Promotiecampagne voor een meer plantaardiger voedingspatroon


Plantaardig - Met de slogan Zo kan het ook is deze week de eerste landelijke campagne voor een plantaardiger voedingspatroon gelanceerd. Initiatiefnemer Green Protein Alliance wil met deze meerjarige campagne laten zien dat je kunt kiezen tussen dierlijke en plantaardige producten. Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling, halen Nederlanders 61% van hun eiwitten uit dierlijke producten en 39% uit plantaardige producten. Het herstel van deze balans naar minimaal 50/50 in ons menu is cruciaal voor een gezonde en duurzame toekomst voor mens en klimaat. Ondanks dat we de goede kant op gaan, verschuift deze balans niet snel genoeg. De #zokanhetook campagne moet het herstel van deze balans versnellen.  Veranderen van gewoontegedrag Het veranderen van een voedselpatroon is lastig, omdat het vaak gewoontegedrag is. Bovendien ontbreekt bij veel Nederlanders de kennis over hoe je dit het beste aan kan pakken. De #zokanhetook campagne speelt hierop in door concreet te laten zien welke plantaardige keuzes er gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld door duidelijk zichtbaar te maken dat peulvruchten een goede keuze zijn voor een dagje geen vlees. Nieuwe klassiekers               De #zokanhetook campagne maakt gebruik van opvallende beelden van populaire dierlijke producten, zoals een hamburger, frikandel, pak melk, gekookt ei en haring. Op deze beelden is te zien hoe hiervoor ook plantaardige keuzes gemaakt kunnen worden zoals kidney bonen, edamame boontjes, amandelen, champignons en wakamé zeewier. Centraal in de campagne staat het platform Zokanhetook.nu en de bijbehorende social mediakanalen. Hier vindt men recepten, zoals de ‘nieuwe klassiekers’. Deze laten zien hoe een pasta bolognese is om te toveren in een plantaardig recept door slechts het gehakt door linzen te vervangen.  Encyclopedie Op het platform is bovendien een uitgebreide plantaardige producten encyclopedie te vinden. Hierin kunnen consumenten voor al hun dierlijke producten de beschikbare plantaardige mogelijkheden vinden. Van paddenstoelenshoarma tot sojaslagroom, plantaardige yoghurt, linzengehakt en zeewierburgers. Bron: Schouten/@FoodClicks Plantaardig - Met de slogan Zo kan het ook is deze week de eerste landelijke campagne voor een plantaardiger voedingspatroon gelanceerd. Initiatiefnemer Green Protein Alliance wil met deze meerjarige campagne laten zien dat je kunt kiezen tussen dierlijke en plantaardige producten. Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling, halen Nederlanders 61% van hun eiwitten uit dierlijke producten en 39% uit plantaardige producten. Het herstel van deze balans naar minimaal 50/50 in ons menu is cruciaal voor een gezonde en duurzame toekomst voor mens en klimaat. Ondanks dat we de goede kant op gaan, verschuift deze balans niet snel genoeg. De #zokanhetook campagne moet het herstel van deze balans versnellen.  Veranderen van gewoontegedrag Het veranderen van een voedselpatroon is lastig, omdat het vaak gewoontegedrag is. Bovendien ontbreekt bij veel Nederlanders de kennis over hoe je dit het beste aan kan pakken. De #zokanhetook campagne speelt hierop in door concreet te laten zien welke plantaardige keuzes er gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld door duidelijk zichtbaar te maken dat peulvruchten een goede keuze zijn voor een dagje geen vlees. Nieuwe klassiekers               De #zokanhetook campagne maakt gebruik van opvallende beelden van populaire dierlijke producten, zoals een hamburger, frikandel, pak melk, gekookt ei en haring. Op deze beelden is te zien hoe hiervoor ook plantaardige keuzes gemaakt kunnen worden zoals kidney bonen, edamame boontjes, amandelen, champignons en wakamé zeewier. Centraal in de campagne staat het platform Zokanhetook.nu en de bijbehorende social mediakanalen. Hier vindt men recepten, zoals de ‘nieuwe klassiekers’. Deze laten zien hoe een pasta bolognese is om te toveren in een plantaardig recept door slechts het gehakt door linzen te vervangen.  Encyclopedie Op het platform is bovendien een uitgebreide plantaardige producten encyclopedie te vinden. Hierin kunnen consumenten voor al hun dierlijke producten de beschikbare plantaardige mogelijkheden vinden. Van paddenstoelenshoarma tot sojaslagroom, plantaardige yoghurt, linzengehakt en zeewierburgers. Bron: Schouten/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuwe WUR-methode haalt Rubisco-eiwit uit tomatenblad

Plantaardig - Wageningse onderzoekers zijn er als eerste ter wereld in geslaagd het hoogwaardige Rubisco-eiwit te winnen uit tomatenblad, een belangrijke reststroom in de glastuinbouw. Bij toepassing op grote schaal komen meer plantaardige eiwitten beschikbaar om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden.

Lees bericht



YB wordt een coöperatie en zoekt mede-eigenaren

Investering - YB zet in op internationale expansie in zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Tevens wordt het merk geheel plantaardig en zal het zich daarop sterk gaan profileren. Om deze groei te faciliteren wordt het bedrijf een coöperatie en zoekt het ambassadeurs om mede-eigenaar te worden van YB en haar missie.

Lees bericht







© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid