Picnic en Rabobank komen met eerste digitale betaalpas
Betaaltechnologie - Online supermarkt Picnic is vandaag een pilot gestart waarbij klanten hun vertrouwde Maestro-betaalpas kunnen gebruiken om snel en veilig online boodschappen te doen. Het is de eerste keer dat die mogelijkheid er is in Nederland.
De nieuwe betaalmethode is in samenwerking met Rabobank, Mastercard en Adyen ontwikkeld en wordt de komende weken getest onder enkele honderden klanten van de websuper. Daarna volgt de landelijke uitrol.
Om gebruik te kunnen maken van de betaalmethode moeten Picnic-klanten hun Maestro-betaalpas opslaan in hun Picnic-account. Daarna is het online afrekenen met één klik gedaan. Een duidelijke vereenvoudiging ten opzichte van andere online betaalmethodes zoals iDEAL. Met iDEAL zijn immers meerdere stappen via een bank-app of paslezer nodig om de betaling af te ronden. Het statiegeld wordt direct bij aflevering van d bestelling verrekend en pas dan van de betaalrekening afgeschreven.
Directe betalingen
“Klanten vinden het erg fijn als ze meteen hun bonnetje kunnen vergelijken met hun afschrift en dat kan nu direct na aflevering van de boodschappen”, aldus medeoprichter van Picnic Michiel Muller. “Met deze nieuwe betaalmethode die door proefklanten al is omgedoopt tot Picnic Pay is het voor ons ook mogelijk om direct geld terug te storten. Dus mocht het een keer voorkomen dat de bananen te bruin zijn, dan heeft de klant binnen enkele seconden het aankoopbedrag terug op zijn rekening.”, aldus Muller.
Stap voorwaarts
De nieuwe betaalmethode blijft niet exclusief voor Picnic en de Rabobank. Bart Leurs, chief digital transformation officer bij Rabobank hoopt zelfs dat klanten van andere banken ook snel gebruik kunnen maken van de betaalmethode. Jan-Willem van der Schoot, country manager van Mastercard Nederland: "Omdat er in Nederland veel Maestro-betaalpassen in omloop zijn is het potentiële bereik en het gebruiksgemak van de digitale betaalpas enorm. Deze pilot met onze partners Picnic, Rabobank en Adyen is een nieuwe stap voorwaarts om het Nederlandse betaallandschap nog veiliger, sneller en gemakkelijker te maken.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Leonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtDuitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtOntbijtmerk Yespers introduceert nieuwe granola’s
Introductie – Het duurzame ontbijtmerk Yespers heeft vier nieuwe granola’s geïntroduceerd. Het gaat om een viertal ontbijtproducten gemaakt van Nederlandse haver met gered fruit.
Lees berichtMeerjarige samenwerking Quality Lodgings en Mastercard
Hotels – Quality Lodgings laat weten een meerjarige samenwerking te hebben afgesloten met Mastercard. Als verzameling van meer dan 110 onafhankelijke kwaliteitshotels in Europa voegt Quality Lodgings nieuwe reis- en culinaire ervaringen toe aan priceless.com, beschikbaar voor Mastercard-kaarthouders.
Lees bericht‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’
Analyse – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.
Lees berichtHoreca verspilt 5,6 miljoen minder voedsel
Voedselverspilling – De Nederlandse horeca verspilde in 2023 9,2% minder voedsel dan in 2019. Ondanks deze daling van 5,6 miljoen kilogram, gooit de sector nog steeds 55,4 miljoen kilo voedsel weg. Dat kost de sector 647 miljoen euro per jaar.
Lees bericht