Picnic wil zelf arbeidsafspraken maken met werknemers
Formulenieuws – Online supermarkt Picnic gaat samen met zijn medewerkers in de fulfilment centers (FC’s) de arbeidsafspraken verder ontwikkelen. Het bedrijf heeft hierover al een aantal open dialoogsessies gehouden met een dwarsdoorsnede van de organisatie. De 3000 medewerkers van het bedrijf zouden voorstanders zijn van eigen arbeidsvoorwaarden.
Picnic is een online supermarkt die geen winkels heeft, maar rechtstreeks aan klanten thuis levert. De FC’s van de bezorgdienst vallen daarom volgens Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO. Het bedrijf is daarnaast van mening dat de cao voor het supermarktbedrijf achterhaald is en – in het geval van Picnic - leidt tot onwenselijke situaties indien die zou worden toegepast.
Onrechtvaardig
Picnic richt de aandacht vooral op de onrechtvaardige effecten van de supermarkt-CAO. Zo zou volgens de bezorgdienst een student die op zondag werkt, twee keer zoveel verdienen als een alleenstaande moeder met twee kinderen die alleen door de week kan werken. “Dat is onrechtvaardig en dat vinden onze medewerkers van de FC’s ook”, aldus Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “Wij betalen ook toeslagen, maar die passen bij onze werkzaamheden en het ritme van de operatie. In supermarkten zie je bijvoorbeeld in het weekeinde alleen scholieren werken en geen vaste krachten. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest.” Picnic wil, volgens de topman, de ruimte hebben om verschillende behoeften van allerlei werknemers te kunnen bedienen, zowel met primaire als met secundaire arbeidsvoorwaarden die uiteraard binnen wet- en regelgeving passen.
3000 banen
Volgens Muller weet de FNV, de vakbond waarmee het bedrijf in discussie is over de arbeidsvoorwaarden, dat de FC's van Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO vallen, maar probeert de bond desondanks Picnic zwart te maken. “Veel e-commercebedrijven besteden hun magazijnfunctie uit, dat doen wij juist niet. In drie jaar tijd hebben wij 3000 banen gecreëerd,” aldus Muller. Binnen Picnic werken mensen met sterk uiteenlopende wensen. Sommigen willen 40 uur per week werken, anderen alleen als de kinderen naar school zijn, weer anderen af en toe één dag in de week omdat ze verschillende activiteiten willen hebben. Het bedrijf wil die verschillende wensen kunnen faciliteren. Zo wil Picnic toeslagen betalen op andere momenten en om andere redenen. Muller: “FNV Young & United zegt een hypermoderne CAO te willen, maar de supermarkt-CAO hoort in een museum. Het wordt de hoogste tijd om samen aan vernieuwing te werken“.
Bron: Picnic/@FoodClicks
Formulenieuws – Online supermarkt Picnic gaat samen met zijn medewerkers in de fulfilment centers (FC’s) de arbeidsafspraken verder ontwikkelen. Het bedrijf heeft hierover al een aantal open dialoogsessies gehouden met een dwarsdoorsnede van de organisatie. De 3000 medewerkers van het bedrijf zouden voorstanders zijn van eigen arbeidsvoorwaarden.
Picnic is een online supermarkt die geen winkels heeft, maar rechtstreeks aan klanten thuis levert. De FC’s van de bezorgdienst vallen daarom volgens Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO. Het bedrijf is daarnaast van mening dat de cao voor het supermarktbedrijf achterhaald is en – in het geval van Picnic - leidt tot onwenselijke situaties indien die zou worden toegepast.
Onrechtvaardig
Picnic richt de aandacht vooral op de onrechtvaardige effecten van de supermarkt-CAO. Zo zou volgens de bezorgdienst een student die op zondag werkt, twee keer zoveel verdienen als een alleenstaande moeder met twee kinderen die alleen door de week kan werken. “Dat is onrechtvaardig en dat vinden onze medewerkers van de FC’s ook”, aldus Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “Wij betalen ook toeslagen, maar die passen bij onze werkzaamheden en het ritme van de operatie. In supermarkten zie je bijvoorbeeld in het weekeinde alleen scholieren werken en geen vaste krachten. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest.” Picnic wil, volgens de topman, de ruimte hebben om verschillende behoeften van allerlei werknemers te kunnen bedienen, zowel met primaire als met secundaire arbeidsvoorwaarden die uiteraard binnen wet- en regelgeving passen.
3000 banen
Volgens Muller weet de FNV, de vakbond waarmee het bedrijf in discussie is over de arbeidsvoorwaarden, dat de FC's van Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO vallen, maar probeert de bond desondanks Picnic zwart te maken. “Veel e-commercebedrijven besteden hun magazijnfunctie uit, dat doen wij juist niet. In drie jaar tijd hebben wij 3000 banen gecreëerd,” aldus Muller. Binnen Picnic werken mensen met sterk uiteenlopende wensen. Sommigen willen 40 uur per week werken, anderen alleen als de kinderen naar school zijn, weer anderen af en toe één dag in de week omdat ze verschillende activiteiten willen hebben. Het bedrijf wil die verschillende wensen kunnen faciliteren. Zo wil Picnic toeslagen betalen op andere momenten en om andere redenen. Muller: “FNV Young & United zegt een hypermoderne CAO te willen, maar de supermarkt-CAO hoort in een museum. Het wordt de hoogste tijd om samen aan vernieuwing te werken“.
Bron: Picnic/@FoodClicks
Samenwerking - Door de samenwerking van twee Nederlandse bedrijven kunnen consumenten voor het eerst in Nederland supplementen kopen en gebruiken zonder verpakkingsafval. Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot biedt de algen supplementen van plnktn online aan in herbruikbare statiepotten.
Analyse – Magere kwark, vanillekwark en kipfilet in blokjes behoorden over 2024 tot de snelste stijgers op de boodschappenlijstjes van Picnic-klanten. Daarmee blijkt dat het eiwitrijke eten steeds populairder wordt. Ook bij de online supermarkt.
Sponsoring – Online supermarkt Picnic wordt de eerste titelpartner van wielerploeg Team Picnic PostNL. Met deze verbintenis gaat de websuper voor het eerst in zijn bestaan een sportploeg ondersteunen.
Personeel - KHN is samen met FNV Horeca een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Er lag al een overeenkomst tussen beide partijen, maar maandag werd bekend dat de achterban van FNV Horeca ook akkoord is.
Inkoop - Everest en Epic Partners, de inkooporganisaties waar Jumbo zich vorig jaar bij heeft aangesloten, heeft een nieuw lid: Aura Retail. Onder die vlag kopen de Franse retailers Intermarché, Auchan en Casino in. Daarmee wordt de inkoopmacht van Everest en Epic Partners aanzienlijk versterkt. Dit meldt vakmedium FoodPersonality.
Zoetwaren – De zoetwarensector heeft een tweejarige cao afgeslote. Het onderhandelingsresultaat voor de sector-cao Zoetwaren dat op 17 juni 2024 door de vier sociale partners werd bereikt, is door de achterbannen akkoord verklaard.