Vega aandeel bij cafetariaketen Kwalitaria blijft groeien


In 2024 werden er maar liefst 22,4% meer vega-opties bij Kwalitaria besteld dan het jaar ervoor

Formulenieuws – Het aandeel vegetarische producten blijft groeien bij Kwalitaria. In 2024 werden er maar liefst 22,4% meer vega-opties besteld dan het jaar ervoor, laat de keten bij de start van Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel weten.

Vooral de vegetarische snacks zijn favoriet bij Kwalitaria-klanten. Vega frikandellen, kroketten en andere varianten vormen samen ruim 91% van de totale vegetarische verkoop. Maar ook de populariteit van vegetarische burgers stijgt aanzienlijk: in 2024 werden er bijna 76% meer vega-burgers verkocht dan het jaar ervoor. Volgens Kwalitaria laten de cijfers zien dat het en goede zet is geweest om alle burgers ook vegetarisch aan te bieden.

Groeiend assortiment

Niet alleen de verkoop, maar ook het aanbod van vegetarische producten blijft groeien.  Dienontwikkeling past ook binnen de duurzaamheidsstrategie van Kwalitaria. Rogier Janssen, franchise-directeur en nauw betrokken bij de duurzaamheidsstrategie: “Zowel onze ondernemers als onze gasten vragen er steeds vaker om. Uiteraard blijven kwaliteit en smaak bij ons vooropstaan, dus we testen en proeven volop. Daarnaast werken we samen met erkende leveranciers zoals Mora, De Vegetarische Slager, Like en Vivera". Wel laat de cafetariaketen weten dat het totale percentage vegetarische bestellingen nog bescheiden blijft.

Verlagen drempel

Om de drempel te verlagen, biedt Kwalitaria in de actie week zonder vlees diverse kortingen aan op vegetarische burgers, snacks en friet specials. Janssen: "Zo dagen we onze gasten uit om het eens te proberen. Eén dagje zonder vlees kan al een groot verschil maken."

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijk thema bij Kwalitaria. Met initiatieven zoals het gebruik van Hollands rundvlees en samenwerkingen met Kipster en De Verspillingsfabriek wil Kwalitaria laten zien dat genieten en bewuste keuzes maken uitstekend samen kunnen gaan.

Bron: Kwalitaria/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Kwalitaria trakteert Voedselbankklanten op gratis friet

Formulenieuws - Ter ere van haar 35-jarig jubileum deelt cafetariaformule Kwalitaria samen met frietproducent Aviko gratis verse friet uit aan klanten van de Voedselbank in Den Haag, Rotterdam, Tilburg en Arnhem. Met het initiatief willen beide partijen gezinnen een moment van ontspanning en plezier bieden in een tijd waarin veel huishoudens het financieel moeilijk hebben.

Lees bericht




Cas & Kas, GRO en Snackwize bundelen krachten in Snackwise Collective

Samenwerking – Met de opening van een nieuwe snackfabriek in Nieuw-Vennep zetten drie vernieuwende spelers uit de voedingsmiddelenindustrie een opvallende stap richting de toekomst van snackproductie. Cas & Kas, GRO en Snackwize slaan de handen ineen en beginnen onder de naam Snackwise Collective, een samenwerkingsverband dat inzet op smaakvolle én duurzame snacks.

Lees bericht

Hans im Glück opent burgerrestaurant en bar in Den Haag

Formulenieuws - Op 3 september opent het internationale burgerconcept Hans im Glück een vestiging aan het Buitenhof in Den Haag. Het is de tweede locatie in Nederland, na de recente opening in Amsterdam. Het restaurant combineert burgers, cocktails en sfeer op een iconische plek in het historische hart van de stad.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid