkten aan te bieden. Voor consumptie zijn de producten wel geschikt. Een deel van deze producten wordt aan de Voedselbank geschonken, maar daar blijft altijd van over, volgens het bedrijf. Normaal wordt dat verwerkt tot veevoer of vernietigd, maar PepsiCo wil nu kijken of dat via een verrassingsdoos niet rechtstreeks aangeboden kan worden om zodoende de voedselverspilling verder terug te dringen.

Samen Tegen Voedselverspilling

Unwasted heeft zich aangesloten bij Samen Tegen Voedselverspilling (STV), een nationale samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, de overheid en consumenten met de ambitie 50 procent minder voedselverspilling in 2030. Toine Timmermans, directeur van STV en verbonden aan de Wageningen University & Research als Program Manager Sustainable Food Chains: “Het tegengaan van voedselverspilling is een onderbelicht topic in het hele klimaatdebat, terwijl het op nummer drie staat in de lijst van 100 meest effectieve klimaatoplossingen. Unwasted is een zeer interessant initiatief om te zorgen dat goed voedsel dat niet meer via reguliere kanalen kan worden verkocht of naar de Voedselbank kan, toch een waardevolle bestemming krijgt.”

De Unwasted-boxen

Unwasted biedt twee soorten boxen aan: een medium-box voor €11,99 met ongeveer negen producten met een winkelwaarde van ten minste €14,99 en een large-box met ongeveer vijftien producten voor €14,99 met een winkelwaarde van ten minste €21,99. Beide boxen worden zonder extra bezorgkosten thuis bezorgd.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Etenover.nl wil foodservicebedrijven helpen met omzet en voorraad

Initiatief - Verschillende producenten en leveranciers aan de foodservicesector starten samen met het communicatiebureau Shoot My Food, Food Inspiration en Foodservice Network het initiatief www.etenover.nl. Deze tijdelijk online marktplaats is ingericht om voedselverspilling bij de foodservicebedrijven tegen te gaan en de financiële schade van producenten te beperken.

Lees bericht




EG Group gaat strijd met voedselverspilling aan

Formulenieuws - EG Group, één van de grootste onafhankelijke uitbaters van onder andere tankstations in Europa, is een samenwerking aangegaan met ‘Too Good To Go’. Deze app tegen voedselverspilling wordt ingezet bij alle Spar Express-locaties en de eigen Go Fresh bakery-locaties op de tankstations van EG Group. Inmiddels zijn al 92 stations met een Spar shop aangesloten op de app tegen...

Lees bericht

Soupalicious, Unilever en Voedselbanken sluiten uniek pact

Samenwerking - Social enterprise Soupalicious, Unilever en Voedselbanken Nederland (VBN) starten een unieke samenwerking om honger door armoede én voedselverspilling tegen te gaan. Met dit pact hebben de partijen inmiddels al 1 miljoen kommen soep kunnen doneren aan de voedselbank. Alle voedselbanksoepen worden gemaakt van geredde groenten en reststromen. Daarnaast creëert de samenwerking banen voor mensen met een afstand tot...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid