Positief half jaar voor Sligro door sterk tweede kwartaal
Groothandel - Sligro Food Group heeft het eerste halfjaar van 2025 afgesloten met een nettowinst van €2 miljoen. Daarmee keert de groothandel terug naar de winst, na een verlies van €1 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
De omzet kwam uit op €1,275 miljard, exclusief tabak (130 miljoen in 2024, red.), een stijging van €12 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. Vooral het tweede kwartaal gaf de cijfers een positieve impuls. Dat gebeurde vooral door het mooie weer.
België beter
Volgens CEO Koen Slippens van Sligro blijft de volumegroei in de markt wel achter. De omzetgroei die de markt laat zien, wordt hoofdzakelijk gerealiseerd door de inflatie. Ondanks dat gegeven wist Sligro de resultaten wel te verbeteren. Vooral door betere resultaten in België. Mede daardoor steeg de brutowinstmarge naar 29,4% door assortimentsharmonisatie en efficiëntere inkoop. In België viel in het tweede kwartaal ook de omzetdaling kleiner uit. De groothandel verwacht voor het derde kwartaal zelfs weer groei.
GEPU
Ook in Nederland deed Sligro het goed. Het bedrijf presteerde op basis van de cijfers van Foodservice Instituut Nederland (FSIN) zelfs beter dan de markt. Dit resultaat werd ook gerealiseerd door de overname van groothandel GEPU. Deze overname wordt sinds juni in de cijfers van Sligro opgenomen.
Vooruitzichten
Sligro verwacht voor de komende periode dat de markt stabiel blijft. Marktgroei zal voornamelijk voortkomen uit prijsinflatie, terwijl volumegroei beperkt of afwezig blijft. Toch verwacht de groothandel uit Veghel de markt te kunnen overtreffen door gericht in te zetten op klantacquisitie en uitbreiding van het assortiment bij bestaande klanten. Naast omzetgroei ligt de nadruk op rendementsverbetering door gerichte initiatieven gericht op het optimaliseren van de brutowinstmarge en structurele kostenreductie door efficiencyverbetering, aldus Sligro.
Bron: Sligro/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Combigro Helmink Foodservice sluit zich aan bij VHC Groep
Samenwerking - Combigro Helmink Foodservice in Zutphen treedt per 1 januari 2026 officieel toe als volwaardig lid van de VHC Groep. Met deze stap bundelen beide organisaties hun krachten om hun marktpositie te versterken en gezamenlijk te bouwen aan een toekomstbestendige foodserviceorganisatie.
Lees berichtFoodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtHorecava 2026 draait om betaalbare luxe
Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.
Lees berichtAmsterdamse Ziggo Dome en Sligro slaan de handen ineen
Groothandel - De Ziggo Dome heeft een nieuwe logistieke partner gevonden in Sligro. Na een tenderproces is de horecagroothandel geselecteerd als Official Horeca Partner van de concertlocatie in Amsterdam. De meerjarige samenwerking richt zich op kwaliteit, service en duurzaamheid.
Lees berichtKoreaanse keuken breekt definitief door
Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.
Lees berichtSligro noteert stabiele omzetgroei zonder tabaksverkoop
Groothandel - Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal van 2025 een omzet gerealiseerd van €664 miljoen. Dat is een daling van €61 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar die afname is vrijwel volledig toe te schrijven aan het stopzetten van de tabaksverkoop. Gecorrigeerd voor tabak liet de Nederlandse markt een omzetgroei van 2,5% zien, terwijl de Belgische activiteiten stabiel...
Lees bericht