PostNL stopt met het opzetten eigen foodnetwerk


PostNL stopt met het opzetten van een eigen foodnetwerk / Foto bij: PostNL

Foodbezorging - PostNL stopt met het foodnetwerk, dat het bedrijf de afgelopen jaren had opgebouwd. De reden is dat de markt zich anders heeft ontwikkeld dan verwacht en veel grote klanten hun eigen bezorging verzorgen. Dat laat PostNL in een reactie weten aan @FoodClicks.

Niet alleen bestaande klanten hebben een eigen bezorging opgezet, ook potentiele klanten hebben dat gedaan. ‘Daarnaast hebben die klanten ook allemaal verschillende bezorgwensen, zoals onder andere de dag van bezorgen en het tijdstip’, laat een woordvoerder weten, waardoor een evenwichtige spreiding van bezorgen over de week nauwelijks mogelijk was. PostNL zag daardoor geen mogelijkheid om ‘een efficiënt, duurzaam en op lange termijn rendabel dedicated netwerk voor Food te bewerkstelligen’.

Belang

PostNL blijft wel actief in andere takken van de foodmarkt. Zo is november 2021 een belang genomen in de online foodmarktplaats VersTrade, die foodprofessionals aan grote en kleine fabrikanten van levensmiddelen en dranken verbindt. Die deelname past wel in de huidige strategie omdat in de Pakketten en Logistics Solutions netwerken het bezorgen van gekoelde producten blijft bestaan, net als het beheren van voorraad of verwerken van bestellingen (food fulfilment).

Begeleiding

De beëindiging van het foodnetwerk betekent voor de bestaande klanten dat zij op zoek moeten naar andere partijen. “We zitten met onze klanten nu aan tafel om hen te informeren. Aan de hand van hun wensen begeleiden we hen naar een andere logistieke speler. Zo willen we ervoor zorgen dat de processen van onze klant zo min mogelijk worden verstoord. Sommige van onze klanten hebben een dual-vendor systeem waarbij eventueel meer volume door de andere logistieke partner kan worden gedaan, anderen verzorgen al deels hun eigen bezorging en willen dat wellicht helemaal zelf doen op de lange termijn. Wij zullen al onze klanten helpen met een goede overgang en ondersteunen in de zoektocht naar een andere logistieke partner voor hun zendingen,” aldus de woordvoerder.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ook Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten

Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...

Lees bericht


Eerste PostNl Businesspoint bij Shell Serva Amersfoort

Petrol – De ruimte was er en de motivatie om iets meer met postbussen te doen was er. Na het faillissement van kantoorboekhandelsketen Office Center kwam er in de keistad ruimte voor een nieuw PostNL Businesspoint. Shell Serva in Amersfoort zag er brood in, maar wilde van de ruimte wel iets meer maken dan een ‘truttig puntje van PostNL’.

Lees bericht




Picnic gaat pakketten van DHL ophalen

Bezorgdienst -  De elektrische wagentjes van online super Picnic gaan vanaf 2 april de pakketten van DHL ophalen bij klanten thuis. Door die samenwerking kunnen ze bijvoorbeeld retourzendingen van webwinkels meegeven als de boodschappen worden bezorgd.  De ophaalservice start in Gouda en Zoetermeer en wordt daarna uitgerold naar alle ander plaatsen waar Picnic actief is.

Lees bericht

Eerste PostNL-pakketautomaat bij Haan-tankstation Zaandijk

Petrol – Bij het Haan-tankstation aan de Fortuinweg 3 in Zaandijk staat sinds deze week een pakket- en briefautomaat van PostNL. Het is de eerste automaat bij een tankstation van Haan waar mensen 24 uur per dag, 7 dagen per week pakketten kunnen ontvangen en versturen. Voor tankstationorganisatie De Haan Minerale Oliën betekent de automaat een nieuwe zet in het serviceniveau naar de...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid