Personeelsverloop kost horeca 1,4 miljard euro per jaar


Analyse – De horeca betaalt een hoge prijs voor het personeelsverloop in de sector. Volgens berekeningen van ABN AMRO is het verloop van personeel jaarlijks 40 procent en kost het de sector 1,4 miljard euro per jaar, of te wel 6 procent van de totale horecaomzet. De horeca heeft traditioneel een grote arbeidsdynamiek, vanwege het grote aandeel jongeren dat actief is. Het werven en aantrekken van nieuw personeel wordt door de grote vraag naar arbeidskrachten uit ander sectoren steeds moeilijker en duurder. De horeca wordt hierdoor geconfronteerd met hoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fulltime medewerker in de bediening ruim 15.000 duizend euro. Aan het jaarlijkse verloop van personeel hangt volgens ABN AMRO een prijskaartje van ruim 1,4 miljard euro per jaar. 42.000 euro Volgens de bank gaat jaarlijks 6 procent van de horecaomzet op aan het op peil houden van de personele bezetting. Per bedrijf betekent dat zo’n 42.000 euro op jaarbasis. Die kosten bestaan niet alleen uit de werving, maar ook uit kosten die gemaakt moeten worden voor de opleiding. Daarnaast worden bedrijven nog eens geconfronteerd met een lagere arbeidsproductiviteit als gevolg van het nieuwe personeel. Dit zorgt er voor dat bedrijven minder makkelijk kunnen inspelen op de groeiende vraag. Zorgelijk Volgens de analyse van de bank is het personeelsverloop binnen de horeca heel zorgelijk. Het is zelfs groter dan binnen de gezondheidszorg, waar het verloop op 15,7 procent per jaar zit. Lage beloning, de hoge werkdruk, de gebrekkige mogelijkheid om carrière te maken en tekortschietende begeleiding zijn de belangrijkste redenen voor personeel om de horecasector te verlaten. Meer aandacht voor behoud van mensen is absoluut lonend. Van de groep die al is opgeleid verlaat nu 47 procent het vak al na zes maanden. Waardering Wil de horeca de komende jaren blijven groeien dan zijn nieuwe instromers noodzakelijk. Volgens ABN AMRO heeft de horecasector tussen nu en 2025 jaarlijks zo’n 140.000 tot 158.000 medewerkers nodig om aan die stijgende vraag in de horeca te voldoen. Iets dat onder de huidige omstandigheden niet gaat lukken. Inzet van slimmere technologie moet veranderingen aanbrengen. Technologie gericht op slimmere inzet personeel, waardoor overwerk kan worden voorkomen en slimmere techniek in de keuken. Daarnaast moet volgens Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. Personeel beter worden gewaardeerd. “Het is niet verstandig personeel te zien als kostenpost, maar vooral te beseffen dat het veel meerwaarde heeft als je medewerkers weet te behouden.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Je favoriete terrasplekje reserveren met BarBooking’

Reserveringssysteem – Hoe kun je nu met beperkte ruimte en mogelijkheid toch een plekje reserveren bij je favoriete bar of terras. Die vraag stond centraal bij een tweetal horecaliefhebbers. Om zowel ondernemers te helpen als de mogelijkheid voor de gasten te bieden een plek te reserveren, ontwikkelde zij Barbooking.nl, een platform volgens het principe: zoek, boek en geniet.

Lees bericht

Speciale e-learning: coronasafe ondernemen in de horeca

Opleiding – Speciaal om de horeca te helpen bij de (gedeeltelijke) heropening van de locaties heeft opleider Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland in samenwerking met adviesbureau Kroonenburg Advies de e-learning ‘Corona safe ondernemen in de horeca (HACCP)’ ontwikkeld.

Lees bericht

App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek

Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Lees bericht

Horeko ontwikkelt software-oplossing voor coronacheck personeel

Horecapersoneel – Horeko, leverancier van software-oplossingen, uit Amersfoort komt met een uitbreiding van het inkloksysteem voor horecapersoneel om te checken of de medewerkers voldoen aan de coronavoorschriften. De uitbreiding betreft een vragenlijstje, waarbij snel en efficiënt bekeken kan worden of de medewerkers geen coronasymptomen hebben en dus mogen werken.

Lees bericht


Oisterwijk biedt horeca hulp met ruimere terrassen

Gastvrij – Zodra de horeca weer gasten op het terras mag toelaten, staat de gemeente Oisterwijk verruiming van de terrassen toe. Horecaondernemers kunnen hun terrassen dan ruimer inrichten en meer mensen een veilige plek bieden. De gemeente sluit zelfs twee straten in de weekenden af om ondernemers extra ruimte voor hun terras te geven.

Lees bericht




© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid