Picnic wil het verpakkingsafval terugbrengen


Verduurzamen – Picnic is samen met de Solero-ijsjes van Unilever bezig het verpakkingsmateriaal terug te brengen. Eerder ontwikkelde Picnic met Heineken de kwartkrat. Een aanpak die de online supermarkt ook met andere fabrikanten wil. De hoeveelheid karton en plastic, die telkens wordt meegeleverd, kan volgens de bezorgsuper omlaag als er beter wordt samengewerkt in de keten. Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic, loopt door het dc waar de voorbeelden aan alle kanten zichtbaar zijn. Blikken per zes verpakt in karton met daaromheen een stuk krimpfolie. Datzelfde geldt voor de tandpasta, de koffie, de pakken sap, etc. het is allemaal al verpakt en dan moet er ok nog eens extra verpakking omheen per zoveel stuks, terwijl het in het dc van Picnic allemaal weer moet worden uitgepakt. Muller verbaast zich over deze verspilling van grondstoffen, en stoort zich ook aan de tijd die de Picnic medewerkers weer kwijt zijn om de producten weer allemaal te ontdoen van die verpakking. Op tijd Het dc in Diemen is niet het grootste, maar wel het dc van waaruit de hubs voor de hoofdstad worden beleverd. Zichtbaar is dat het hele distributieproces een uiterst efficiënte operatie is. Muller: “Dat moet ook, want klanten willen op tijd hun boodschappen hebben en compleet. Later naleveren is geen optie. Niet in geld, maar ook in logistiek en verwachting van de consument niet. Een ingrediënt voor een maaltijd niet kunnen leveren, betekent voor de klant dat het gerecht niet gemaakt kan worden, dus heeft hij er niets aan. Wij zitten op uitleverpercentages van boven de 98% voor het totale assortiment en dat is enorm hoog.” Op het hele proces wordt scherp toegezien. Door mensen die alle inkomende en uitgaande productstromen in de gaten houden, maar ook door de orderpickers zelf. Op een bord kunnen zij zien hoeveel van de orders zijn verwerkt en wat de individuele scores zijn. Muller: “Op die manier is heel transparant te maken hoe goed het proces loopt en of we onder of boven schema liggen. Jonge mensen vinden dat leuk en kijken met regelmaat naar het scherm. Soms hoor je gejuich, als iemand zijn score persoonlijke heeft verbeterd.” Gescheiden De aanvoerroutes en de orderpick-gangpaden zijn bij Picnic gescheiden. Het aanvullen van de schappen via de achterkant met producten hindert dus niet de picking aan de voorkant van de schappen. En omgekeerd. Het bevoorraden van het dc werkt op deze manier uiterst efficiënt. Nog efficiënter zou het volgens Muller zijn wanneer de verpakking van de producten meer op e-commerce zou zijn gericht. “Alles is nu ingericht op schappen in de supermarkt, maar dat hebben wij hier helemaal niet nodig. De producten verlaten individueel het bedrijf hier, dus een verpakking die daarbij past hebben wij veel meer aan. Het kost niet alleen veel extra werk, maar ook onnodige grondstoffen. Dus vanuit alle aspecten is het wenselijk om daarin verandering aan te brengen.” Picnic is er over in gesprek met leveranciers, maar het tempo van veranderingen zou wat Muller betreft wel iets sneller mogen. Bron: @FoodClicks Verduurzamen – Picnic is samen met de Solero-ijsjes van Unilever bezig het verpakkingsmateriaal terug te brengen. Eerder ontwikkelde Picnic met Heineken de kwartkrat. Een aanpak die de online supermarkt ook met andere fabrikanten wil. De hoeveelheid karton en plastic, die telkens wordt meegeleverd, kan volgens de bezorgsuper omlaag als er beter wordt samengewerkt in de keten. Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic, loopt door het dc waar de voorbeelden aan alle kanten zichtbaar zijn. Blikken per zes verpakt in karton met daaromheen een stuk krimpfolie. Datzelfde geldt voor de tandpasta, de koffie, de pakken sap, etc. het is allemaal al verpakt en dan moet er ok nog eens extra verpakking omheen per zoveel stuks, terwijl het in het dc van Picnic allemaal weer moet worden uitgepakt. Muller verbaast zich over deze verspilling van grondstoffen, en stoort zich ook aan de tijd die de Picnic medewerkers weer kwijt zijn om de producten weer allemaal te ontdoen van die verpakking. Op tijd Het dc in Diemen is niet het grootste, maar wel het dc van waaruit de hubs voor de hoofdstad worden beleverd. Zichtbaar is dat het hele distributieproces een uiterst efficiënte operatie is. Muller: “Dat moet ook, want klanten willen op tijd hun boodschappen hebben en compleet. Later naleveren is geen optie. Niet in geld, maar ook in logistiek en verwachting van de consument niet. Een ingrediënt voor een maaltijd niet kunnen leveren, betekent voor de klant dat het gerecht niet gemaakt kan worden, dus heeft hij er niets aan. Wij zitten op uitleverpercentages van boven de 98% voor het totale assortiment en dat is enorm hoog.” Op het hele proces wordt scherp toegezien. Door mensen die alle inkomende en uitgaande productstromen in de gaten houden, maar ook door de orderpickers zelf. Op een bord kunnen zij zien hoeveel van de orders zijn verwerkt en wat de individuele scores zijn. Muller: “Op die manier is heel transparant te maken hoe goed het proces loopt en of we onder of boven schema liggen. Jonge mensen vinden dat leuk en kijken met regelmaat naar het scherm. Soms hoor je gejuich, als iemand zijn score persoonlijke heeft verbeterd.” Gescheiden De aanvoerroutes en de orderpick-gangpaden zijn bij Picnic gescheiden. Het aanvullen van de schappen via de achterkant met producten hindert dus niet de picking aan de voorkant van de schappen. En omgekeerd. Het bevoorraden van het dc werkt op deze manier uiterst efficiënt. Nog efficiënter zou het volgens Muller zijn wanneer de verpakking van de producten meer op e-commerce zou zijn gericht. “Alles is nu ingericht op schappen in de supermarkt, maar dat hebben wij hier helemaal niet nodig. De producten verlaten individueel het bedrijf hier, dus een verpakking die daarbij past hebben wij veel meer aan. Het kost niet alleen veel extra werk, maar ook onnodige grondstoffen. Dus vanuit alle aspecten is het wenselijk om daarin verandering aan te brengen.” Picnic is er over in gesprek met leveranciers, maar het tempo van veranderingen zou wat Muller betreft wel iets sneller mogen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bill Gates investeert via zijn trust miljoenen in Picnic

Bezorgdienst - Online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde € 600 miljoen opgehaald om zijn groei in Europa te versnellen. Bill Gates leidde via zijn Bill & Melinda Gates Foundation Trust leidde de financieringsronde, Ook de bestaande investeerders deden mee.

Lees bericht


Toekomstvisies centraal tijdens Rotterdams Upstream festival

Festival – Upstream is een meerdaags festival in Rotterdam, waar scale-up founders, investeerders, studenten, beleidsmakers en corporates met lef samenkomen om te praten over de grote veranderingen die de wereld zal moeten ondergaan. Het delen van visies van topondernemers op het terrein van circulariteit spelen een belangrijk rol tijdens het festival.

Lees bericht

Combinatie TAPP en Heineken geeft horecabedrijf insights

Insights - TAPP en bierbrouwer Heineken gaan samenwerken. Het bedrijf dat data verzamelt voorziet Nederlandse horecaondernemers van inzichten op basis van verkoopdata waarmee zij hun bedrijf beter kunnen laten aansluiten op de markt. Door de samenwerking komt de informatie van de scale-up op grote schaal beschikbaar.

Lees bericht

PlantLab verviervoudigt Amsterdamse productielocatie

Indoor farming – PlantLab, de pionier in indoor farming, breidt zijn Nederlandse productielocatie fors uit. In Amsterdam is vanaf november bijna 15.000 vierkante meter beschikbaar voor de teelt van groente en kruiden, zoals tomaten, komkommer, basilicum en munt. Dat betekent dat de capaciteit van het bedrijf in de hoofdstad bijna vier keer zo groot wordt.

Lees bericht


Sligro gelooft in krachtig herstel ondanks omzetdaling

Groothandel – Ondanks het omzetverlies over de eerste maanden van dit jaar door alle coronamaatregelen, ziet Sligro de komende periode met vertrouwen tegemoet. Zo is de groothandel gestart met de bouw van een nieuw vers-distributiecentrum in Veghel, is de ombouw van de zelfbedieningslocaties naar de 3.0 formule hervat met de verbouwing van Sligro Heerlen en wordt gestart met een bezorgservicelocatie in Gent...

Lees bericht

Beyond Meatballs voortaan verkrijgbaar in Nederland

Introductie - De plantaardige gehaktballetjes van Beyond Meat zijn vanaf nu ook verkrijgbaar in Nederland. De plantaardige gehaktballetjes worden lokaal geproduceerd en liggen bij 450 Albert Heijn-winkels in de schappen en zij verkrijgbaar bij ah.nl en via online supermarkt Picnic.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid