Pesca-eigenaar Sven Sallaerts: ‘Durven in tijden van Amstel Bright’


Sven Sallaerts met achter hem de kernwaarden van Younique; Uniek, Rebels, Eerlijk en Boete, want altijd acties die op het randje zitten van wat mag

Uitbreiden - Sven Sallaerts, medeoprichter van Younique Concepts en bedenker van het Pesca-concept wil zijn visrestaurant verder uitrollen in Nederland. De internationale ambitie voor het visrestaurant blijft als gevolg van corona nog even uit, maar de plannen voor een nieuw Italiaans-concept en twee hotels gaan door.

‘We willen ons niet teveel laten beperken door deze Amstel Bright-tijden,’ meldde de jonge ondernemer Sven Sallaerts tijdens de Marketing4Results-bijeenkomst donderdag 17 september in Enspijk. De naam ‘Amstel Bright’ had hij ontleend aan het biermerk dat grote gelijkenis vertoont met het Corona-biertje, maar door de naam net wat beter klinkt dan het virus. Sallaerts had grote internationale ambities met het visrestaurant Pesca voor de uitbraak van corona. De wens was om met het ‘Theater van de vis’, zoals het restaurant wordt omschreven snel uit te rollen naar steden als Berlijn en Londen, maar corona gooide roet in het eten. Reden voor Younique Concepts om de uitbreiding nu in Nederland te zoeken. Sallaerts denkt daarbij aan een stad als Eindhoven, ook omdat daar geen goed visrestaurant is te vinden. “Je kunt je dan afvragen waarom niet? Misschien is er geen behoefte aan? Eindhoven is wat dat betreft een stad van ‘doe maar gewoon’, of van de drie v’s: ‘vet, veel en voor weinig’, maar je kunt het juist daarom ook wel doen. Wij doen liever dat laatste.”

Crowdfunding         

Sallaerts haalde met crowdfunding bijna acht ton op voor de start en uitbreiding van zijn visrestaurant. Het concept wil gasten een beleving rondom vis bezorgen. Daarom komen de gasten bij binnenkomst langs de ‘visafslag’ waar de keuze wordt gemaakt. De visprijs varieert gedurende de avond net als bij een echte visafslag. Daarmee heeft het bedrijf ook gelijk een sturing in viskeuze bij de klant om derving te verminderen. Om de juiste wijn bij de vis te serveren, laat Pesca de wijnen proeven. “Niet de tweede fles van de kaart met de acceptabele prijs en de beste marge, maar de keuze laten bij de klant.”

Haaienvin

Maar ook in promotie wordt onconfessioneel gedacht. Zo liet het visrestaurant bij het tweejarig jubileum van het restaurant een haaienvin door de Amsterdamse grachten zwemmen. Een actie die voor veel pubiciteit zorgde.

De Tulp

Naast Pesca heeft Younique Concepts ook restaurant De Tulp in de Amsterdamse Pijp. Tulp biedt haar gasten zowel ontbijt, lunch als diner, maar ook als je wat te vieren hebt is De Tulp een prima locatie. Het restaurant onderscheidt zich van aankleding en activiteiten en profileert zich als een tropische verrassing tussen alle horecagelegenheden. Naast De Tulp heeft Sallaerts plannen voor een nieuw Italiaans horecaconcept Lolo geënt op het format van de restaurants van de Big Mama Group. Dit horecaconcept moet eind oktober de deuren openen. Een concept ‘over de top’. “Goed gejat,” aldus de ondernemer, want dat is ook kenmerkend voor zijn ideeën en concepten. “We pikken alles overal en nergens vandaan, maar brengen wel de beste ideeën samen.”

Hotel

Ook bestaan er plannen voor een hotel. In november opent deze in Amsterdam met 110 kamers. “Het wordt een hotel tussen een hotel en een hostel in.” Er zijn ook plannen om in Zaandam een hotellocatie te openen. Deze gaat naar alle waarschijnlijkheid maart volgend jaar open. Bezig blijven met ontwikkelen is het devies van Sallaerts en creatief blijven. Toen de horeca op slot was, startte hij met Pesca een bezorgplan voor vis door het hele land. “Het was keihard werken, maar ook leuk. Bezorgd werd er op sommige locaties in duikerspak. ”

Exit Experience

Anders doen dan wat andere doen, is wat Sallaerts met Younique Concepts wil. Daarom ook de winst delen met de medewerkers, maar ook steeds opnieuw kijken hoe dingen anders en beter kunnen. Sallaerts: “We zijn nu bezig met onze Exit Experience. Je kunt de eindafrekening van je bezoek aan een restaurant natuurlijk vooraf laten doen, maar werkt niet in alle gevallen. En de rekening betalen vindt niemand leuk, maar is vaak wel het laatste in dat je doet als gast. Daarom geven we nu een hoorntje bij het afrekenen en kunnen de gasten gratis zelf een softijsje tappen. Dan lopen ze glimlachend de deur uit. Gratis een ijsje, wat wil je nog meer.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Gemiddeld restaurant mist 260.500 euro aan omzet in 2020’

Onderzoek – Gemiddeld zijn de restaurants € 260.500,- aan omzet misgelopen in 2020 als gevolg van de coronamaatregelen. 48% van de restaurants is gestart met afhalen tijdens de horecasluiting en 29% is gestart met bezorging. Dat blijkt uit een drietal metingen die Marketing4Results en groothandel Sligro over de afgelopen 3 maanden hebben gedaan in het kader van de Foodservice Denktank.

Lees bericht



Consument niet bekend met ondersteunende horeca-initiatieven

Onderzoek – 63% van de Nederlanders is niet bekend met initiatieven om horeca te steunen. En van de ondersteunende horeca-initiatieven is Support your locals de meest bekende. Verder ziet de consument nieuwe initiatieven voor de horeca vooral in de samenwerking met retail. Zomaar enkele uitkomsten uit een onderzoek van Multiscope dat in opdracht van Marketing4Results is gedaan.

Lees bericht



Horeca omarmt alcoholvrij en voorziet verdere groei

Onderzoek - Alcoholvrij is tegenwoordig geaccepteerd en past bij veel mensen in een verantwoord consumptiepatroon.  Mede door de verbeteringen in smaak geven ook de A-merken hun naam aan de 0.0%-varianten. De vraag die Foodservice Community zichzelf stelde is in hoeverre horecabedrijven inspelen op dit relatief nieuwe segment en vroeg het aan een aantal beslissers uit de segmenten bar, cafés...

Lees bericht

Verkrijgbaarheid vega-producten voor horecabedrijven valt tegen

Actieweek - Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees is ook de vernieuwde versie van de Vegetarische Restaurant Week aan de gang, want vegetarisch eten doe je niet alleen thuis, maar ook uit. Onderzoek onder de deelnemende horecabedrijven laat zien dat het verkrijgen van vegetarische en veganistische alternatieven voor producten als kaas en boter nog niet meevalt. Foodservice Community, een initiatief...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid