‘Producent Miami Burger’ start eerste vegan burgerbar


Amsterdam heeft de eerste Miami Burgerbar, waar de consument de kwaliteit van de vegan burgers kan ervaren / Foto bij: Joshua Walter–NocturMax.com

Fastfood – Een hamburger die smaakt als een Big Mac maar die toch volledig vegan is. Een burger die de uitdagende naam draagt van The Big Hack met als ondertiteling: ‘The most famous burger in the world got hacked’ . Dat is niet alleen creatief bedacht, maar legt de lat ook hoog qua verwachting. En dat is precies wat Miami Burger vanuit de restaurantlocatie in de Amsterdamse Leidsekruisstraat wil vertellen: een vegan topproduct, dat kan wedijveren met alle fastfood klassiekers.

Wie gezonder en duurzamer wil eten, moet keuzes maken. En als het aan Miami Burger ligt valt die keuze op ‘burger met friet'. De Brit Tom Bursnall begon samen met zijn compagnon vanuit een tijdelijk restaurant vier jaar geleden met het ontwikkelen van een burger met minder toevoegingen, minder verzadigde vetten, minder zout en minder negatieve impact op het klimaat. Een burger die ook nog eens vegan moest worden. Tijdens de lockdowns werd het product niet alleen verder ontwikkeld en kwamen er ook meerdere varianten bij en ging het bedrijf horecabedrijven beleveren. Inmiddels zijn dat er wereldwijd zo’n 3500, waarvan er zo’n 2500 in Groot-Brittannië. Maandag 2 mei opende het bedrijf een locatie in Amsterdam gericht op bezorging, maar ook met een ‘in-dinning‘ mogelijkheid. Een locatie die bedoeld is, om consumenten te overtuigen van de kwaliteit, want de kernactiviteit van Miami Burger is toch die van leverancier.

Ambitie

De ambitie van Miami Burger is om snel uit te breiden in Europa met vegan fastfood dat zo goed is dat je niets ander meer wilt. Niet alleen omdat ze goed smaken, maar ook omdat de producten een bijdrage leveren aan problemen van overgewicht en het milieu. Voor Bursnall lagen daarin de belangrijkste motivaties om zelf aan de slag te gaan voor een plantbased alternatief voor de vleesvarianten. Hij zag de Britse bevolking steeds dikker worden en de berichten over obesitas waren alarmerend. Maar ook de zwaar bewerkte plantaardige vleesvervangers boden meestal geen alternatief. Want de meeste vleesvrije burgers, worstjes en bacon die hij in de schappen terugvond, zaten boordevol verzadigde vetten als palm- en kokosolie. En ook de gebruikte soja bij de producten was weinig duurzaam omdat het van ver werd ingevlogen. Bursnall wilde dat veranderen met Miami Burger. De burgerproducten haalt nu de meeste producten van dichtbij, zoals de soja uit Duitsland en de tarwe vanuit Nederland.

Proefkeuken

Productontwikkeling vindt plaats vanuit een proefkeuken in London. Als belangrijkste voorwaarden voor het product gelden dat het product lekker moet zijn en dat er geen onnodige en slechte ingrediënten in zijn verwerkt. Onder die technische restricties zijn naast de The Big Hack vegan producten ontwikkeld zoals de Classic Hot & Spicy Miami Burger, een Crispy Fried Chick’n burger en een Smokey BBQ not bacon en de Smoked Streaky Mini Rashers, die op dit moment bij meer dan 3000 restaurants in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Dubai geserveerd worden.

Investeerders

De markt voor plantaardig eten is inmiddels zo gegroeid dat steeds meer investeerders in deze nieuwe markt instappen. Zo ook bij Miami Burger. Sinds begin 2022 is vegan investeerder Loui Blake de CEO van Miami Foods, het bedrijf achter Miami Burger. Blake: ‘In de afgelopen 4 jaar gingen 600% meer mensen plantaardig eten. Maar eerlijk: da’s voor ons niet eens het punt. Plantbased fastfood moet zo goed zijn dat zelfs de grootste burger geek die plantaardige optie verkiest boven het origineel. Vegan als favoriet. Daar moeten we met zijn allen naartoe. Want als de gezondere en duurzamere optie zo gruwelijk goed smaakt, waarom zou je anders kiezen?’

Alternatief

Vanuit Amsterdam moet nu de rest van Europa worden overtuigd. Op de planning staan meerdere burgerbar-locaties in Europese hoofdsteden. De eerste locatie van Miami Burger aan de Leidsekruisstraat wordt gerund door de Amsterdamse horecaondernemer Boyd Baptist. Tijdens de lockdown werke Baptist al een tijd onder de radar als bezorgrestaurant in de hoofdstad. ‘We moeten ‘t alternatief zijn voor de grote namen hier om de hoek. Echt fastfood, maar dan goed’.

Bron: @FoodClicks

Interieur van de eerste Miami Burger-locatie in Amsterdam
Vanuit de burgerbar wil Miami Burger de consument overtuigen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Klimaat positief eetconcept Natoo opent op Rotterdam CS

Formulenieuws – Formuleorganisatie Lagardère Travel Retail opent op een drietal NS-stations een nieuw klimaat positief foodconcept genaamd Natoo. Dit internationale foodconcept gericht op gezonde voeding opent eerst op Rotterdam CS en daarna op Den Haag CS en Leiden CS. Natoo wordt bestempeld als klimaat positieve fast-casual eetgelegenheid.

Lees bericht


Casual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie

Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.

Lees bericht

Internorga zet samenwerking met ProVeg voort

Vakbeurzen – De conveniencebeurs Internorga, die van 10 tot 14 maart in Hamburg wordt gehouden, zet de samenwerking met ProVeg Internationaal opnieuw door. De twee partijen werken op het gebied van plantaardige voeding al vijf jaar samen.

Lees bericht



Vernieuwde Smullers open op Utrecht CS

Formulenieuws – De snackautomaat van de vernieuwde Smullers op Utrecht CS telt maar liefst 128 trekluikjes. De vestiging met de look & feel van het Smullers 2.0-format opende deze week en heeft daarmee een van de grootste automatiekmuren van Nederland.

Lees bericht

Westland Kaas neemt het merk ‘Kees’

Overname - Westland Kaas neemt het merk ‘Kees’ over en voegt hiermee een deels plantaardige variant op kaas aan haar portfolio toe. Westland heeft al een samenwerking met Those Vegan Cowboys, die vegan alternatieven ontwikkelen voor kaas.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid