Plantaardige roomboter ‘Lekkerste product 2020’ bij Amsterdam Food Pitch
Verkiezing – De Plantaardige Roomboter van Max&Bien is donderdag, tijdens de Amsterdam Food Pitch 2020 verkozen ‘Lekkerste product 2020’. Naast deze overall prijs kreeg Knafeh Amsterdam de publieksprijs en werd de duurzaamheidsprijs gewonnen door Leppa Limo.
De winnaars werden bekendgemaakt door de jury na 12 inspirerende pitches van de finalisten via een livestream evenement. Volgens de jury lag het niveau hoog dit jaar.
Amsterdam Food Pitch
De Amsterdam Food Pitch is een initiatief van de Amsterdamse groothandel De Kweker. Het doel van de competitie is om kleine ondernemers en thuiskoks een platform te bieden en te ondersteunen in hun productieproces van keuken tot schap. Winnaars komen in de schappen van De Kweker te liggen. Na een voorronde met meer dan 65 deelnemers, gingen er twaalf finalisten door naar de finale.
Plantaardige roomboter
Over de Plantaardige Roomboter van Max&Bien was de jury vooral te spreken over de smaak. Het product moet concurreren met veel plantaardige ingezonden producten. De bedenkers Maxine en Jobien zijn lang op zoek geweest in de winkels naar een plantaardige versie die net zo lekker is als de dierlijke roomboter, maar helaas zonder succes. Daarom hebben zij hem zelf ontwikkeld. De plantaardige boter smelt lekker op een versgebakken broodje en de zeewiervariant is extra kruidig en ziltig. “Wij vinden het belangrijk dat mensen niks hoeven te missen als ze voor een plantaardig product kiezen”, aldus Jobien.
Duurzaamste Product 2020
Leppa Limo won de duurzaamheidsprijs. Het is een drankje gemaakt van applebones; de schillen en klokhuizen van appels die rechtstreeks van de boer komen. “Het enige dat we toevoegen is verse gember en citroensap,” aldus de bedenkers Rutger en Liselotte. Ze zijn nu bezig met het ontwikkelen van een tweede smaak.
Knafeh Amsterdam winnaar Publiekslieveling 2020
Bij Knafeh Amsterdam gaat het om een handgemaakte delicatesse uit het Midden-Oosten van Guy en Inbal. Knafeh is een krokant taartje met een aromatische en bloemrijke siroop. Versnipperd filo deeg als bodem, gemarineerd in boter, gevuld met mozzarella en nog meer filodeeg. Na het bakken wordt het geheel gegarneerd met oranjebloesemsiroop en pistachenootjes. Het product kreeg van het publiek 1137 stemmen.
De vakjury
De jury van Amsterdam Food Pitch bestaat uit professionals uit de Amsterdamse foodwereld. Zo schoven Marjan Ippel (Talkin’ Food, journalist en food trendwatcher), Tjitze van der Dam (Executive (sous-) chef-kok, 24H chefs), Nancy van Batenburg (hoofdredacteur van culy.nl), Karin Richter (mevrouw Hamersma) en Gert Blaauw (algemeen directeur De Kweker) aan als juryleden.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro ziet omzet autonoom met bijna 10 procent dalen
Groothandel - Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal de omzet op een autonome basis met 9,5 procent zien afnemen. Toch is het bedrijf redelijk positief gestemd over de komende periode, omdat het minder hard wordt geraakt door de overheidsmaatregelen dan andere vergelijkbare bedrijven. Dat bleek uit een kwartaal update van de groothandel vandaag.
Lees berichtFinalisten Amsterdam Food Pitch 2020 bekend
Verkiezing – Vandaag heeft de vakjury de 12 finalisten bekendgemaakt van de Amsterdam Food Pitch van De Kweker. Voor deze derde editie hebben ruim 65 innovatieve deelnemers zich aangemeld voor de strijd om de titel ‘Lekkerste product van 2020’. Donderdag 5 november is de finale van Amsterdam Food Pitch 2020. Het winnende product wordt opgenomen bij De Kweker.
Lees berichtCoronamaatregelen treffen Sligro fors
Groothandel – De COVID-19-uitbraak en de daarop volgende overheidsmaatregelen hebben grote effecten gehad op de afzetmarkten van Sligro. Zowel in Nederland als in België werd de Sligro Food Group fors getroffen. Over het eerste half jaar in 2020 realiseerde de Brabantse groothandel een omzet van €943 miljoen, een daling van bijna 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Lees berichtCorona kost Sligro in eerste kwartaal 45 miljoen
Groothandel - De coronamaatregelen raken Sligro fors. De omzet nam in het eerste kwartaal als gevolg de sluiting van de meeste horecabedrijven met €45 miljoen af. Nederland en België werden relatief in gelijke mate geraakt, zo laat de groothandel uit Veghel weten.
Lees berichtDerde Amsterdam Food Pitch deze week van start
Verkiezing – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...
Lees berichtWinst Sligro daalt een kwart in transitiejaar
Groothandel – De winst van groothandel Sligro is het afgelopen jaar met een kwart gedaald. De groothandel uit Veghel wist over 2019 een winst van 34 miljoen euro te realiseren. Stijgende kosten in de logistiek, lagere bestellingen bij de ‘Heineken-klanten’ en opstartverliezen in België hebben in belangrijke mate voor het drukkend resultaat gezorgd in dit ‘transitiejaar’. Sligro stond vorig jaar voor diverse ingrijpende...
Lees bericht