Pilot Ben & Jerry’s moet broeikasgas melkveehouderijen halveren

Duurzaamheid – IJsmerk Ben & Jerry’s gaat zich inzetten om de uitstoot van broeikasgassen op vijftien melkveehouderijen tegen het eind van 2024 terug te brengen tot de helft van het sectorgemiddelde. Zodra het project van ‘Mootopia’ zich heeft bewezen, worden de initiatieven uitgebreid naar boerderijen in de wereldwijde zuivel supply chain van Ben & Jerry’s.
‘De focus op een regeneratieve en meer circulaire melkveehouderij kan een doorbraak betekenen’, aldus Klaas Jan van Calker, Global Sustainable Sourcing Manager bij Unilever. ‘Dit project heeft de potentie om de uitstoot op melkveehouderijen aanzienlijk te verminderen en de gevolgen van klimaatverandering te helpen bestrijden. We moeten allemaal – maar met name bedrijven – actie ondernemen voordat het te laat is en de klimaatcrisis onze wereld onbewoonbaar maakt.’
50 procent
De room en melk zijn verantwoordelijk voor meer dan 50 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen met betrekking tot Ben & Jerry’s-ijs, dus richt het bedrijf zich op melkveehouderijen om deze uitstoot te verkleinen. ‘Project Mootopia’, zoals het pilotproject wordt genoemd, zal samen met melkveehouders regeneratieve landbouwpraktijken en nieuwe technologieën inzetten om een bijdrage te leveren aan de methaanuitstoot door een betere weidegang, betere mestverwerking door inzet van kleinschalige vergisters en het gebruik regeneratieve landbouwpraktijken bij de gewassen.
Cono
De vijftien deelnemende boerderijen zijn verdeeld over Amerika en Nederland. In Nederland wordt samengewerkt met CONO Kaasmakers, de partner in het gezamenlijke duurzaamheidsprogramma Caring Dairy. Nog te vaak kopen bedrijven elders klimaatcompensaties op om vervolgens te beweren ‘klimaatneutraal’ te zijn, zegt Taylor Ricketts van het Gund Institute for Environment aan de Universiteit van Vermont. ‘Ben & Jerry’s kiest voor een meer betekenisvolle en directe aanpak: door systemische oorzaken van klimaatverandering in de eigen bedrijfsketen aan te pakken om zo wetenschappelijk haalbare resultaten te boeken.’
Donatie
Ben & Jerry’s ontving een donatie van 9,3 miljoen dollar van het Climate and Nature Fund van moederbedrijf Unilever om de effectiviteit van regeneratieve landbouw voor zuivelproductie te bewijzen en op te schalen.
Bron: Ben & Jerry/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Joost Houben nieuwe VP Customer Development Unilever Nederland
Benoeming - Joost Houben zal per 1 april starten als Vice President Customer Development voor Unilever Nederland. Hij volgt daarmee Fred van Beek op, waarvan al eerder was aangekondigd dat hij per 1 april zal starten als CEO van de Eijerkamp Retail Groep.
Lees berichtPre-launch Magnum Sweet & Salty Almond Remix Pint via Thuisbezorgd
Introductie - Magnum lanceert maandag de nieuwe Almond Sweet & Salty Remix Pint. Het gaat om een Almond Klassieker, die in een nieuw jasje is gestoken. Liefhebbers van de Magnum kunnen deze vijf weken lang exclusief bestellen via de app of website bij Thuisbezorgd.nl.
Lees berichtUnilever gaat organisatie vereenvoudigen
Organisatie - Unilever gaat de organisatiestructuur herzien en deze eenvoudiger maken. Het bedrijf hoopt op die manier categoriegerichter te kunnen opereren.
Lees berichtFred van Beek vertrekt bij Unilever
Persoonlijk - Fred van Beek (54), vice president Customer Development en daarmee de hoogste commerciële baas van Unilever Nederland, vertrekt per 1 april bij Unilever. Hij zal vanaf dat moment starten als CEO van de Eijerkamp Retail Groep.
Lees berichtUpfield directeur Dior Decupper nieuwe CEO Meatless Farm
Benoeming - Meatless Farm, heeft Dior Decupper, voormalig General Manager van Upfield voor de Benelux en Frankrijk, benoemd tot nieuwe Global Chief Executive. Meatless Farm is een van de snelst groeiende Britse merken in plantaardig vlees.
Lees berichtFoodservicesector pakt 42.000 kerstpakketten in voor voedselbank
Voedselbank - Het werk is nog niet gedaan, maar van 6 tot en met 9 december pakken honderden medewerkers van Unilever in Rotterdam en een aantal andere foodbedrijven 42.000 kerstpakketten in voor de voedselbank.
Lees bericht