ProFri wil inspraak zakelijke gebruikers bij bezorgplatforms


Belangenvereniging - Vakvereniging ProFri vindt dat het platforms van bezorgmaaltijden in Europa verplicht moet worden een inspraakorgaan in te stellen van zakelijke gebruikers zoals frituurbedrijven en restaurants.  De belangenvereniging heeft dat laten weten in een inspraaknota die naar de Europese Commissie is gestuurd.

Met haar pleitnota reageert ProFri bij de Europese Commissie op de “openbare raadpleging inzake digitale diensten en online platforms”. De vakvereniging voor frituurspeciaalzaken is kritisch over de bedrijfsvoering van platforms voor bezorgmaaltijden. Volgens ProFri is er geen sprake van gelijkwaardigheid,  ondanks de nieuwe Europese verordening Platform-to-Business (P2B) die juli jongstleden met dat doel van start ging.

Grote invloed

De kritiek van ProFri richt zich met name op de aspecten dat de afhankelijkheid van de zakelijke gebruikers van het platform te hoog zou zijn en het feit dat platforms te weinig transparant zijn over hun werkzaamheden. Hoewel er meerdere bezorgplatforms zijn wordt door ProFri met name stelling genomen richting het platform thuisbezorgd.nl als onderdeel van Just Eat Take Away. Volgens de vakvereniging is sprake van te grote invloed op de dagelijkse gang van zaken bij aangesloten bezorgbedrijven. Als voorbeelden noemt de belangengroep dat frituurspeciaalzaken en restaurants online niet hun eigen menukaarten kunnen beheren en de platforms de identiteit van de aangesloten bedrijven misbruiken voor eigen landingspagina’s op internet. Bij platforms zou bij het hanteren van de eigen algemene voorwaarden ook te veel sprake zijn willekeur.

Transparant

Meer transparantie bij het plaatsen van recensies en het hanteren van algoritmes waardoor sommige bedrijven meer naar voren komen op lijsten dan andere, zou de zakelijke gebruikers helpen. ProFri pleit daarnaast voor een verhaalregeling bij storingen van het platform, omdat veel bedrijven voor hun dagomzet afhankelijk zijn van de maaltijd-intermediairs.

De invloed van bezorgplatforms wordt steeds groter. Alle reden hier kritisch op te zijn en een grotere inspraak te eisen, volgen de belangenvereniging. ProFri heeft daarom specialisten van de Europese Commissie uitgenodigd een werkbezoek te brengen aan één van haar leden, zodat een beeld kan worden gegeven van de dagelijkse praktijk.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




NVWA maakt inspecties voortaan openbaar

Inspectie - De inspectiesresultaten van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) zijn vanaf 1 september openbaar. De resultaten worden vanaf die datum met naam en toenaam van de horecabedrijven expliciet genoemd binnen twee weken nadat de keuring heeft plaatsgevonden.

Lees bericht



Omzet McDelivery verdriedubbelde in 2019

Formulenieuws  – McDonald’s heeft vorig jaar een sterke groei gehad in het bezorgen. De omzet van de bezorgservice McDelivery verdriedubbelde in 2019 ten opzichte van 2018. Mede door de verdere uitbreiding van deze service in 2020 zet die groei verder door. Verwacht wordt dat eind 2020 McDonald’s honderdvijftig (bestel)punten met de bezorgpartners Uber Eats en Thuisbezorgd.nl zijn ingevuld. Ook dat betekent...

Lees bericht




© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid