Pieter Pot bespaart 3 miljoen verpakkingen in 2022

Online supermarkt – Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in 2022 ruim 3 miljoen verpakkingen bespaard. Dat is het grootste aantal sinds de oprichting in 2019. Onlangs nog voegde Pieter Pot ook Autodrop en Oldtimers toe aan het verpakkingsvrije assortiment. Voor volgend jaar wil het bedrijf verdubbelen, onder andere door gekoelde producten in circulaire verpakking mee te nemen.
De verpakkingsbesparing van Pieter Pot ligt in lijn met de onlangs voorgestelde wetgeving van de Europese Commissie om verpakkingsafval 15% te hebben verminderd in 2040. De supermarkt kan gezien worden als een voorloper in de transitie naar een verpakkingsvrije retailsector.
Het stijgende aantal producenten die hun toeleveringsketen voor Pieter Pot aanpassen, zoals Autodrop en Oldtimers, is volgens Jouri Schoemaker, CEO van Pieter Pot, het bewijs dat de verpakkingsindustrie anders kan. Pieter Pot roept meer producenten op het voorbeeld te volgen.
Circulaire transitie
Nederland produceerde in 2021 zo’n 9.937.000 ton afval, wat neerkomt op 571 kilogram per persoon. Eind november dit jaar kondigde de Europese Commissie nieuwe wetgeving aan die de verpakkingsafvalberg in 2040 met ruim één derde moet verkleinen ten opzichte van 2018. Toch vindt Schoemaker deze gestelde doelstelling niet ambitieus genoeg. De circulaire transitie moet én kan volgens hem sneller. De dit jaar in totaal ruim drie miljoen bespaarde Pieter verpakkingen en een verdubbeling van het klantenbestand van vijftig- naar honderdduizend, dienen als bewijs. “We hebben elkaar hard nodig om het verschil te maken. Samen met onze klanten laten we zien dat een circulair verpakkingssysteem wel degelijk kan werken.”
Vraag groeit
Niet alleen onder consumenten groeit de vraag naar verpakkingsvrije alternatieven; ook grote leveranciers zoeken duurzamere oplossing en zijn welwillig hun keten aan te passen aan het systeem van Pieter Pot. Zo hebben de producenten van Heinz, De Ruijter, Brinta en recent Autodrop dit jaar hun keten naar (herbruikbare) bulkverpakkingen aangepast en zijn pilots met andere grote merken in volle gang.
10 miljoen
Pieter Pot zal in 2023 twee keer zoveel verpakkingen te besparen, waarmee ze uitkomen op tien miljoen bespaarde verpakkingen vanaf de oprichting. Dit willen ze onder andere realiseren door als eerste verpakkingsvrije online supermarkt ook gekoelde producten in een circulaire verpakking te kunnen bieden.
Bron: Pieter Pot/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Verpakkingsvrije concept Pieter Pot over naar Delicatessenfabriek
Overname – Pieter Pot, het verpakkingsvrije concept van initiatiefnemer Martijn Bijmolt, gaat over naar de Delicatessefabriek in Berkel en Rodenrijs. Met dit bedrijf werd al samengewerkt als productiebedrijf en wasser van de glazen potten. Founder Martijn Bijmolt maakte de overname zelf bekend op linkedin.
Lees berichtKraft Heinz Benelux en Pieter Pot gaan meer samenwerken
Samenwerking – Kraft Heinz, één van de grootste voedingsmiddelen- en drankenbedrijven ter wereld, gaat nog meer samenwerken met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Kraft Heinz gaat voortaan de ontbijtproducten chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout in zakken aanbieden bij start-up Pieter Pot, die het vervolgens in statiegeldpotten gaat bezorgen bij de consument.
Lees bericht‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’
Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.
Lees berichtPieter Pot nu ook verkrijgbaar bij STACH
Voedselverspilling - Vanaf maandag - de eerste dag van de Verspillingsvrije Week - zijn de producten van online supermarkt Pieter Pot ook offline te vinden. In de STACH-vestigingen in Amsterdam en in Haarlem kun je nu terecht voor onder meer pindakaas en popcorn van Pieter Pot.
Lees berichtOnline supermarkt Picnic verwelkomt miljoenste klant
Bezorgsupermarkt – Online supermarkt Picnic heeft gisteren zijn één miljoenste klant verwelkomd. Gelukkige was Sjamke Verdonk en haar gezin uit Wervershoof in Noord-Holland. Picnic bezorgt nu met ruim 1500 elektrische bezorgwagentjes dagelijks vanuit 67 hubs de boodschappen in ruim 170 Nederlandse plaatsen op de 999.999 andere adressen.
Lees berichtPieter Pot introduceert de herbruikbare wijnfles
Duurzaamheid - Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot introduceert de eerste circulaire wijnfles van Nederland. Pieter Pot is de eerste in Nederland die start met hervulbare wijnflessen en een gevarieerd aanbod van zes varianten biologische wijn.
Lees bericht