PepsiCo start Unwasted-box en gaat direct aan consument verkopen


Voedselverspilling – PepsiCo, het bedrijf achter diverse A-merken, start vandaag een initiatief tegen voedselverspilling met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en gaat deze rechtstreeks leveren aan de consument. Het gaat om snacks en ontbijtgranen, zoals Duyvis, Lay’s en Quaker, die in een zogenaamde Unwasted-box worden aangeboden.

Het is voor het eerst dat PepsiCo in de Benelux direct aan de consument gaat verkopen zonder tussenkomst van een distributeur. Consumenten kunnen de Unwasted-box tegen een lage prijs bestellen. Het is een verrassing voor de consument wat er in de doos zit.

Het gaat om snackproducten  die korter dan 5 weken houdbaar zijn en die niet meer geschikt zijn om aan supermarkten aan te bieden. Voor consumptie zijn de producten wel geschikt. Een deel van deze producten wordt aan de Voedselbank geschonken, maar daar blijft altijd van over, volgens het bedrijf. Normaal wordt dat verwerkt tot veevoer of vernietigd, maar PepsiCo wil nu kijken of dat via een verrassingsdoos niet rechtstreeks aangeboden kan worden om zodoende de voedselverspilling verder terug te dringen.

Samen Tegen Voedselverspilling

Unwasted heeft zich aangesloten bij Samen Tegen Voedselverspilling (STV), een nationale samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, de overheid en consumenten met de ambitie 50 procent minder voedselverspilling in 2030. Toine Timmermans, directeur van STV en verbonden aan de Wageningen University & Research als Program Manager Sustainable Food Chains: “Het tegengaan van voedselverspilling is een onderbelicht topic in het hele klimaatdebat, terwijl het op nummer drie staat in de lijst van 100 meest effectieve klimaatoplossingen. Unwasted is een zeer interessant initiatief om te zorgen dat goed voedsel dat niet meer via reguliere kanalen kan worden verkocht of naar de Voedselbank kan, toch een waardevolle bestemming krijgt.”

De Unwasted-boxen

Unwasted biedt twee soorten boxen aan: een medium-box voor €11,99 met ongeveer negen producten met een winkelwaarde van ten minste €14,99 en een large-box met ongeveer vijftien producten voor €14,99 met een winkelwaarde van ten minste €21,99. Beide boxen worden zonder extra bezorgkosten thuis bezorgd.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





AH komt met Verspil-mij-niet zakje in strijd tegen verspilling

Formulenieuws – Naast een landelijke uitrol van het initiatief 'Brood van gisteren' tegen voedselverspilling, komt Albert Heijn met het Verspil-me-niet zakje en gaat de supermarktketen producten tegen de houdbaarheidsdatum ‘dynamisch afprijzen’. AH zet daarmee een volgende stap in de strijd tegen het verspillen van voedsel.

Lees bericht


60 miljoen boterhammen redden tijdens Verspillingsvrije Week

Actie – Wat zorgvuldiger omgaan met brood en broodproducten, kan in een week tijd 60 miljoen boterhammen besparen. Dat is ook de inzet van bakkers en supermarkten die meedoen aan de campagne van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling om broodverspilling onder consumenten te voorkomen, tijdens de nationale Verspillingsvrije Week van 7 tot en met 13 september.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid