Pilot met snackmuur voor gezonde maaltijden op school
Scholen - Om jongeren makkelijk toegang te geven tot een gezonde groentelunch, start de sociale onderneming TommyTomato een pilot op de middelbare school Portus Juliana. De test met de gezonde snackmuur op een school voor voortgezet onderwijs in Rotterdam Zuid duurt vier weken.
De snackmuur gevuld met warme, groenterijke lunches wordt op de school door TommyTomato samen met snackbedrijf FEBO geplaatst. Doel van deze pilot is om op een nieuwe manier bij te dragen aan een gezonder voedingsaanbod binnen het voortgezet onderwijs.
Geen ontbijt of lunch
Het initiatief komt voort uit een verzoek van Ronilla Snellen, algemeen directeur van de Portus Scholengroep, en Tamara Breur, directeur van Portus Juliana. “Sommige van onze leerlingen gaan zonder ontbijt of lunch naar school. Terwijl gezonde voeding een cruciale rol speelt bij het cognitieve functioneren. Dan verbetert de concentratie en focus en kan je gewoon beter opletten. Door de samenwerking met TommyTomato en FEBO kunnen we deze gezonde keuze daadwerkelijk bieden”, aldus Snellen.
Aantrekkelijk
De keuze voor een automatiek is een pragmatische en aantrekkelijke oplossing die jongeren zelf laat kiezen wat en wanneer ze willen eten, met een gezonde invulling van de traditionele snackmuur. In de muur zijn warme groentegerechten te vinden, zoals Leipe Linzen, Wiebel Wokkels of Slimme Slierten. Bas Turk, mede-oprichter TommyTomato: “Toen Ronilla en Tamara contact met mij opnamen, zei ik gelijk dat ik mee wilde denken, ook al focust onze missie zich primair op de basisschool. Ik belde FEBO gelijk op, en zij waren meteen enthousiast omdat ook zij de missie helemaal steunen dat geen enkel kind zonder eten naar school moet gaan.”
Voeding als vak
Iedereen houdt op zijn tijd van een snack. Ook Bas Turk realiseert zich dat. Hij zegt dan ook: “Niemand is heilig als het op voeding aankomt, en iedereen houdt van een snack op zijn tijd. En precies daarom namen we het initiatief om voor deze pilot samen te werken met FEBO. Het gaat er niet om dat we kinderen en jongeren volledig bij ongezond eten vandaan houden, maar juist dat ze het verschil leren tussen gezonde en ongezonde opties. Educatie is daarin essentieel. Voeding moet een vak worden op school. Als je een snack uit de muur hebt getrokken, betekent dat niet gelijk dat je ook een lunch gehad hebt. Daarom helpen we Portus Juliana naast deze gezonde lunchmuur, ook met het opzetten van voedingslessen.”
Experiment
Het experiment met de snackmuur biedt volgens de initiatiefnemers een kans om nieuwe manieren te onderzoeken hoe gezonde maaltijden op een aantrekkelijke manier kunnen worden neergezet. Gekeken wordt daarom ook hoe de pilot-ervaringen zijn in te zetten voor andere omgevingen waar veel kinderen zijn, zoals een dierentuin, om ook daar gemakkelijk en snel een gezonde lunch beschikbaar te maken.
Bron: TommyTomato/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Pizza, kapsalon en frikandel meest populair bij Thuisbezorgd
Analyse - Meest populair zijn en blijven de guilty pleasures zoals pizza margherita, kapsalon en frikandel speciaal bij bezorgdienst Thuisbezorgd. Maar in toenemende mate zien we ook kipgerechten met een twist, zoals crispy chicken pops en de Koreaanse chicken torikatsu op de bestellijsten verschijnen. Net als de gezonde ontbijtjes én nachtelijke traktaties.
Lees berichtDe Efteling bekendste attractiepark van Nederland
Onderzoek – De Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het attractiepark in Kaatsheuvel wordt door maar liefst 71% van de Nederlanders spontaan genoemd, terwijl de gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector 55% is. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van online onderzoekbureau Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Lees berichtTommyTomato wil grotere naamsbekendheid
Bekendheid – TommyTomato, marktleider op het gebied van groentelunches op basisscholen, wil meer kinderen voorzien van een goede lunch en zoekt daarvoor meer bekendheid. Good Food PR, het PR label van creative agency Food Cabinet, moet daarbij gaan helpen om het verhaal van TommyTomato beter te vertellen via de media.
Lees berichtTommyTomato wil groeien met groentelunch op school
Scholen - TommyTomato levert groentelunches op basisscholen. De Nederlandse start-up heeft de ambitie om dit jaar meer dan 50.000 kinderen aan de groentelunch te krijgen. Om dat waar te maken heeft bedrijf nu 1,9 miljoen groeigeld opgehaald bij impactfinanciers en businesspartners Stichting LifeTree Fund, DOEN Participaties en Social Impact Fonds Rotterdam.
Lees berichtFEBO brengt met Only Friends een ode aan oranje
Actie - FEBO en Only Friends brengen dit jaar samen een ode aan oranje. Om dit oranje jaar te vieren, lanceren de bedrijven net voor Koningsdag een uniek oranje shirt. Het shirt, geïnspireerd door het Nederlands elftal uit de jaren 70, is een eerbetoon aan alle kampioenen, van sporters tot medewerkers.
Lees berichtFEBO opent vestiging op Schiphol Plaza
Formulenieuws - Snackbarketen FEBO heeft haar deuren geopend op Amsterdam Schiphol Airport. De winkel van travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) is de eerste vestiging van het merk op een luchthaven in Nederland.
Lees bericht