Vega aandeel bij cafetariaketen Kwalitaria blijft groeien
Formulenieuws – Het aandeel vegetarische producten blijft groeien bij Kwalitaria. In 2024 werden er maar liefst 22,4% meer vega-opties besteld dan het jaar ervoor, laat de keten bij de start van Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel weten.
Vooral de vegetarische snacks zijn favoriet bij Kwalitaria-klanten. Vega frikandellen, kroketten en andere varianten vormen samen ruim 91% van de totale vegetarische verkoop. Maar ook de populariteit van vegetarische burgers stijgt aanzienlijk: in 2024 werden er bijna 76% meer vega-burgers verkocht dan het jaar ervoor. Volgens Kwalitaria laten de cijfers zien dat het en goede zet is geweest om alle burgers ook vegetarisch aan te bieden.
Groeiend assortiment
Niet alleen de verkoop, maar ook het aanbod van vegetarische producten blijft groeien. Dienontwikkeling past ook binnen de duurzaamheidsstrategie van Kwalitaria. Rogier Janssen, franchise-directeur en nauw betrokken bij de duurzaamheidsstrategie: “Zowel onze ondernemers als onze gasten vragen er steeds vaker om. Uiteraard blijven kwaliteit en smaak bij ons vooropstaan, dus we testen en proeven volop. Daarnaast werken we samen met erkende leveranciers zoals Mora, De Vegetarische Slager, Like en Vivera". Wel laat de cafetariaketen weten dat het totale percentage vegetarische bestellingen nog bescheiden blijft.
Verlagen drempel
Om de drempel te verlagen, biedt Kwalitaria in de actie week zonder vlees diverse kortingen aan op vegetarische burgers, snacks en friet specials. Janssen: "Zo dagen we onze gasten uit om het eens te proberen. Eén dagje zonder vlees kan al een groot verschil maken."
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk thema bij Kwalitaria. Met initiatieven zoals het gebruik van Hollands rundvlees en samenwerkingen met Kipster en De Verspillingsfabriek wil Kwalitaria laten zien dat genieten en bewuste keuzes maken uitstekend samen kunnen gaan.
Bron: Kwalitaria/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van het Friet vs. Patat Debat
Wedstrijd - De stemmen zijn geteld: Nederland heeft gesproken. In het door Heinz gelanceerde Grote Friet vs. Patat Debat 2025 is ‘friet’ officieel uitgeroepen tot winnaar. Met 53,72% van de stemmen trok friet nipt aan het langste eind, tegenover 46,28% voor patat.
Lees berichtKwalitaria trakteert Voedselbankklanten op gratis friet
Formulenieuws - Ter ere van haar 35-jarig jubileum deelt cafetariaformule Kwalitaria samen met frietproducent Aviko gratis verse friet uit aan klanten van de Voedselbank in Den Haag, Rotterdam, Tilburg en Arnhem. Met het initiatief willen beide partijen gezinnen een moment van ontspanning en plezier bieden in een tijd waarin veel huishoudens het financieel moeilijk hebben.
Lees berichtHeinz trapt nationaal ‘Friet of Patat’-debat af met nieuwe saus
Actie - Het eeuwenoude taalverschil tussen noord en zuid krijgt een luchtige wending: Heinz lanceert een campagne rond de vraag die Nederland al decennia verdeelt: Zeg je friet of patat?
Lees berichtSligro kiest BrightGreen als partner voor duurzaamheidsinzicht
Groothandel - Duurzaamheid schuift steeds hoger op de agenda binnen de horeca. Sligro Food Group speelt daarop in met een nieuwe samenwerking met BrightGreen, een onafhankelijke specialist in duurzaamheids- en gezondheidsdata.
Lees berichtCas & Kas, GRO en Snackwize bundelen krachten in Snackwise Collective
Samenwerking – Met de opening van een nieuwe snackfabriek in Nieuw-Vennep zetten drie vernieuwende spelers uit de voedingsmiddelenindustrie een opvallende stap richting de toekomst van snackproductie. Cas & Kas, GRO en Snackwize slaan de handen ineen en beginnen onder de naam Snackwise Collective, een samenwerkingsverband dat inzet op smaakvolle én duurzame snacks.
Lees berichtHans im Glück opent burgerrestaurant en bar in Den Haag
Formulenieuws - Op 3 september opent het internationale burgerconcept Hans im Glück een vestiging aan het Buitenhof in Den Haag. Het is de tweede locatie in Nederland, na de recente opening in Amsterdam. Het restaurant combineert burgers, cocktails en sfeer op een iconische plek in het historische hart van de stad.
Lees bericht