Plantaardige food-startup Greenforce haalt 15 miljoen op
Plantaardig – De Duitse food-startup Greenforce heeft een investering opgehaald van 15 miljoen euro. Het bedrijf bestaat twee jaar en maakt plantaardige vlees- vis- en zuivelvervangers in poedervorm.
Greenforce wil de eiwittransitie in Europa versnellen met het geld. door het assortiment uit te breiden, nieuwe markten te betreden en het onderzoekscentrum in München verder ontwikkelen. De poedermixen van Greenforce – onder andere ter bereiding van plantaardige gehaktballen, viskoekjes, haverdrink en vegan omelet – zijn naast de webshop sinds deze maand ook te koop bij verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot. Verdere toetreding tot het Nederlandse supermarktlandschap is onderdeel van de ambitieuze groeiplannen.
De oprichters van Greenforce deden jarenlang onderzoek naar alternatieven voor plantaardige eiwitten. De beste oplossing ligt volgens Thomas Isermann, één van de oprichters, in plantaardige vlees- vis- en zuivelvervangers in poedervorm: “Producten in poedervorm zijn licht in gewicht, hoeven niet gekoeld bewaard te worden en de porties kunnen altijd exact worden afgestemd. Dat betekent minder CO2-uitstoot bij het transport en de opslag en minder food waste.”
Greenforce ontwikkelde de afgelopen jaren poedermixen voor onder meer plantaardige hamburgers, viskoekjes, köfte, haverdrink en ei. De producten zijn via 8500 verkooppunten verkrijgbaar, waarvan de eigen webshop veruit de meeste verkopen telt.
Bron: Greenforce/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties
Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.
Lees berichtAH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch
Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.
Lees berichtAlbert Heijn lanceert eigen plantaardige lijn Terra
Introductie - In 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Daarom introduceert Albert Heijn AH Terra, een nieuwe eigen-merklijn van zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 nieuwe en dat worden er steeds meer.
Lees berichtGhost Kitchen Casper komt met Casper At Work
Catering - Casper, een ghost kitchen-keten in België, Nederland en Frankrijk, wil zich meer gaan richten op het lunchmoment bij bedrijven en start Casper At Work. Door samen te werken met andere partijen en het aanbod vanuit de eigen keuken wil Casper lunchdilemma’s binnen bedrijven wegnemen.
Lees berichtToekomstProef zet in op leiderschap bij verduurzamen voeding in de zorg
Zorg - In een bomvolle zaal van de Koninklijk Visio in Huizen vond op donderdag 23 maart de aftrap van ToekomstProef plaats. Dit is een initiatief van St. Eten+Welzijn en een aantal strategische partners om het eten en drinken in zorginstellingen niet alleen beter te maken, maar ook meetbaar duurzamer.
Lees berichtVerpakkingsvrije concept Pieter Pot over naar Delicatessenfabriek
Overname – Pieter Pot, het verpakkingsvrije concept van initiatiefnemer Martijn Bijmolt, gaat over naar de Delicatessefabriek in Berkel en Rodenrijs. Met dit bedrijf werd al samengewerkt als productiebedrijf en wasser van de glazen potten. Founder Martijn Bijmolt maakte de overname zelf bekend op linkedin.
Lees bericht