Picnic wil zelf arbeidsafspraken maken met werknemers


Formulenieuws – Online supermarkt Picnic gaat samen met zijn medewerkers in de fulfilment centers (FC’s) de arbeidsafspraken verder ontwikkelen. Het bedrijf heeft hierover al een aantal open dialoogsessies gehouden met een dwarsdoorsnede van de organisatie. De 3000 medewerkers van het bedrijf zouden voorstanders zijn van eigen arbeidsvoorwaarden. Picnic is een online supermarkt die geen winkels heeft, maar rechtstreeks aan klanten thuis levert. De FC’s van de bezorgdienst vallen daarom volgens Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO. Het bedrijf  is daarnaast van mening dat de cao voor het supermarktbedrijf achterhaald is en – in het geval van Picnic - leidt tot onwenselijke situaties indien die zou worden toegepast. Onrechtvaardig Picnic richt de aandacht vooral op de onrechtvaardige effecten van de supermarkt-CAO. Zo zou volgens de bezorgdienst een student die op zondag werkt, twee keer zoveel verdienen als een alleenstaande moeder met twee kinderen die alleen door de week kan werken. “Dat is onrechtvaardig en dat vinden onze medewerkers van de FC’s ook”, aldus Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “Wij betalen ook toeslagen, maar die passen bij onze werkzaamheden en het ritme van de operatie. In supermarkten zie je bijvoorbeeld in het weekeinde alleen scholieren werken en geen vaste krachten. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest.” Picnic wil, volgens de topman, de ruimte hebben om verschillende behoeften van allerlei werknemers te kunnen bedienen, zowel met primaire als met secundaire arbeidsvoorwaarden die uiteraard binnen wet- en regelgeving passen. 3000 banen Volgens Muller weet de FNV, de vakbond waarmee het bedrijf in discussie is over de arbeidsvoorwaarden, dat de FC's van Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO vallen, maar probeert de bond desondanks Picnic zwart te maken. “Veel e-commercebedrijven besteden hun magazijnfunctie uit, dat doen wij juist niet. In drie jaar tijd hebben wij 3000 banen gecreëerd,” aldus Muller. Binnen Picnic werken mensen met sterk uiteenlopende wensen. Sommigen willen 40 uur per week werken, anderen alleen als de kinderen naar school zijn, weer anderen af en toe één dag in de week omdat ze verschillende activiteiten willen hebben. Het bedrijf wil die verschillende wensen kunnen faciliteren. Zo wil Picnic toeslagen betalen op andere momenten en om andere redenen. Muller: “FNV Young & United zegt een hypermoderne CAO te willen, maar de supermarkt-CAO hoort in een museum. Het wordt de hoogste tijd om samen aan vernieuwing te werken“. Bron: Picnic/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bezorger van bedrijfslunches start debuurtwinkel.nl

Bezorging – De Buurtboer, normaliter leverancier van bedrijfslunches met lokale versproducten, wil zich gaan verbreden tot online supermarkt met verse producten van lokale leveranciers. De Buurtboer lanceert vandaag het platform debuurtwinkel.nl waar consumenten hun dagelijkse boodschappen kunnen doen.

Lees bericht


Picnic gaat pakketten van DHL ophalen

Bezorgdienst -  De elektrische wagentjes van online super Picnic gaan vanaf 2 april de pakketten van DHL ophalen bij klanten thuis. Door die samenwerking kunnen ze bijvoorbeeld retourzendingen van webwinkels meegeven als de boodschappen worden bezorgd.  De ophaalservice start in Gouda en Zoetermeer en wordt daarna uitgerold naar alle ander plaatsen waar Picnic actief is.

Lees bericht

Picnic bezorgt melk van de boer rechtstreeks thuis

Bezorgsuper – Vandaag start online supermarkt Picnic met het direct van de boerderij aan huis bezorgen van halfvolle en volle melk. De melk van de familie Oostdam uit Bodegraven wordt op de boerderij gepasteuriseerd, verpakt in flessen en via Picnic samen met andere boodschappen gratis aan huis gebracht.

Lees bericht



3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

Onderzoek – Het aantal mensen dat online boodschappen doet zit in de lift en is sinds 2016 bijna verdubbeld. Het afgelopen jaar hebben bijna 3 miljoen Nederlanders boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, onderzoek van online onderzoekbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid